Sovjet Wapens wo2

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
yannick27
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:17

Sovjet Wapens wo2

Bericht door yannick27 »

Ik ben al een poosje bezig met het verzamelen van sovjet wapens uit wo2, dit gaat echter niet zo snel als student, maar dit is wat ik tot nu toe vergaard heb.
Alle wapens zijn onklaargemaakt en liggen in België.

hier een foto van ze allemaal bij elkaar
20141123_143040[1].jpg
een foto van mijn nummergelijke Poolse PPS-43 uit 1953 (na-oorlogs, maar zo goedkoop dat ik hem niet kon laten liggen)
20141123_132338-1[1].jpg
Mijn nummergelijke Mosin-Nagant m1891/30 uit 1933 met bayonet gemaakt door Tula, de bayonet zit vast en door de lengte is het moeilijk een foto te maken en plafonds heel te houden :bonk:
20141123_133040[1].jpg
Dit is mijn eerste en favoriete stuk, een nummergelijke PPSH-41 uit 1943 gemaakt door Tula + trommelmagazijn
20141123_132833[1].jpg
en dit is mijn laatste aanwinst, een volledig nummergelijke DP-28 uit 1944
20141123_132723[1].jpg
Gebruikersavatar
Rikkert
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 21 jun 2013, 22:26
Locatie: België

Re: Sovjet Wapens wo2

Bericht door Rikkert »

Wauw ziet er erg goed uit. :o
Gr Rikkert
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Sovjet Wapens wo2

Bericht door asjemenou »

Ziet er goed uit. Als verzamelaar van Sovjet WOII militaria ben ik stiekum toch wel een beetje jaloers.
Wat de Poolse PPS-43 betreft, dit zal dan een PPS wz. 43/52 zijn. Ik heb deze Poolse variant wel eens op de militariabeurs van Ciney zien liggen. Er bestaat ook een variant van met een vaste houten kolf.
Je schrijft dat de bajonet op je Mosin Nagant M91/30 vast zit. Wat bedoel je hier precies mee? Je kunt hem er toch wel afhalen?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
yannick27
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:17

Re: Sovjet Wapens wo2

Bericht door yannick27 »

De Mosin Nagant staat er om bekend dat bajonetten er muurvast op blijven zitten, dit is dus ook het geval bij de mijne.
Ze raden je dan aan met kruipolie en een houten balk of rubber hamer de bojenet los te kloppen

De reden voor de velen vastzittende bajonetten is dat de bedoeling toenertijd was dat je hem er niet de hele tijd op en afhaalde, maar dat je de bajonet enkel voor transport verwijderde.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Sovjet Wapens wo2

Bericht door ZEN.45 »

Leuke stukken. Ik heb ooit overwogen om een vergunning aan te vragen voor een semi-automatische DP-28, maar het was zo’n gedoe voor iets waar ik maar zelden mee naar de schietstand zou gaan. Ik heb dan maar geopteerd voor een semi-automatische PPSH-41.
Mijn nummergelijke Mosin-Nagant m1891/30 uit 1933 met bayonet gemaakt door Tula, de bayonet zit vast en door de lengte is het moeilijk een foto te maken en plafonds heel te houden
LOL, ja mijn plafond heeft daar ook eens onder geleden. Het was wel met een M91, die zijn nog 7,5 cm langer :P
De Mosin Nagant staat er om bekend dat bajonetten er muurvast op blijven zitten, dit is dus ook het geval bij de mijne.
Ze raden je dan aan met kruipolie en een houten balk of rubber hamer de bojenet los te kloppen
Meestal zal kruipolie en enkele tikken met een houten balkje volstaan.

Als de bajonet rotsvast zit wordt het een werkje waar je best het juiste gerief voor gebruikt en op een extra paar handen beroep doet. Breng op geregelde tijdstippen wat kruipolie aan en geef die steeds de tijd om in te werken. Verwijder de kolf en houtwerk van het geweer. Plaats de bajonet in een bankschroef en verhit de huls van de bajonet (doof zo nodig de brandende olie :mrgreen: ). Draai het geweer terwijl iemand de vergrendelingsknop induwt. Als de bajonet juist gedraaid is kan je de bajonet met een houten balkje los kloppen.

Als je nadien de binnenzijde van de bajonethuls polijst kan je hem gemakkelijker aanbrengen en verwijderen.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Sovjet Wapens wo2

Bericht door asjemenou »

Dat wordt een flinke klus dan om de bajonet van het geweer te verwijderen. De Russen (Sovjets) waren gedurende WOII niet wat je zegt secuur in het afwerken van hun uitrusting e.d. Hoe is het eigenlijk gesteld qua "pasvorm" van de bajonet bij de verschillende types van het Mosin Nagant geweer? Ik heb toch altijd het idee dat het M1891 model beter is afgewerkt dan het M1891/30 model.
Bestaat dit "pas probleem" ook bij de bajonetten van de half automatische SVT geweren of waren deze beter afgewerkt?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
yannick27
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 aug 2014, 19:17

Re: Sovjet Wapens wo2

Bericht door yannick27 »

bij de SVT-40 is dit niet het geval voor zover ik weet aangezien je de bajonet daarvoor niet op de loop draait maar hem er eerder op vastklikt zoals bij latere m1 carbines of mausers, als ik google vind ik ook geen mensen die er problemen mee hebben in tegenstelling tot de mosin nagant
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Sovjet Wapens wo2

Bericht door asjemenou »

OK, weer wat geleerd.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
XeroSiZz
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:15

Re: Sovjet Wapens wo2

Bericht door XeroSiZz »

Prachtig! echt mooi spul! mag je zeker trots op zijn! :)
Plaats reactie