M42 helm

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: M42 helm

Bericht door uniformverzamelaar »

Je moet lezen wat er staat !!!

Er is nergens sprake van een perfekte fake !!!

Is staal in werkelijkheid duur ?

In Nederland 30 euro voor een 1 ton stripstaal !!
Laren we dan maar zwijngen over de prijzen in China van het staal
Laatst gewijzigd door uniformverzamelaar op 22 okt 2014, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: M42 helm

Bericht door patrickh »

uniformverzamelaar schreef:Dan heb je de fakes nog niet gezien die uit het Oosten komen.
Hoe meer dat men die mannen daar betaald hoe beter de fakes afgewerkt zijn.

Idem met de geborduurde emblemen en koorden.

Ik ga me verder daar niet over uitlaten want zoals al gezegd worden ze niet veel nagemaakt :?
Je zinspeelt er wel een beetje op, toch? En natuurlijk, de perfecte fake bestaat nooit, is en blijft een kopie van het origineel.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: M42 helm

Bericht door Erik »

Overigens heb ik de indruk dat in Europa de repro-helmen Duits niet veel gebruikt worden in de uitbeelding. Dat baseer ik op de contacten die ik heb met uitbeelders "Duits WW2". Ook in deze wereld moet de uitbeelding zo perfect mogelijk. Het is daarom veel beter (en vaak ook niet duurder) een originele schaal te gebruiken en die te voorzien van een goede Innenfutter zoals in Tsjechië wel te koop zijn.
Omdat originele schalen buiten Europa zeldzamer zijn wordt daar eerder gekozen voor een replica.
Het gebruikte staal is overigens bij de originelen een soort chroomnikkelstaal, volgens mij staat die materiaalsoort vanwege zijn eigenschappen onder internationale curatele voor wat betreft de handel. Daarbij komt dat de fabricage van helmen een proces is van meerdere stappen waarin de helm langzaam in vorm wordt gedrukt. Dat duurt lang en is kostbaar. Ik geloof er niets van dat reproductie helmen die weg ook bewandelen. Ook niet in China.

Origineel gebruiken is mooier en beter. Vooral helmen die in het na-oorlogs verleden toch al zijn beverfd geweest; verzamelaars laten ze links liggen en met de huidige verfsoorten van vandaag én de goede producten uit Tsjechië kan er weer een mooi bruikbaar exemplaar van gemaakt worden! Niet voor verzamelaars maar zeker voor de uitbeelding!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: M42 helm

Bericht door patrickh »

Zo denk ik er ook over, Erik! Ben ze hier ook nog niet tegengekomen.
Gebruikersavatar
hangtough
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 okt 2014, 17:19

Re: M42 helm

Bericht door hangtough »

Ik kwam gisteravond dit nog tegen in KIJK nr. 27... andere tijd zullen we maar zeggen.
Bijlagen
20141023_222326.jpg
"No mission too difficult, no sacrifice too great"
Joost001
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 feb 2008, 22:10
Locatie: midden-Nederland

Re: M42 helm

Bericht door Joost001 »

Interessante toevoeging! Had dit artikel nog niet eerder gezien.
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Re: M42 helm

Bericht door Jules95 »

Naar mijn weten zijn de repro helmschalen ook een stuk lichter als de originele. Bij de repros wat ik gezien heb zijn de ventilatiegaten ook niet goed afgewerkt.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: M42 helm

Bericht door Erik »

patrickh schreef:Zo denk ik er ook over, Erik! Ben ze hier ook nog niet tegengekomen.
In ieder geval ken ik niemand uit de Nederlandse 'scene' van Duits-WW2 uitbeelders die ze gebruikt. Het is ook niet nodig. Het is een product dat iedereen meteen herkent als replica en er zijn genoeg helmschalen te vinden. Het gaat nog lang duren voordat uitbeelders in Europa zich hiermee gaan 'tooien'.
Geldt overigens ook voor de replica Nederlandse helm.

Wat mij meer stoort is dat de reproductie van WW1 helmen Duits steeds beter wordt. Niet dat het mij stoort dat ze nagemaakt worden en omdat ze goed zijn (wat voor de uitbeelder wel fijn is), ze zijn makkelijk te verouderen (voor niemand interessant)
Nu met het tijdperk '100 jaar WW1' komen deze helmen, verouderd en wel, steeds vaker op de markt als originelen. Niet van verzamelaars of van uitbeelders maar gewoon door mensen die graag 'de groote oorlog verzilveren' en dit dan ook graag een handje helpen.
Ik heb de indruk dat dit frequenter gebeurt dan met militaria uit andere perioden.

(overigens is een verouderde helm, die dus een handje terug de tijd in is geholpen, wel te herkennen. Helaas dan pas als je 'm in de hand hebt. Voor verkoop via internet ben je dan gebruikelijk te laat)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Re: M42 helm

Bericht door Jules95 »

Ik ken wel een aantal nederlandse re enectors met repro helmen dus het komt zeker voor
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: M42 helm

Bericht door Schijnwerper »

Even terug komen op dat type M42 Duitse helm.
Er bestaan wel degelijk goede reproducties van deze type helm.

Dit is de beste kopie schaal die ik ben tegen gekomen :)

http://germanymilitariareproductions.bi ... _m1942.php

Deze schaal dan professioneel oud gebruikt uit laten zien, kan het nog lastig worden.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: M42 helm

Bericht door patrickh »

Dat is dezelfde als die enkele posten terug al besproken is, ventilatiegaten is al een duidelijke afknapper, en als tweede weggever de slechte nooit gebruikte soort letterstempeling (lettertype) in de helm. Heb dergelijke helm nog niet in mijn hand gehad, maar misschien klopt gewicht en gebruikte soort staal ook wel niet... Voor een beetje helmenkenner is deze een lachertje!
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: M42 helm

Bericht door Schijnwerper »

Voor ons wel ja, maar voor een niet al een goede kenner leek, die hier ook vaker voorbij zien komen, kan het bij deze zelfs al lastig zijn.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: M42 helm

Bericht door patrickh »

Dat is waar natuurlijk, voor mij zijn bijvoorbeeld zaklampen een schemergebied (leuke woordspeling, hahaha). Maar het is voor een beetje kenner een slechte kopie gelukkig. Kennis is macht, daarom ook een advies voor de jonge nieuwe verzamelaars, verdiep je in wat je wilt aankopen. Neem goede naslagwerken, praat met medeverzamelaars, deel kennis, lees de diverse fora goed!
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: M42 helm

Bericht door Schwerpunkt »

Schijnwerper schreef:Even terug komen op dat type M42 Duitse helm.
http://germanymilitariareproductions.bi ... _m1942.php

Deze schaal dan professioneel oud gebruikt uit laten zien, kan het nog lastig worden.
Niet mee eens , daar ziet een verzamelaar zo door letterlijk.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: M42 helm

Bericht door Schwerpunkt »

Schijnwerper schreef:Voor ons wel ja, maar voor een niet al een goede kenner leek, die hier ook vaker voorbij zien komen, kan het bij deze zelfs al lastig zijn.
Voor iemand zonder kennis is alles moeilijk , ik moet ook geen antieke Chinese vaas op de rommelmarkt kopen.
Dus les 1 , geef geen geld uit zonder zeker te zijn van wat je koopt. Er is altijd wel een hulplijn beschikbaar.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Plaats reactie