Jasje Nederlands-Indië?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
klunstenaar
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2014, 20:22

Jasje Nederlands-Indië?

Bericht door klunstenaar »

Onlangs via MP dit jasje aangeschaft.

Alleen heb ik erge twijfels over de echtheid.
Kan iemand me hierbij helpen misschien?
De code kan ik niet thuisbrengen, en de stiksel van de emblemen vind ik erg slordig. Heeft dit misschien een verklaarbare reden?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zou het een nepper zijn, of toch echt?

Alvast bedankt!

Groeten Jan~
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Jasje Nederlands-Indië?

Bericht door patrickh »

Weet wel dat er een NKB in Bergeijk was, jasje zelf is ok, emblemen durf ik niets over te zeggen. Zou de code 706.50 1950 zeggen?
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Jasje Nederlands-Indië?

Bericht door earlymb »

Een normaal jaren '50 Nederlands BD jasje? Emblemen lijken me ook wel te kloppen, ik zie hier verder geen problemen mee.
klunstenaar
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2014, 20:22

Re: Jasje Nederlands-Indië?

Bericht door klunstenaar »

Bedankt Patrick en Earlymb!
En de code? wat zegt die precies ? weet jij dat earl?
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Jasje Nederlands-Indië?

Bericht door earlymb »

Even Talens' 'Van Grijsgroen naar Camouflage' erbij gepakt. Dit jasje is van Model 1949, de eerste Nederlandse aanmaak en Talens beschrijft er een aantal verschillende codes bij (p. 126), waaronder 'M.K.B. A'dam, code No 706.30, Maat 46' (mogelijk een typefout in de naam). Ik leid daaruit af dat de code niets met het jaar van productie te maken heeft, maar met de maat. In 1953 werd het jasje iets gewijzigd (legergroene ipv. lichtgroene voering kraag & machetten) en ontstond het Model 1953.

Daaruit volgt dat het jasje zeer waarschijnlijk gemaakt is tussen 1949 en 1953. Tussen 1945 en begin jaren '50 was het Directoraat Kwartiermeester-Generaal (DKG) verantwoordelijk voor de uitgave van kleding, en deze is meestal ook gestempeld met de letters 'D.K.G.'. Die stempeling ontbreekt hier, en daarom denk ik dat dit jasje uit 1952-1953 stamt. Ik heb zelf een Model 1949 jasje met een DKG stempel.

Dit boek is overigens een echte aanrader voor iedereen met interesse in (gevechts)kleding van de KL in de 20e eeuw. Het is een uitgave van het Legermuseum, en mogelijk kun je het ook bij hun opvolger het Nationaal Militair Museum bestellen, ook al is het museum zelf nog niet open. Voor de sluiting in Delft was het in de museumwinkel te koop voor €25.
Plaats reactie