Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door davy »

Blijkbaar had ik het inderdaad toch te vlug gelezen of mis begrepen.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door patrickh »

davy schreef:
patrickh schreef:De Waalse SS-er Léon Degrelle is in België bij verstek veroordeelt tot de dood.
Voor oorlogsmisdaden zoals in vorig bericht of voor militaire en politieke collaboratie en landverraad?
Davy, je hebt gelijk, waarschijnlijk voor militaire en politieke collaboratie en landverraad, mijn fout!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door uniformverzamelaar »

Vergeet dan ook niet de Vlaamse Waffen SS-ers die opgeroepen een aangezet werden door de katholieke kerk in België om te gaan strijden tegen het bolsjewisme.......Deze zijn ook veroordeeld toen ze terugkwamen en ook niet voor .......
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door HMS Renown »

patrickh schreef:
davy schreef:
patrickh schreef:De Waalse SS-er Léon Degrelle is in België bij verstek veroordeelt tot de dood.
Voor oorlogsmisdaden zoals in vorig bericht of voor militaire en politieke collaboratie en landverraad?
Davy, je hebt gelijk, waarschijnlijk voor militaire en politieke collaboratie en landverraad, mijn fout!
Zijn de beulen van Breendonk in Mechelen eigenlijk ter dood veroordeeld wegens oorlogsmisdaden of wegens moord en doodslag? http://www.go2war2.nl/artikel/1081/Auff ... htm?page=5 go2war2 heeft het bij Schmidtt over oorlogsmisdaden, maar ik zou het zelf niet weten. Iemand die er meer informatie over heeft?
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door HMS Renown »

uniformverzamelaar schreef:Vergeet dan ook niet de Vlaamse Waffen SS-ers die opgeroepen een aangezet werden door de katholieke kerk in België om te gaan strijden tegen het bolsjewisme.......Deze zijn ook veroordeeld toen ze terugkwamen en ook niet voor .......
Een oproep van de katholieke kerk om te gaan strijden tegen de communisten? Dat lijkt me toch een dubbeltje op zijn kant aangezien diezelfde Belgische katholieke kerk opriep tot verzet en zich duidelijk gekant had tegen de wegvoeringen van verplichte arbeid in Duitsland. Zowel kardinaal Mercier (WO I) als kardinaal Van Roey (WO II) waren grote tegenstanders van de Duitse bezetting. Iedere biografie van kardinaal van Roey zal zijn verzet wel aantonen denk ik?

Ik denk dat de Vlaamse zaak een drijfveer was voor veel Vlamingen om voor Duitsland te gaan vechten. Maar ook dat is weer een dubbeltje op zijn kant. Het was oorlog, mensen hadden weinig te eten. Ik hoor nog steeds een oude Nederlander die de oorlog als jong kind meemaakte maar wiens neef vocht bij de SS. Hij vroeg me wat ik zou kiezen, een hele dag werken op het veld om op het einde van de dag enkele aardappelen over te houden samen met knagende honger? Of zoals die andere jongen die je zag die met een SS uniform het dorp binnen kwam wandelen, goed doorvoed leek en alle plaatselijke schoonheden rondom zich terugvond omdat ze smoor gingen op het uniform? Ik heb nooit geen voormalige oostfronters goed gekeurd, laat staan dat ik wil zeggen dat honger een reden is tot oorlogsmisdaden. Neen, helemaal niet maar er zijn ook duizenden onschuldige huisvaders die veelal moesten vechten om hun eigen gezin in leven te houden (las ik onlangs nog in het boek Enemy at the gates). Als ik over het Duitse kerkhof in Lommel wandel en ik zie dat er jongeren uit heel Duitsland naartoe komen om de graven te onderhouden en deze, vaak van oorlogsmisdaden vrije soldaten hun graf zie onderhouden denk ik ja, ook deze mensen hebben het recht om niet vergeten te worden.
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door davy »

HMS Renown schreef:Zijn de beulen van Breendonk in Mechelen eigenlijk ter dood veroordeeld wegens oorlogsmisdaden of wegens moord en doodslag? http://www.go2war2.nl/artikel/1081/Auff ... htm?page=5 go2war2 heeft het bij Schmidtt over oorlogsmisdaden, maar ik zou het zelf niet weten. Iemand die er meer informatie over heeft?
De beulen van Breendonk zijn ter dood veroordeeld voor o.a. de volgende misdaden: moord, doodslag, vrijwillige slagen en verwondingen, politieke, economische en militaire collaboratie, verklikking en afpersing (voor die laatste 2 aanklachten kregen ze niet zozeer de doodstraf, maar wel in combinatie met één of meerdere van de andere).
De bekendste Fernand Wyss werd ter dood veroordeeld voor moord (11x), doodslag (5x) en vrijwillige slagen en verwondingen (167x).
Maar bv Karel Frans Carleer kreeg ook de doodstraf voor 'mindere' feiten: politieke en economische collaboratie, vrijwillige slagen en verwondingen (1x) en verklikking (1x).
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door uniformverzamelaar »

HMS Renown schreef:
uniformverzamelaar schreef:Vergeet dan ook niet de Vlaamse Waffen SS-ers die opgeroepen een aangezet werden door de katholieke kerk in België om te gaan strijden tegen het bolsjewisme.......Deze zijn ook veroordeeld toen ze terugkwamen en ook niet voor .......
Een oproep van de katholieke kerk om te gaan strijden tegen de communisten? Dat lijkt me toch een dubbeltje op zijn kant aangezien diezelfde Belgische katholieke kerk opriep tot verzet en zich duidelijk gekant had tegen de wegvoeringen van verplichte arbeid in Duitsland. Zowel kardinaal Mercier (WO I) als kardinaal Van Roey (WO II) waren grote tegenstanders van de Duitse bezetting. Iedere biografie van kardinaal van Roey zal zijn verzet wel aantonen denk ik?

Ik denk dat de Vlaamse zaak een drijfveer was voor veel Vlamingen om voor Duitsland te gaan vechten. Maar ook dat is weer een dubbeltje op zijn kant. Het was oorlog, mensen hadden weinig te eten. Ik hoor nog steeds een oude Nederlander die de oorlog als jong kind meemaakte maar wiens neef vocht bij de SS. Hij vroeg me wat ik zou kiezen, een hele dag werken op het veld om op het einde van de dag enkele aardappelen over te houden samen met knagende honger? Of zoals die andere jongen die je zag die met een SS uniform het dorp binnen kwam wandelen, goed doorvoed leek en alle plaatselijke schoonheden rondom zich terugvond omdat ze smoor gingen op het uniform? Ik heb nooit geen voormalige oostfronters goed gekeurd, laat staan dat ik wil zeggen dat honger een reden is tot oorlogsmisdaden. Neen, helemaal niet maar er zijn ook duizenden onschuldige huisvaders die veelal moesten vechten om hun eigen gezin in leven te houden (las ik onlangs nog in het boek Enemy at the gates). Als ik over het Duitse kerkhof in Lommel wandel en ik zie dat er jongeren uit heel Duitsland naartoe komen om de graven te onderhouden en deze, vaak van oorlogsmisdaden vrije soldaten hun graf zie onderhouden denk ik ja, ook deze mensen hebben het recht om niet vergeten te worden.

Als "would-be" historicus zou je moeten weten dat biografieën enkel de ^positieven kanten van de beschreven persoon weergeven. En dat deze door historische met de nodige korrels zouden worden gelezen.
Ik denk dat mensen die ooit geschiedenis aan een unif hebben gestuurd U -dit kunnen beamen.

Dit wil niet zeggen dat ik de oorlog misdaden werden gepleegd zal toedekken en dit van geen enkele partij.
Maar het is nu eenmaal een waarheid dat in elke oorlog misdaden worden geplaagd zowel door de "Goede' als door de "Slechte"

Maar het is niet te ontkennen dat enkel de misdaden van de verliezers van een conflict in de verf worden gezet.

Maar ik zie ook dat je werkelijk geen kl...en bijdraagt aan dit forum (bekijk de meerderheid van je vorige posten,(wat ik eens gedaan heb) en alleen maar uw gal uitspuwt op alles wat met Duitsland tijdens WW II te maken heeft en dat je schijnbaar nog erger reageert op mensen die de beide kanten van de verhalen op een neutrale manier bekijken.

En wat met de beulen die na de oorlog de "vele" zogezegde zwarten in Breendonk hebben vastgehouden en gefolterd (en sommige tot de dood) en die later door het Krijsgerecht in Mechelen werden vrijgesproken op voorwaarde dat ze geen vervolging zouden beginnen tegen de Belgische Staat ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door HMS Renown »

uniformverzamelaar schreef:
HMS Renown schreef:
uniformverzamelaar schreef:Vergeet dan ook niet de Vlaamse Waffen SS-ers die opgeroepen een aangezet werden door de katholieke kerk in België om te gaan strijden tegen het bolsjewisme.......Deze zijn ook veroordeeld toen ze terugkwamen en ook niet voor .......
Een oproep van de katholieke kerk om te gaan strijden tegen de communisten? Dat lijkt me toch een dubbeltje op zijn kant aangezien diezelfde Belgische katholieke kerk opriep tot verzet en zich duidelijk gekant had tegen de wegvoeringen van verplichte arbeid in Duitsland. Zowel kardinaal Mercier (WO I) als kardinaal Van Roey (WO II) waren grote tegenstanders van de Duitse bezetting. Iedere biografie van kardinaal van Roey zal zijn verzet wel aantonen denk ik?

Ik denk dat de Vlaamse zaak een drijfveer was voor veel Vlamingen om voor Duitsland te gaan vechten. Maar ook dat is weer een dubbeltje op zijn kant. Het was oorlog, mensen hadden weinig te eten. Ik hoor nog steeds een oude Nederlander die de oorlog als jong kind meemaakte maar wiens neef vocht bij de SS. Hij vroeg me wat ik zou kiezen, een hele dag werken op het veld om op het einde van de dag enkele aardappelen over te houden samen met knagende honger? Of zoals die andere jongen die je zag die met een SS uniform het dorp binnen kwam wandelen, goed doorvoed leek en alle plaatselijke schoonheden rondom zich terugvond omdat ze smoor gingen op het uniform? Ik heb nooit geen voormalige oostfronters goed gekeurd, laat staan dat ik wil zeggen dat honger een reden is tot oorlogsmisdaden. Neen, helemaal niet maar er zijn ook duizenden onschuldige huisvaders die veelal moesten vechten om hun eigen gezin in leven te houden (las ik onlangs nog in het boek Enemy at the gates). Als ik over het Duitse kerkhof in Lommel wandel en ik zie dat er jongeren uit heel Duitsland naartoe komen om de graven te onderhouden en deze, vaak van oorlogsmisdaden vrije soldaten hun graf zie onderhouden denk ik ja, ook deze mensen hebben het recht om niet vergeten te worden.

Als "would-be" historicus zou je moeten weten dat biografieën enkel de ^positieven kanten van de beschreven persoon weergeven. En dat deze door historische met de nodige korrels zouden worden gelezen.
Ik denk dat mensen die ooit geschiedenis aan een unif hebben gestuurd U -dit kunnen beamen.

Dit wil niet zeggen dat ik de oorlog misdaden werden gepleegd zal toedekken en dit van geen enkele partij.
Maar het is nu eenmaal een waarheid dat in elke oorlog misdaden worden geplaagd zowel door de "Goede' als door de "Slechte"

Maar het is niet te ontkennen dat enkel de misdaden van de verliezers van een conflict in de verf worden gezet.

Maar ik zie ook dat je werkelijk geen kl...en bijdraagt aan dit forum (bekijk de meerderheid van je vorige posten,(wat ik eens gedaan heb) en alleen maar uw gal uitspuwt op alles wat met Duitsland tijdens WW II te maken heeft en dat je schijnbaar nog erger reageert op mensen die de beide kanten van de verhalen op een neutrale manier bekijken.

En wat met de beulen die na de oorlog de "vele" zogezegde zwarten in Breendonk hebben vastgehouden en gefolterd (en sommige tot de dood) en die later door het Krijsgerecht in Mechelen werden vrijgesproken op voorwaarde dat ze geen vervolging zouden beginnen tegen de Belgische Staat ?
Ik moet tot mijn grootste spijt toegeven dat mijn kennis over de processen van Mechelen niet zo ver gaan. Het is net daarom dat ik de vraag stelde of in het vonnis was opgenomen of het ging om oorlogsmisdaden, maar het blijkt om moord en doodslag te gaan. Daarnaast bestaan er inderdaad "goeden" bij de "slechten" en "slechten" bij de "goeden", het Duits kerkhof in Lommel ligt er in mijn ogen vol mee. Maar dat beschreef ik al eens.

Tot slot, wil ik me eens richten tot de anderen hier. Ligt het nu aan mij of is het de eerste keer dat meneer de uniformverzamelaar begint te schelden indien hij het niet kan halen met argumenten? In mijn ogen is dat best vervelend.

PS @ uniformverzamelaar aan u maak ik niet veel woorden vuil, maar ik wil wel eens weten wat ge hiermee wilt bereiken, mislukte moraalridder.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door uniformverzamelaar »

Een oproep van de katholieke kerk om te gaan strijden tegen de communisten? Dat lijkt me toch een dubbeltje op zijn kant aangezien diezelfde Belgische katholieke kerk opriep tot verzet en zich duidelijk gekant had tegen de wegvoeringen van verplichte arbeid in Duitsland. Zowel kardinaal Mercier (WO I) als kardinaal Van Roey (WO II) waren grote tegenstanders van de Duitse bezetting. Iedere biografie van kardinaal van Roey zal zijn verzet wel aantonen denk ik?

Ik denk dat de Vlaamse zaak een drijfveer was voor veel Vlamingen om voor Duitsland te gaan vechten. Maar ook dat is weer een dubbeltje op zijn kant. Het was oorlog, mensen hadden weinig te eten. Ik hoor nog steeds een oude Nederlander die de oorlog als jong kind meemaakte maar wiens neef vocht bij de SS. Hij vroeg me wat ik zou kiezen, een hele dag werken op het veld om op het einde van de dag enkele aardappelen over te houden samen met knagende honger? Of zoals die andere jongen die je zag die met een SS uniform het dorp binnen kwam wandelen, goed doorvoed leek en alle plaatselijke schoonheden rondom zich terugvond omdat ze smoor gingen op het uniform? Ik heb nooit geen voormalige oostfronters goed gekeurd, laat staan dat ik wil zeggen dat honger een reden is tot oorlogsmisdaden. Neen, helemaal niet maar er zijn ook duizenden onschuldige huisvaders die veelal moesten vechten om hun eigen gezin in leven te houden (las ik onlangs nog in het boek Enemy at the gates). Als ik over het Duitse kerkhof in Lommel wandel en ik zie dat er jongeren uit heel Duitsland naartoe komen om de graven te onderhouden en deze, vaak van oorlogsmisdaden vrije soldaten hun graf zie onderhouden denk ik ja, ook deze mensen hebben het recht om niet vergeten te worden.[/quote]


Als "would-be" historicus zou je moeten weten dat biografieën enkel de ^positieven kanten van de beschreven persoon weergeven. En dat deze door historische met de nodige korrels zouden worden gelezen.
Ik denk dat mensen die ooit geschiedenis aan een unif hebben gestuurd U -dit kunnen beamen.

Dit wil niet zeggen dat ik de oorlog misdaden werden gepleegd zal toedekken en dit van geen enkele partij.
Maar het is nu eenmaal een waarheid dat in elke oorlog misdaden worden geplaagd zowel door de "Goede' als door de "Slechte"

Maar het is niet te ontkennen dat enkel de misdaden van de verliezers van een conflict in de verf worden gezet.

Maar ik zie ook dat je werkelijk geen kl...en bijdraagt aan dit forum (bekijk de meerderheid van je vorige posten,(wat ik eens gedaan heb) en alleen maar uw gal uitspuwt op alles wat met Duitsland tijdens WW II te maken heeft en dat je schijnbaar nog erger reageert op mensen die de beide kanten van de verhalen op een neutrale manier bekijken.

En wat met de beulen die na de oorlog de "vele" zogezegde zwarten in Breendonk hebben vastgehouden en gefolterd (en sommige tot de dood) en die later door het Krijsgerecht in Mechelen werden vrijgesproken op voorwaarde dat ze geen vervolging zouden beginnen tegen de Belgische Staat ?[/quote]

Ik moet tot mijn grootste spijt toegeven dat mijn kennis over de processen van Mechelen niet zo ver gaan. Het is net daarom dat ik de vraag stelde of in het vonnis was opgenomen of het ging om oorlogsmisdaden, maar het blijkt om moord en doodslag te gaan. Daarnaast bestaan er inderdaad "goeden" bij de "slechten" en "slechten" bij de "goeden", het Duits kerkhof in Lommel ligt er in mijn ogen vol mee. Maar dat beschreef ik al eens.

Tot slot, wil ik me eens richten tot de anderen hier. Ligt het nu aan mij of is het de eerste keer dat meneer de uniformverzamelaar begint te schelden indien hij het niet kan halen met argumenten? In mijn ogen is dat best vervelend.

PS @ uniformverzamelaar aan u maak ik niet veel woorden vuil, maar ik wil wel eens weten wat ge hiermee wilt bereiken, mislukte moraalridder.[/quote]

Ik vraagt bewijzen : ik ga op zoek naar de documenten die mijn vader in de tijd in de school bij de Broeders van Liefde in Willebroek (en ja vlak bij het kamp van Breendonk) heeft gekregen en zal dit posten op het forum.
En trouwens over Breendonk zijn alle verhalen ook nog niet bekend hoor. Wat het verzet na de oorlog daar heeft uitgevreten op onschuldige slachtoffers die met de collaboratie geen moer te maken hadden, maar aangegeven werden door lafaards (lees in uw woorden ; moraalridders, die pas als de oorlog gedaan was bij het verzet zijn gegaan) omwille van jaloezie.

Kort en goed antwoord op uw ps.
Ik ben zeker geen moraalridder en bekijk elke situatie langs de twee kanten en durf ook de negatieve kanten schrijven en daar ontbreekt bij U ergens iets. Het is juist of U de zaken enkel met oogkleppen op bekijkt.
Maar ik had van u niets anders verwacht na uw reacties die ik op verschillende topics uit het verleden op dit forum al heb kunnen lezen !!
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door Mr Mojo Risin »

HMS Renown en uniformverzamelaar: Alles onder deze post is ON-TOPIC! De openingspost had niets vandoen met de Vlaamse SS. Kibbel rustig verder via pb's als jullie echt willen, maar niet hier. Laatste waarschuwing, anders volgen er maatregelen.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door Jules95 »

Stukje uit dagblad de limburger
Bijlagen
1416222705774.jpg
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door earlymb »

Het is ook nooit goed voor die mensen. Gelukkig maken ze zichzelf nog belachelijker met dit soort acties en worden ze hopelijk spoedig door niemand nog serieus genomen...
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door Erik »

earlymb schreef:.... en worden ze hopelijk spoedig door niemand nog serieus genomen...
Ik hoop het wel. Even meelezen met Wikipedia:
Wikipedia schreef:Een minder bekende antifascistische vereniging in Nederland is AFVN/Bond van Antifascisten, in 1968 opgericht door communistische verzetslieden uit de Tweede Wereldoorlog bij wijze van steunbetuiging aan het neerslaan door de Sovjet-Unie van de Praagse Lente: deze organisatie is dan ook niet zo zeer gericht tegen het fascisme, als wel vóór het communisme, met name de stalinistische variant.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door hajos »

http://www.afvn.nl/archief/politie_neem ... beslag.htm

Politie neemt spandoek met 'NO SS' in beslag en hindert nieuwsgaring bij SS-herdenking

VENRAY, 16-11-2014 - De politie heeft bij de zg. SS-herdenking op de Duitse militaire begraafplaats in Yselsteyn een spandoek met 'NO SS' in beslag genomen. Dit gebeurde bij een demonstratie tegen het herdenken van SS-ers van de AFVN/Bond van Antifascisten, die door de burgemeester van Venray toegelaten was. De politie hinderde ook de vrije nieuwsgaring.



De AFVN gaat van de inbeslagname aangifte doen wegens een inbreuk op de grondwettelijke vrijheid van meningsuiting. Volgens woordvoerder Arthur Graaff van de AFVN doen dit soort daden van de politie hem denken aan naziterreur, toen ook de vrijheid van meningsuiting door de overheid werd onderdrukt. Bij de demonstratie nam de politie ook een nieuw spandoek met de tekst 'proteSSt' in beslag. Alleen een spandoek met 'Protest' toegelaten.


Woordvoerder Arthur Graaff, voorzitter prof. dr Kees van der Pijl, leden Peter van Griensven
en Kees Mattijsen. (Foto: Christine van der Pijl)

De antifascisten zagen tot hun verbazing ook de Russische militaire attaché, kolonel Andrej Gugnyaev, verschijnen om deel te nemen. Een half jaar geleden had president Poetin nog een wet uitgevaardigd met beperkende regels voor omgang met het naziverleden. Ook een Duitse bisschop en een Poolse officiële vertegewoordiger namen deel. Zowel de Rus als de Pool legden ook kransen.

De herdenking kwam eerder deze week in de aandacht, toen bleek dat er op de begraafplaats meer dan 2.500 SS-ers liggen, plus 29.000 nazi-militairen. In Duitsland is er geen begraafplaats met zoveel nazi's, en Venray ligt slechts 20 km van de Duitse grens.

De AFVN had de gastheer van deze herdenking, de Duitse ambassadeur Kremp, gevraagd deze herdenking af te gelasten of duidelijk afstand te nemen van de SS. Dat deed de ambassadeur in een brief (Deutsch) aan de AFVN nadrukkelijk allebei niet. De AFVN had eerder ook een open brief (Engels) aan de Duitse president Gauck gestuurd met het verzoek deze bijeenkomst af te gelasten. Deze herdenking kwam ook in de media in de VS en Israël en kreeg in Nederland forse kritiek van Joodse en progressieve zijde.

De burgemeester had ook een 'Noodbevel' aan de demonstranten uitgevaardigd, waarin hij stelde dat bij ongewenst gedrag de demonstranten zich bij eerste aanzegging van de politie moesten verwijderen uit zijn gemeente. Aan de demonstratie namen vijf mensen deel, onder wie de voorzitter van de AFVN, prof dr K. van der Pijl. Tot het kleine aantal had de AFVN besloten vanwege het door de burgemeester verwachte risico van extreemrechtse tegenacties en de kans dat een grotere demonstratie sowieso verboden zou worden.

Woordvoerder Graaff, tevens hoofdredacteur van de oorloggssite Nieuw-wo2.tk en lid van de NVJ, werd het fotograferen van Nederlandse militairen onmogelijk gemaakt en mocht van de politie niet spreken met Duitse militairen die daar bewakingsdiensten uitvoerden. Ook van deze belemmering gaat de AFVN aangifte doen. Ook worden kamerleden en de NVJ geïnformeerd over deze schending van de vrijheid van nieuwsgaring.

Inbreuk op vrijheid van meningsuiting

Geachte Raad van Venray,
Geachte Burgemeester,

Vanmiddag is op ernstige wijze onze vrijheid van meningsuiting geschonden. Toen wij onze door u toegelaten demonstratie exact op het geplande tijdstip bij de Duitse militaire begraafplaats begonnen, ontvreemde een agent ons spandoek met daarop de tekst 'NO SS' (in SS-runen). Hij weigerde aanvankelijk te vertellen waarom, maar verklaarde na enig aandringen dat de tekst kwetsend zou zijn.


Dit mag wel!? Neonazi's in 2013 op de begraafplaats.

En dit mag dus niet!? Spandoek PROTESST.
Een volgend spandoek, met de term 'ProteSSt', werd eveneens en wederrechtelijk in beslag genomen.
Wij hebben vorige week op NLnazivrij.tk een foto van neonazi's met een hakenkruisvlag en SS-vlag op de begraafplaats in kwestie in Ysselsteyn gepubliceerd, die vorig jaar gemaakt zou zijn.

Wij hebben aan u de volgende vragen:
- Staat u achter dit optreden van de politie?
- Strookt dit optreden van de politie met de brief van de burgemeester aan mij dd. 14 november 2014 met een toelichting aangaande onze demonstratie? Zo neen, of zo ja, wilt u dat toelichten?
- Wie zou er gekwetst of beledigd kunnen zijn geweest door onze tekst 'NO SS'? U als raad of u als burgemeester? Andere groepen?
- We nemen aan dat u de tekst 'NO SS' onderschrijft. Is dat zo?
- Welk belang hecht u aan vrijheid van meningsuiting?
- Onderschrijft u mijn opvatting, dat deze ingreep mij doet denken aan naziterreur?

Gaarne uw antwoord binnen één week.

Dank

Hoogachtend,

Arthur Graaff,
woordvoerder.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Duitse ambassadeur herdenkt ook SS’ers in Nederland

Bericht door D_Dutch »

- Onderschrijft u mijn opvatting, dat deze ingreep mij doet denken aan naziterreur?
Ik ga hier niet serieus op in, dit ene zinnetje van Graaff zegt genoeg over hoe serieus deze sekte is en wat voor waanbeelden ze aanhouden. Het begint meer op puur provoceren dan echt protesteren te lijken.
Plaats reactie