witte jas Luftwaffe

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gibson
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2014, 17:22

witte jas Luftwaffe

Bericht door Gibson »

Heb dit op de kop kunnen tikken voor reenactment. Maar ik vraag mij af of het origineel zou kunnen zijn en spijtig om het te gaan gebruiken. De stof is in redelijk dik katoen en voor de rest laat ik de foto's voor zich spreken. Het zou voor jullie relatief gemakkelijk moeten zijn om het luchtwaffe embleem te onderzoeken. verder staat er een stempel beneden (F 7 1943) en een 'I' bij de knopen bovenaan. Er zit een soort bevestiging aan voor tussen de benen (denk ik). De schouderriemen zijn in het biege.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
WP_001793.jpg
WP_001792.jpg
WP_001791.jpg
WP_001790.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: witte jas Luftwaffe

Bericht door Erik »

De overgooier is weinig gebruikt maar dat ligt ook in zijn aard natuurlijk. Stempel zou ik niet op vertrouwen, die zijn zeer goed na te maken en dat gebeurt ook häufig. Heb je opgemerkt dat het stempel heeft afgegeven op de stof die er direct na het stempelen op gelegd is?
Knoopsgaten zijn weinig gebruikt. Het typische sleutelgatvorm (wat ook best netjes is afgewerkt) zie ik eigenlijk nooit bij reproducties.
Heb je het stiksel onderzocht op synthetische stof door er een zg. blacklight bij te houden? Misschien moet je dat ook even doen bij het veterband van de capuchon.
Ik zie dat een knoop er nadien is opgezet en niet past bij de andere knopen.

De 'band tussen de benen' was bedoeld om dit lichte en wijde kledingstuk inderdaad op z'n plaats te houden bij (harde) wind. Het komt bij dergelijke uitrustingstukken in andere landen ook voor (werkjasje Zweden, Britse smocks e.d.)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gibson
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2014, 17:22

Re: witte jas Luftwaffe

Bericht door Gibson »

Heel erg bedankt Erik.
Ik kan niet zien welke knoop u denk dat er achteraf is opgezet. De knopen van de schouderriem zien er van hout uit terwijl de rest kunststof lijkt. Blacklight is een goeie tip. Ik probeer er één ergens op de kop te tikken. stempel is idd afgegaan, maar er niet recht tegenover. Weet u wat de "1" wil zeggen? Is dat de maat?

Kan u iets over de arend zeggen?
Bijlagen
WP_001794.jpg
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: witte jas Luftwaffe

Bericht door davy »

Geen idee over originaliteit (ken er te weinig van), maar juist even gegoogeld en ben er geen tegengekomen waar ze een arend hebben opgenaaid.
Eigenlijk logisch, het is een camouflage-kledingstuk, dus waarom zouden ze er zo'n zwarte 'schietroos' op naaien (is er volgens mij ook maar amateuristisch opgenaaid).
Hier een link naar een andere, gebruikt voor reenact:
http://www.zib-militaria.de/Snow-camo-s ... -Wehrmacht
De 1 zou de maat zijn: 1 (M-L), 2 (XL) en 3 (XXL)
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2345
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: witte jas Luftwaffe

Bericht door CollectorWo2 »

Klopt,er zit namelijk geen vogel op zo,n jas :)
Doen ze om de boel te verleuken ..
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: witte jas Luftwaffe

Bericht door Jim »

Het is een orgineel Zweedse smock. (google eens Swedish snow smock) De meeste die ik te koop zie zijn moderne voorraden. Meestal voor zeer weinig.
Een vriend had een dergelijke eens als wo2 zijnde gekocht maar geld terug gekregen van de verkoper!
Duitse smocks hadden 2 borstzakken. Er is een vroege (met touwtje sluiting) en een late die had ergens nog een derde zak. Het schijnt dat gebirgsjager wel een adelaar droegen op de smock.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gibson
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2014, 17:22

Re: witte jas Luftwaffe

Bericht door Gibson »

Inderdaad, het is deze smock. Heel erg bedankt voor de info.
Plaats reactie