Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door D_Dutch »

VENRAY - De Duitse ambassadeur herdenkt aanstaande zondag ook SS'ers op de begraafplaats Ysselsteyn. „Onder de doden die hier rusten bevinden zich Duitse en Nederlandse oorlogsdoden, waaronder ook Waffen SS'ers”, geeft Franz Josef Kremp, de hoogste Duitse diplomaat in Nederland, toe in een brief, waarop De Telegraaf de hand wist te leggen.

De Waffen-SS was in de Tweede Wereldoorlog verantwoordelijk voor gruwelijke oorlogsmisdaden aan en achter het front, zoals de Holocaust. De Joodse gemeenschap reageert dan ook onthutst. „Ik vind dit een gotspe. Meneer Kremp hoeft SS-ers niet voor te stellen als slachtoffers. Joden waren de slachtoffers”, zegt professor Herman Loonstein van Federatief Joods Nederland. Onlangs demonstreerden talrijke neonazi’s met hakenkruisvlaggen en zwarte vaandels van de SS op Ysselstein. De in het zwart geklede rechts-radicalen droegen ook een levensgroot wit kruis met zich mee. In het verleden organiseerden ook extreem-rechtse skinheads als Blood & Honour herdenkingen van SS'ers op de begraafplaats.

Bij de herdenking dit weekeinde zijn diverse Duitse en Nederlandse generaals uitgenodigd. Ze komen onder meer van het Duits-Nederlandse corps in Münster, van de luchtmachtbasis Eindhoven en het Navo-hoofdkwartier in Brunssum. De commissaris van de Koning in Limburg Theo Bovens en de burgemeester van Venray, Hans Gilissen, hebben aangekondigd ook te komen.

Oorlogskerkhof Ysselsteyn werd na de Tweede Wereldoorlog door de Nederlandse gravendienst aangelegd en kwam in 1976 in Duitse verantwoordelijkheid. Er liggen bijna 32.000 Duitsers en zesduizend onbekende personen begraven. Volgens Richard Schoutissen uit Deurne van de site Oorlogsslachtoffers liggen er zo’n 3000 SS'ers. In een brochure van de Duitse Volksbond voor de zorg van oorlogsgraven staat dat ’soldaten van de Eerste en Tweede Wereldoorlog het recht op dezelfde herdenking hebben’. „Deze gelijkschakeling gaat met geen woord op Hitler en de Holocaust in”, zegt Artur Graaff, zoon van een verzetsman en antifascist.
©De Telegraaf, wo 12 nov 2014, 21:46
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door luxdil »

Zoals al eerder door anderen gezegd op dit forum zijn de SS van voor en van het begin van de oorlog, anderen dan die van aan het einde. Vooral de laatste paar maanden bij het verdedigen van hun vaderland zijn velen van de luchtmacht en de marine bij dit onderdeel geplaatst. Voor vele duitsers waren het harde vechters die hun leven gaven in het gevecht tegen de russen die hun vrouwen en kinderen kwamen verkrachten en vermoorden. Ik wil op geen enkele manier goedpraten wat ze allemaal toen hebben uitgevreten maar deze zijn gesneuveld bij het verdedigen van hun land.
Zijn we allemaal vergeten hoe onze Korea gangers werden onthaalt toen ze terug kwamen. Als kindermoordenaars.
Zijn we vergeten hoe onze jongens werden behandeld toen ze terug kwamen uit Servie.
Nogmaals; Ik walg van de dingen die gebeurd zijn door de SS, maar het kannonenvoer van de laatste periode had daar geen schuld aan en mag wat mij betreft best herdacht worden. Ook al is het alleen maar om ervoor te zorgen dat deze discussies gevoerd blijven worden en dat de wreedheden van de mens onze aandacht blijven houden.
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door platoz »

Vergeet ook voorál de grootste groep niet die na thuiskomst in Nederland met de nek werden aangekeken: De Indië-veteranen...

Maar deze discussie over het al dan niet herdenken van Duitse soldaten is hier al meerdere malen gevoerd. Nu gebeurt het overigens dus eens niet op 4 Mei en dan is het nog niet goed.

Laten we wel wezen, het nazisme heeft slachtoffers aan beide kanten gemaakt. Bij ons, maar ook bij hun eigen bevolking. We kennen ook de verhalen van WA'ers en NSB'ers die bij de SS gingen en daar later ook veel spijt van kregen, alleen konden zij hun verhaal nog navertellen. Anderen waren minder gelukkig en deze liggen nu op Ysselsteyn...
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door Fuglesang »

„Ik vind dit een gotspe. Meneer Kremp hoeft SS-ers niet voor te stellen als slachtoffers. Joden waren de slachtoffers”
Die worden dan toch ook op een ander moment herdacht?
Niet iedere herdenking hoeft van "de joden" te zijn.
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Gebruikersavatar
ike75
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 20 mei 2012, 23:13

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door ike75 »

Een stuk wat vandaag in de Telegraaf stond. Het kan ook anders dan altijd het negatieve van de graaff

Gesneuvelde Duitse soldaten WOII herdacht




HAELEN -
De Joodse gemeenschap herdenkt donderdagmiddag in Haelen (L.) ook de Duitse soldaten die zijn gesneuveld tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het is de eerste keer dat de omgekomen bezetters in de regio worden herdacht.




Benoit Wesly van de Joodse gemeenschap in Limburg.
Benoit Wesly van de Joodse gemeenschap in Limburg.





In de regio zijn zevenhonderd militairen gesneuveld tijdens de Tweede Wereldoorlog, geallieerden en Duitsers. Normaal gesproken wordt bij de jaarlijkse herdenking alleen stilgestaan bij de Nederlandse slachtoffers, meldt het Limburgs Dagblad.

,,In Haelen herdenken we alle gesneuvelde soldaten, of ze nu Belg, Nederlander, Amerikaan of Duitser waren", zegt Benoit Wesly van de Joodse gemeenschap in Limburg. ,,Uit respect voor elk mensenleven.Want de meeste soldaten, ook de Duitse, werden ook maar gestuurd door hun superieuren. In die opvatting hebben wij, Joden, inderdaad in de loop der jaren moeten groeien. Maar ik ben blij dat ik dit nu ga doen."
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door johan willaert »

Er is een plaats en tijd voor elke herdenking... Ook ik vind dat men geen Duitsers dient te herdenken op 4 mei...

Maar er is volgens mij geen betere plaats om Duitsers te herdenken dan een Duitse militaire begraafplaats... Dat het door de Duitse ambassadeur of andere Duitse afgevaardigden gebeurt is niet meer dan normaal en dat men geen onderscheid maakt naar het legeronderdeel van de gesneuvelden op die begraafplaats al evenzo...

En als anderen daar al problemen mee zouden hebben, dan blijven ze die dag toch gewoon weg daar...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door Jules95 »

ike75 schreef:Een stuk wat vandaag in de Telegraaf stond. Het kan ook anders dan altijd het negatieve van de graaff

Gesneuvelde Duitse soldaten WOII herdacht




HAELEN -
De Joodse gemeenschap herdenkt donderdagmiddag in Haelen (L.) ook de Duitse soldaten die zijn gesneuveld tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het is de eerste keer dat de omgekomen bezetters in de regio worden herdacht.




Benoit Wesly van de Joodse gemeenschap in Limburg.
Benoit Wesly van de Joodse gemeenschap in Limburg.





In de regio zijn zevenhonderd militairen gesneuveld tijdens de Tweede Wereldoorlog, geallieerden en Duitsers. Normaal gesproken wordt bij de jaarlijkse herdenking alleen stilgestaan bij de Nederlandse slachtoffers, meldt het Limburgs Dagblad.

,,In Haelen herdenken we alle gesneuvelde soldaten, of ze nu Belg, Nederlander, Amerikaan of Duitser waren", zegt Benoit Wesly van de Joodse gemeenschap in Limburg. ,,Uit respect voor elk mensenleven.Want de meeste soldaten, ook de Duitse, werden ook maar gestuurd door hun superieuren. In die opvatting hebben wij, Joden, inderdaad in de loop der jaren moeten groeien. Maar ik ben blij dat ik dit nu ga doen."

ik ben net terug van deze herdenking.
In Haelen worden vanaf de oprichting van het monument enkele jaren terug zowel geallieerde en Duitse slachtoffers herdacht. Dit is altijd prima gegaan.
zelf krijg ik het idee dat mensen welke na de oorlog geboren zijn de grootste moeite met verdraagzaamheid naar beide kanten toe hebben.
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door CollectorWo2 »

Maar deze discussie over het al dan niet herdenken van Duitse soldaten is hier al meerdere malen gevoerd
Bijlagen
10665776_781884151877994_8171137868828086693_n.jpg
10665776_781884151877994_8171137868828086693_n.jpg (10.87 KiB) 1271 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door Jim »

ike75 schreef:Een stuk wat vandaag in de Telegraaf stond. Het kan ook anders dan altijd het negatieve van de graaff

Gesneuvelde Duitse soldaten WOII herdacht
[/quote]

Ik heb de indruk dat de krant Telegraaf altijd met van de overdreven spectaculaire koppen komt om een beetje sensatie te scheppen. Goed voor de verkoop. Het is ook niet toevallig dat ze eigenaar zijn van de roddelblad Privé.

En apart dat zij de krant zijn die na de oorlog het langst een verschijningsverbod had gekregen. Dit omdat ze fanatieker waren met het ondersteunen in hun berichten met de bezetter. Later hadden ze nog een boekje uitgegeven met de verklaring (en) dat ze eigen de bezetter hebben tegengewerkt! :bonk:
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door Erik »

Jim schreef:En apart dat zij de krant zijn die na de oorlog het langst een verschijningsverbod had gekregen. Dit omdat ze fanatieker waren met het ondersteunen in hun berichten met de bezetter. Later hadden ze nog een boekje uitgegeven met de verklaring (en) dat ze eigen de bezetter hebben tegengewerkt! :bonk:
Ik denk dat het verstandig is dat je je eerst eens inleest over de oorzaken van het betrokken raken van de Telegraaf bij de bezetter. Bovendien wat die betrokkenheid inhield. Wat je nu schrijft is vrij kort door de bocht en eigenlijk een Telegraafverhaal (in jouw ogen)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door Der Blitz »

Verhaal met twee kanten he, begrijpelijk dat dit voor sommigen aanstoot geeft, maar ook begrijpelijk dat de duitse nabestaanden hun overledenen willen herdenken. Ook al beseffen ze dondersgoed dat hun overledene foute dingen gedaan heeft, familie blijft familie. Eigenlijk ook helemaal niks mis mee, zolang het niet gaat om echte nazi's zoals de leiders of kampbewakers, is er eigenlijk weinig om aanstoot aan te nemen. Uiteindelijk bestond toen de legerdienstplicht nog, en de soldaten van de wehrmacht moesten naar het front, dat was hun plicht. Stellingen als alle soldaten van de wehrmacht ook nazi's zijn is fout, er zullen er zeker zijn die voor waren, maar wellicht ook velen tegen. Het is ook niet zo dat je bij waffen ss zat dat je daarom ook meegedaan hebt aan de holocaust en andere misdaden. Veelal waren dat collaborateurs van andere landen die voor duitsland gingen vechten zoals bv waffen ss walonië en waffen ss vlaanderen. Eigenlijk geen duitsers maar zijn wel begraven op de duitse kerkhoven.

Zolang men de herdenking sereen houd, met respect voor degene die onder de oorlog geleden hebben. En vooral zonder eer te betonen aan nazisme, is er niks mis mee. Al begrijp ik wel dat dat voor velen nogal gevoelig kan liggen.

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door davy »

Der Blitz schreef:Het is ook niet zo dat je bij waffen ss zat dat je daarom ook meegedaan hebt aan de holocaust en andere misdaden. Veelal waren dat collaborateurs van andere landen die voor duitsland gingen vechten zoals bv waffen ss walonië en waffen ss vlaanderen. Eigenlijk geen duitsers maar zijn wel begraven op de duitse kerkhoven.
Die veronderstelling vind ik wel een beetje kort door de bocht.
Voor zover ik weet zijn er geen Vlaamse of Waalse Waffen-SS'ers aangeklaagd of veroordeeld voor oorlogsmisdaden.
Wel een aantal die ingelijfd werden bij de Sipo-SD en bijvoorbeeld wacht deden in Breendonk (een aantal waren afgekeurde Waffen-SS'ers).
Zij werden wel veroordeeld en terechtgesteld, maar nu om in één keer te zeggen dat het veelal niet-Duitse Waffen-SS'ers waren die deelnamen aan oorlogsmisdaden en de holocaust gaat te ver.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door patrickh »

De Waalse SS-er Léon Degrelle is in België bij verstek veroordeelt tot de dood.
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door davy »

patrickh schreef:De Waalse SS-er Léon Degrelle is in België bij verstek veroordeelt tot de dood.
Voor oorlogsmisdaden zoals in vorig bericht of voor militaire en politieke collaboratie en landverraad?
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door Der Blitz »

davy schreef:
Der Blitz schreef:Het is ook niet zo dat je bij waffen ss zat dat je daarom ook meegedaan hebt aan de holocaust en andere misdaden. Veelal waren dat collaborateurs van andere landen die voor duitsland gingen vechten zoals bv waffen ss walonië en waffen ss vlaanderen. Eigenlijk geen duitsers maar zijn wel begraven op de duitse kerkhoven.
Die veronderstelling vind ik wel een beetje kort door de bocht.
Voor zover ik weet zijn er geen Vlaamse of Waalse Waffen-SS'ers aangeklaagd of veroordeeld voor oorlogsmisdaden.
Wel een aantal die ingelijfd werden bij de Sipo-SD en bijvoorbeeld wacht deden in Breendonk (een aantal waren afgekeurde Waffen-SS'ers).
Zij werden wel veroordeeld en terechtgesteld, maar nu om in één keer te zeggen dat het veelal niet-Duitse Waffen-SS'ers waren die deelnamen aan oorlogsmisdaden en de holocaust gaat te ver.
Ik denk dat jij mijn tekst verkeerd gelezen/begrepen hebt. Ik heb niet gezegd dat het niet duitse waffen ss'rs waren die deelnamen aan oorlogsmisdaden en holocaust... maar dat het veelal collaborateurs dus niet duitsers waren die bij de waffen ss zaten. De oorlogsmisdaden en holocaust waren hun daden niet maar van de duitse ss kampbewakers. Ik heb het in u quote ook even in het vet en onderstreept aangeduid ;)
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Plaats reactie