weet iemand wat dit is ?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: weet iemand wat dit is ?

Bericht door racefiets »

Sorry Ammo, denk dat ik te lang over het posten heb gedaan. Had niet gezien dat je al gereageerd had.

Misschien een haftholladung?
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: weet iemand wat dit is ?

Bericht door patrickh »

ammo schreef:@ patrickh Ammo, is je advies niet een beetje gevaarlijk?

Nee, in dit geval niet.

Ik heb hem inmiddels al een pb gestuurd wat hij het beste kan doen.

Ok, heb totaal geen verstand van munitie, vandaar mijn vraag.
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: weet iemand wat dit is ?

Bericht door Der Blitz »

@ ammo:

Zou het eigenlijk niet handig zijn om op het knopje citeer te klikken om een antwoord te geven? vind het nogal vrij onduidelijk en ambetant lezen zo. Aan panzerfaust had ik nog niet gedacht, heeft wel de vorm. Maar zou je zo vriendelijk willen zijn om je advies hier te posten? Is mogelijk leerrijk voor iedereen :) .

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

Re: weet iemand wat dit is ?

Bericht door luxdil »

Indien er wordt gedacht dat een gewicht van zo'n 10 kilo te zwaar zo zijn voor een pantserfaust ?

Hierom werd de Panzerfaust 60 ontwikkeld met een sterkere drijflading die een aanvangssnelheid van 45 meter per seconde had en een operationeel bereik van zestig meter. Dit wapen, met een gewicht van 8,5 kg, werd geïntroduceerd in augustus 1944. De schietbuisdiameter was verhoogd van vier naar vijf centimeter.

In november 1944 kwam de Panzerfaust 100 uit met een bereik van honderd meter en een aanvangssnelheid van zestig m/s. De schietbuis was nu van zes centimeter kaliber; het gewicht steeg naar 9,4 kg. Tegen het eind van de oorlog verscheen de Panzerfaust 150; deze versie had twee successief te ontsteken drijfladingen voor een bereik van 150 meter en was herlaadbaar; na zo'n tien schoten was het slechte staal echter zó gerekt, dat verder gebruik te gevaarlijk zou zijn.
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

Re: weet iemand wat dit is ?

Bericht door luxdil »

Omdat er blijkbaar beton om de holle lading zit kwam ik na op de volgende optie: http://www.lexpev.nl/minesandcharges/eu ... e4672.html

Er wordt hierbij gebruikt gemaakt van een panzerfaustkop. Misschien zit ik helemaal fout, maar ik vindt het een smerig ding. Voorzichtigheid geboden dus.
rankei
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 nov 2014, 13:52

Re: weet iemand wat dit is ?

Bericht door rankei »

bedankt luxdil voor de informatie , ik heb het even opgezocht en daar lijkt het inderdaad goed op . als ik ( als leek ) dus mag noteren is dit stuk een onderdeel van een Panzerfaust 150 die gebruikt werd in de tweede wereldoorlog . een anti tank wapen dus , duits ??
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: weet iemand wat dit is ?

Bericht door racefiets »

Luxdill, dat is het gewicht van het gehele wapen. Inclusief de ijzeren schietbuis.

Om eerlijk te zijn denk ik dat het gewicht wat aan de hoge kant geschat is. Als ik het formaat zo zien met de gras sprieten er naast dan lijkt 10 kilo niet echt mogelijk.
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

Re: weet iemand wat dit is ?

Bericht door luxdil »

@racefiets Met jou en ammo en haplo ga ik niet eens meer in discussie :) . Jullie kennis gaat die van mij zover te boven :oops: Zoals zo vaak moet ik je weer gelijk geven. Zoals ammo al stelde zou het gele steenachtige spul de explosief kunnen zijn. Is dat Cycloniet dat gemengd werd met bijenwas om het te stabiliseren ? Komt daar dan die gele kleur vandaan ?. Maar aller belangrijkst : " is dat cycloniet in uitgekristaliseerde vorm niet erg gevoelig ( lees gevaarlijk) of kan het juist in deze toestand tegen een stootje ?
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: weet iemand wat dit is ?

Bericht door racefiets »

Springstoffen zelf ben ik niet in thuis. Weet wel dat ook bijvoorbeeld Amatol een vergelijkbare kleur heeft.
rankei
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 nov 2014, 13:52

Re: weet iemand wat dit is ?

Bericht door rankei »

racefiets schreef:Luxdill, dat is het gewicht van het gehele wapen. Inclusief de ijzeren schietbuis.

Om eerlijk te zijn denk ik dat het gewicht wat aan de hoge kant geschat is. Als ik het formaat zo zien met de gras sprieten er naast dan lijkt 10 kilo niet echt mogelijk.

toch wel hoor racefiets , vandaag het stuk gewogen en het weegt exact 12 kilo
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: weet iemand wat dit is ?

Bericht door racefiets »

Dat is een stuk zwaarder dan je zou verwachten zo van de foto. De hafthohlladung valt dan in ieder geval af. Die is een stuk lichter.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: weet iemand wat dit is ?

Bericht door ammo »

@rankei dus mag noteren is dit stuk een onderdeel van een Panzerfaust 150

Nee , is zeker geen deel van een panzerfaust 150
Nemo Me Impune Lacessit
rankei
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 nov 2014, 13:52

Re: weet iemand wat dit is ?

Bericht door rankei »

dus zijn we er nog niet uit wat het is .....
blijf benieuwd
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: weet iemand wat dit is ?

Bericht door ammo »

Kan de diameter nog niet thuisbrengen
Nemo Me Impune Lacessit
Plaats reactie