Gevonden in de Grond

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Maxif
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2014, 11:19

Gevonden in de Grond

Bericht door Maxif »

Hallo,

Mijn vader heeft 20 jaar geleden bij het bouwen van ons huis drie kogels gevonden allemaal van hetzelfde formaat.
de diameter is 12mm en de hoogte is 75mm. er staat ook achteraan op de kogel de leters FN 31.
Betekend dit dat de kogel gemaakt is in de FN herstal fabriek in het jaar 1931? Voor welk wapen is deze kogel gebruikt?
Ik weet uit de geschiedenis van mijn gemeente dat Duitsers en Canadezen in de buurt van mijn huis strijd hebben geleverd, misschien een kogel van een van die 2 partijen?
10748937_10205117261361167_1020236371_n.jpg
ik vermoed de duitsers.

Alvast bedankt.
Bijlagen
10799779_10205117261841179_999867779_n.jpg
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Gevonden in de Grond

Bericht door racefiets »

Een Belgische 7,65x54 patroon. Het standaard kaliber van België tot aan WO2. Ik weet niet in welke regio je woont maar Duitsland heeft een groot deel van de Belgische wapens gewoon in eigen gelederen opgenomen en o.a. veelvoudig aan de kust ingezet.
Maxif
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2014, 11:19

Re: Gevonden in de Grond

Bericht door Maxif »

racefiets schreef:Een Belgische 7,65x54 patroon. Het standaard kaliber van België tot aan WO2. Ik weet niet in welke regio je woont maar Duitsland heeft een groot deel van de Belgische wapens gewoon in eigen gelederen opgenomen en o.a. veelvoudig aan de kust ingezet.
Ik woon aan de streek van Brugge. Daar hebben ze zwaar gevochten aan het kanaal om er over te geraken.
Bedankt voor de info. Welk wapen zou het precies zijn waarin deze kogel past?
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Gevonden in de Grond

Bericht door Der Blitz »

Aangezien het een belgische patroon is zal dit hoogst waarschijnlijk de belgische mauser model 89 zijn.
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Gevonden in de Grond

Bericht door racefiets »

Of een Belgische MG.
_Arthur

Re: Gevonden in de Grond

Bericht door _Arthur »

En zo te zien nog steeds scherp.
Maxif
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2014, 11:19

Re: Gevonden in de Grond

Bericht door Maxif »

_Arthur schreef:En zo te zien nog steeds scherp.
Wat moet ik er mee doen?
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Gevonden in de Grond

Bericht door Der Blitz »

De regelgeving in belgie zegt dat je ze in een boterdoosje gevuld met zand bij de politie kan inleveren. Je mag het niet hebben, ook al kan het op zich niet kwaad tenzij je een sterke behoefte hebt om achteraan even te kloppen met een puntvormige hamer ofzo. allez, niet alle patronen zijn ongevaarlijk natuurlijk maar deze ziet er nog gaaf uit en heeft zo te zien geen gekleurd kopje dus vol stalen punt. Je hebt er met een gekleurd kopje en die bevatten stoffen zoals bv lichtspoor, brandstichtend maw fosfor, tracers, zwart kopje panserdoorborend, zilver kopje panserdoorborend en brandstichtend dus ook fosfor geladen.

Demil mag je de jouwe in belgie wel hebben, dus leeg. Maar ik raad u ten sterkste af om er zelf mee te gaan prutsen, der zijn van die slimmerikken die met tang het kopje er gaan uit trekken om ze leeg te maken, heb ook eens ergens gelezen dat indien je een gaatje boort in de huls onder water ze ook demil zijn. Het zou kunnen maar ik zou dat niet zelf proberen zonder uitleg van deskundigen. Als ik life patronen vind lever ik ze braafjes in.

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Gevonden in de Grond

Bericht door racefiets »

Belgische patronen hebben geen puntkleuren maar werken met extra info in het bodemstempel.

[EDIT] nog even een foto als voorbeeld.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door racefiets op 11 nov 2014, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Maxif
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2014, 11:19

Re: Gevonden in de Grond

Bericht door Maxif »

Der Blitz schreef:De regelgeving in belgie zegt dat je ze in een boterdoosje gevuld met zand bij de politie kan inleveren. Je mag het niet hebben, ook al kan het op zich niet kwaad tenzij je een sterke behoefte hebt om achteraan even te kloppen met een puntvormige hamer ofzo. allez, niet alle patronen zijn ongevaarlijk natuurlijk maar deze ziet er nog gaaf uit en heeft zo te zien geen gekleurd kopje dus vol stalen punt. Je hebt er met een gekleurd kopje en die bevatten stoffen zoals bv lichtspoor, brandstichtend maw fosfor, tracers, zwart kopje panserdoorborend, zilver kopje panserdoorborend en brandstichtend dus ook fosfor geladen.

Demil mag je de jouwe in belgie wel hebben, dus leeg. Maar ik raad u ten sterkste af om er zelf mee te gaan prutsen, der zijn van die slimmerikken die met tang het kopje er gaan uit trekken om ze leeg te maken, heb ook eens ergens gelezen dat indien je een gaatje boort in de huls onder water ze ook demil zijn. Het zou kunnen maar ik zou dat niet zelf proberen zonder uitleg van deskundigen. Als ik life patronen vind lever ik ze braafjes in.

groeten
bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Gevonden in de Grond

Bericht door racefiets »

Zelf gaan boren in een geladen patroon is zowieso niet slim. Boven water of onder water. Als het kruit ontbrand in de patroon heb je een bergje scherven over. Sommige zal je alleen wel moeten gaan zoeken met een pincet ergens in je handen of je gezicht.
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Gevonden in de Grond

Bericht door Der Blitz »

Dat dacht ik dus ook, daarom dat ik het ten sterkste afrade, maar het wel wou vermelden om de reacties van u en ammo te lezen, daar ik dit op een ander forum (weet niet meer welke) zo gelezen had, en het zelf wel erg link vond.

Groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Gevonden in de Grond

Bericht door Uncle Goose »

Voor 1 onnozele patroon zou ik de moeite niet doen om naar het flikkenbureau te gaan om dat te gaan afgeven, je gaat een hoop gevraag en gelul krijgen waarschijnlijk. En als je in België dat binnen doet kan je nog eens de pech hebben dat ze er een zaak van maken want ja, het was wel illegaal in je bezit hé.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Re: Gevonden in de Grond

Bericht door John8 »

Weet er toevallig iemand waarom je zoveel Belgische munitie kunt vinden van het jaartal 1931, 1932 en 1933 ?

Werd er toen in België serieuze bewapening gedaan?
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Gevonden in de Grond

Bericht door Uncle Goose »

Denk het wel ja, ook bij Belgische militaire gasmaskers zijn de vroege jaren 30 een veel voorkomende datum.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Plaats reactie