originaliteit erkend en officieel laten vaststellen

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kevin15
Lid
Berichten: 297
Lid geworden op: 26 jul 2011, 17:37

originaliteit erkend en officieel laten vaststellen

Bericht door kevin15 »

Beste forumlezers,

Ik ben in het bezit van een Engelse rode para baret.
Ik heb hem 2 jaar geleden gekregen van een medeverzamelaar, en goede vriend van mijn vader.
We geven elkaar zo af en toe nog wel eens wat en showen altijd onze nieuwe aanwinsten aan elkaar.
Het is een verzamelaar die alleen spullen verzameld wat in 100% topstaat moet zijn en geen deukje/krasje op mag zitten.

Hij verzameld nu enkel nog Duits en kwam 2 jaar geleden bij mij of ik zijn Engelse baret in de verzameling wou hebben.
Zo'n aanbod krijg je nooit in je leven.
Volgens hem en een aantal verzamelaars die erna gekeken hebben is hij origineel.

Ik denk zelf ook dat hij origineel is maar mocht ik hem ooit kwijt willen dan kan ik niet garanderen dat hij origineel is want ik heb er ten slotte geen bewijs van.

Nou is mijn vraag of ik hem door een soort van erkend bedrijf of wat dan ook kan laten taxeren op prijs en originaliteit en dat ik er ook een certificaat bij krijg.
Ik zag namelijk een tijdje geleden een item voorbij komen met een certificaat van originaliteit.

Als iemand iets of iemand weet die dit kan/mag, dan hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Re: originaliteit erkend en officieel laten vaststellen

Bericht door arie »

Het item zelf garandeert zijn originaliteit, niet een aanvulling van een certificaat daarbij.
Er zijn zat dealers die tegen betaling ook zo’n document toevoegen als je wat bij ze koopt maar dat zegt ook niet veel.
En dat geeft de koper later ook geen zekerheid van originaliteit, hij koopt een item, geen certificaat.
Een certificaat zegt tegenwoordig ook niet veel meer gezien er veel te veel mee gerommeld word.
Dus zal ook voor een echte verzamelaar geen meerwaarde hebben, die overtuigd zichzelf allen door het item zelf wat je aan hen verkoop, dus niet een certificaat.
Je koop een item dat zich zelf moet overtuigen, niet het verhaal (certificaat).
Ik persoonlijk word al achterdochtig als men met een certificaat op de proppen komt om mij daarmee te willen overtuigen.
Maar dat is mijn gedachte over certificaten.
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: originaliteit erkend en officieel laten vaststellen

Bericht door ammo »

Helemaal mee eens arie.

Plaats eens een foto van de baret.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: originaliteit erkend en officieel laten vaststellen

Bericht door patrickh »

Klopt helemaal wat Jan-Arie zegt, degelijke certificaten heb ik op het toilet liggen om mijn .... mee af te vegen :lol:
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: originaliteit erkend en officieel laten vaststellen

Bericht door uniformverzamelaar »

Inderdaad een voorwerp moet je zelf beoordelen.

Maar ik durf ook zeggen niet alle certificaten mag je alles wc papier aanzien. Maar de nodige voorzichtigheid is zeker geboden.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: originaliteit erkend en officieel laten vaststellen

Bericht door patrickh »

Klopt, was een beetje cynisch bedoelt :wink:
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: originaliteit erkend en officieel laten vaststellen

Bericht door magicdutchmen »

Ik sluit me bij de heren hier boven aan, met uitzondering van het vulgaire taalgebruik.
Bij twijfel over een item heeft goedkeuring van medeverzamelaars op een groot forum naar mijn idee vaak meer betekenis dan een vel papier met levenslange garantie op authenticiteit.
Dat is natuurlijk, als je op zoek bent naar bevestiging over een item.

Groet,
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: originaliteit erkend en officieel laten vaststellen

Bericht door asjemenou »

Kevin,

Wat wil je nu precies zeggen met dit topic?
Volgens eigen zeggen heb je een originele Britse para baret gekregen. Over wat voor een Britse para baret hebben we het dan precies? De ene variant is immers meer voorkomend dan de ander. Tussen de regels door maak ik uit je reactie op dat het volgens jou om een WOII variant gaat. Als dit zo is dan mag je de verzamelaar van wie je hem hebt gekregen wel bedanken met een leuk flesje wijn o.i.d.
Wat zo'n certificaat van originaliteit betreft, ook ik heb daar zo mijn bedenkingen over. Zo staan er op Marktplaats regelmatig advertenties van WOII Oostfront objecten waarbij de originaliteit ook gegarandeerd word met papieren e.d. Bij sommige van deze objecten heb ik sowieso mijn ernstige twijfels.

Kun je wat foto's plaatsen van de bewuste para baret?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: originaliteit erkend en officieel laten vaststellen

Bericht door Erik »

kevin15 schreef:Nou is mijn vraag of ik hem door een soort van erkend bedrijf of wat dan ook kan laten taxeren op prijs en originaliteit en dat ik er ook een certificaat bij krijg.
Ik zag namelijk een tijdje geleden een item voorbij komen met een certificaat van originaliteit.
Wat je wel kunt doen is de bevindingen van mensen die er verstand van hebben op papier zetten en ze laten tekenen. Voorwaarde is dan wel dat anderen weten wie die baret heeft bekeken. Dan heb je in ieder geval schriftelijk bewijs dat er met verstand naar gekeken is.
Als ik mij niet vergis taxeert Stockum bv (de veilingdinges) ook en geeft daar een taxatierapport bij af. Stockum zou op tijdelijke basis wel eens historici in dienst hebben die dit doen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie