Donderbus vondst!

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
HxC
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 nov 2014, 11:33

Donderbus vondst!

Bericht door HxC »

Beste leden, ik weet niet of er iemand me hierbij kan helpen met meer info, aangezien dit niet echt een WO2 wapen is, maar ik hoop op een verzamelaar die me iets meer zou kunnen vertellen :) , Ik vond deze mooie donderbus bij een man bij wie ik eigenlijk iets anders ging kopen :) het wapen is erg zwaar en bijna volledig gemaakt van een soort van 'messing' (denk ik) het werkt nog prima en is in erg mooie staat. Uiteraard is er wel wat patina te zien, maar ik ben uiteraard van plan dit zo te laten, aangezien dit het wapen wel charmeert vind ik. Het is een erg zwaar wapen en het hout kent nagenoeg geen schade, de kolf vertoont wat vervaagde graveringen. Het wapen is compleet (alle onderdelen aanwezig), ook het staafje om het kruit in de loop te duwen. Er zijn geen markeringen te zien. Graag had ik wat meer info gekregen moest er iemand me kunnen helpen (land van herkomst, geschatte leeftijd, zeldzaamheid,..) alle info is meer dan welkom! alvast bedankt, ik deel uiteraard ook nog even wat foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Donderbus vondst!

Bericht door Haplo »

Heel erg oud zal het niet zijn.
ik denk zelf een 50 jaar.
De schroeven die zijn gebruikt lijken mij machinaal te zijn gemaakt.
De sleuf in de kop is niet handmatig gedaan zoals je wel zou verwachten bij een dergelijk wapen.
Zeker de schroeven bij de kruitpan.
De patina spreekt mij ook niet echt aan.
Deels opgepoetst en deels nog zwart.
lijkt mij een wat kunstmatige patina.
Mijn opinie is dus dat deze voor de sier / deco is gemaakt.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Donderbus vondst!

Bericht door racefiets »

Lijkt mij inderdaad ook nep. De loop is ook niet geborgd aan de lade en zal bij een schot los komen van het hout.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Donderbus vondst!

Bericht door Erik »

Ik ben bang dat Haplo gelijk heeft. Het is, zo te zien, een decoratiewapen.
Pistolen waren eigenlijk altijd uitgevoerd om een kogel te verschieten en mankeerden dan de uitlopende tromp zoals bij donderbussen bekend is. Dat laatste wapen, bedoeld om geladen te worden met schroot en brandbare vodden, verscheen vaak in een soort karabijnvorm en diende om brand te stichten. Ook werd er wel hagel mee verschoten.
Het pistool in deze vorm lijkt mij voor de schutter gevaarlijker dan voor het bedoelde doel maar dat slechts een gevoelsinschatting.
Vanwege de grote hoeveel koper/messing zal het wapentje toch wel enige tientjes moeten kosten. Daarnaast weet ik dat er een kleine kring van verzamelaars bestaat van deko-vuursteenslotwapens.
Herkomst: ik ken ze eigenlijk alleen uit Zuid-Europa, Spanje.
Om je een blik te gunnen in de wereld van replica deco-wapens van dit type (vuursteenslot, 18e-19e eeuwse wapens), kijk hier eens naar:
http://www.pirates-cave.com/webshop/619 ... en-geweren

Overigens vind ik 'm wel erg leuk!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
_Arthur

Re: Donderbus vondst!

Bericht door _Arthur »

http://www.tweedehands.nl/verzamelen/ov ... 89734.html

Exact dezelfde, alleen dan wat meer opgepoetst.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Donderbus vondst!

Bericht door racefiets »

Niet exact dezelfde. Op deze zit tenminste nog een echte trekker.
_Arthur

Re: Donderbus vondst!

Bericht door _Arthur »

racefiets schreef:Niet exact dezelfde. Op deze zit tenminste nog een echte trekker.
Nou vooruit, bijna hetzelfde ;)
HxC
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 nov 2014, 11:33

Re: Donderbus vondst!

Bericht door HxC »

hartelijk dank allemaal voor de reacties, ik vind het zelf een beetje raar, ik heb reeds zeer veel replica's gezien (en vastgehad) maar kwalitatief stelt dit vaak niets voor, en het metaal of de messing is dan erg dus en kan je bijna losprutsen met je handen (meestal zijn ze er erg zuining mee). ook is het hout vaak erg licht en is het ten ogen uit te zien dat het om replica's gaat (zoals de website die hierboven gegeven werd). bovendien vind ik het ook raar dat als je met je vinger diep genoeg in de loop gaat, deze zwart roet vertoont en ruikt naar buskruit, is dit dan ook te vervalsen? let op ik wil hier zeker en vast niemands mening in twijfel trekken, maar ik vind het zelf een moeilijk geval. Als ik trouwens kijk op internet onder de zoekterm 'blunderbuss flintlock' vind ik wel verschillende wapens waarbij de vijzen sterk lijken op de vijzen van dit geweer. iemand meer info?

http://www.cullodenantiques.com/pages/firearms.html

http://www.icollector.com/Fine-Unmarked ... _i12219132

http://www.historicalarms.com/antique-h ... istol.html

(en zo vind ik er echt tientallen..) graag
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Donderbus vondst!

Bericht door Jim »

Ik heb eens van een bekende een dergelijk pistool gekregen om na te laten kijken door iemand met meer kennis.
Van de foto's zei hij dat het er goed uitzag. Zijn eerste indruk toen hij in zijn handen had was ook positief. Zwaar genoeg juiste materialen. Toen hij het pistool een tijdje in het echt bekeken had veranderde hij zijn mening. Uiteindelijk kwam hij tot de conclusie dat het een van de betere kopieen was die hij in handen had.

Soms worden kopieen gemaakt om ook eens daadwerkelijk te gebruiken. Dan kunnen ze niet op veiligheid gaan bezuinigen door te licht gaan uitvoeren.
Zwart roet en buskruit geur hoef je niet te vervalsen bij een werkende replica.
Een mogelijkheid is een van de schroefjes eruit draaien en kijken of het (makkelijk) past in een metrisch boutje. Of te wel onderzoeken of het metrisch is. (metrisch ontstaan halverwege 20 eeuw)
Donderbus pistolen 16 eeuw tot rond 19de eeuw. Dus tenzij het geen replica / samengesteld /gerestaureerd ding is dan zou het geen metrisch boutje/schroefje mogen bevatten.
Het blijft mogelijk dat niet metrische draad is gebruikt.
De koppen van de schroefjes zijn erg hoekig (cilinder vormig) De schroefjes op de mogelijk orginelen zijn meer bolkop.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
HxC
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 nov 2014, 11:33

Re: Donderbus vondst!

Bericht door HxC »

beste, bedankt, dit is een zeer leerrijke en zinvolle uitleg waar ik echt iets aan heb :) ik ga dit eens proberen nakijken en onderzoeken (in de mate van het mogelijke) ik denk zelf ook dat er mogelijks ooit wel eens met geschoten is, maar zoals gezegd, er is nog een gradatie in replica's.
groeten,Matthias.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Donderbus vondst!

Bericht door uniformverzamelaar »

Kleine vraag.

Staan er ergens markeringen op dat wapen ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
HxC
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 nov 2014, 11:33

Re: Donderbus vondst!

Bericht door HxC »

beste, voor zover ik kan zien zie ik geen markeringen, wat ik wel eens geprobeerd heb is de zwarte patina weg te wrijven op een klein stukje van het wapen (om te zien of deze patina expres is aangebracht bij het vervalsen), maar ik zie dat onder het zwart, wel degelijk de messing kleur te zien is als ik het zwart wegschraap..) ik probeer ook nog even enkele detailfoto's te maken. alvast bedankt.
HxC
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 nov 2014, 11:33

Re: Donderbus vondst!

Bericht door HxC »

bij deze nog enkele detailfoto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Donderbus vondst!

Bericht door racefiets »

Diverse onderdelen zijn gegoten en slecht afgewerkt. Schroeven zijn inderdaad allemaal modern. Wat mij betreft geen twijfel. Misschien dat het mogelijk een Duitse Boller is voor het af schieten van enkel los kruit. Alleen zou ik dan Duitse proefbankstempels verwachten.
HxC
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 nov 2014, 11:33

Re: Donderbus vondst!

Bericht door HxC »

beste, ik zie wel iets op de loop, waar bij sommige andere pistolen een stempel zou staat. het lijkt op een indruk met verschillende kleine puntjes in een ronde vorm, ik heb geprobeerd hier een zo goed mogelijke foto van te maken, maar het is wat vervaagd. Als je er over wrijft met je vinger, voel je wel dat er een 'inkeping' is en dat het in de messing is gedrukt, wat dit betekent, weet ik niet. iemand?


Afbeelding
Plaats reactie