m35 of m42 helm

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
nrentrop
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 nov 2014, 18:40

m35 of m42 helm

Bericht door nrentrop »

Wie kan mijn helpen als dit een m35 is of m42 helm
Ben pas begonnen met verzamelen dus weet er nog niet veel van
Bijlagen
20141201_200721.jpg
20141201_200650.jpg
20141201_200636.jpg
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: m35 of m42 helm

Bericht door ammo »

M 42
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: m35 of m42 helm

Bericht door patrickh »

En te zien aan de niet omgekantelde rand.
Bobdussen
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 02 mei 2014, 19:19

Re: m35 of m42 helm

Bericht door Bobdussen »

M35 en m40 helmen hebben omgekantelde randen een soort verdikking om de rand. Bij de m42 helmen is dit niet zo. Tevens kun je een m35 en m40 helmen dan weer onderscheiden aan de ventilatiegaten
nrentrop
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 nov 2014, 18:40

Re: m35 of m42 helm

Bericht door nrentrop »

Bedankt allemaal
nrentrop
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 nov 2014, 18:40

Re: m35 of m42 helm

Bericht door nrentrop »

Dus het is ook een orgineel helm
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: m35 of m42 helm

Bericht door Erik »

nrentrop schreef:Dus het is ook een orgineel helm
Het patina van de verf is dermate mooi dat dát waarschijnlijk wel snor zit.
Originele helmen kregen de verf erop in een hoge temperatuur (omstreeks de 120 graden maar als ik ernaast zit: verbeter mij gerust) waardoor het eigenlijk 'vastbakt' aan de helm. Bij reprohelmen gebeurt dit niet of tenminste: voor zover ik weet uit de reproductiewereld wordt dit procedé niet toegepast: te duur. Reprohelmen zijn vrijwel altijd koud gespoten waardoor je dit soort 'glans' op de helm nooit krijgt, ook niet met verouderen.

Als je in de loop van de tijd veel helmen gezien hebt, origineel en nageverfd of zelfs geheel nagebouwd, ga je op een gegeven moment vrij snel in de gaten krijgen wat klopt en wat niet.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: m35 of m42 helm

Bericht door JimK »

Erik schreef:
nrentrop schreef:Dus het is ook een orgineel helm
Het patina van de verf is dermate mooi dat dát waarschijnlijk wel snor zit.
Originele helmen kregen de verf erop in een hoge temperatuur (omstreeks de 120 graden maar als ik ernaast zit: verbeter mij gerust) waardoor het eigenlijk 'vastbakt' aan de helm. Bij reprohelmen gebeurt dit niet of tenminste: voor zover ik weet uit de reproductiewereld wordt dit procedé niet toegepast: te duur. Reprohelmen zijn vrijwel altijd koud gespoten waardoor je dit soort 'glans' op de helm nooit krijgt, ook niet met verouderen.

Als je in de loop van de tijd veel helmen gezien hebt, origineel en nageverfd of zelfs geheel nagebouwd, ga je op een gegeven moment vrij snel in de gaten krijgen wat klopt en wat niet.
Het is inderdaad een originele helmschaal.
Originele helmen werden met de hand met verf pistolen in de fabriek gespoten en daarna in een speciale oven gebakken om de verf goed op het staal te laten harden/hechten. Repro helmen, bodoeld voor re-enactment worden niet zo uitgebreid onder handen genomen, dat klopt. Replica's bedoeld om mensen op te lichten echter wel.
nrentrop
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 nov 2014, 18:40

Re: m35 of m42 helm

Bericht door nrentrop »

Bedankt voor jullie reactie
Maar hoe kan ik mijn helm beschermen tegen roest
want er zitten twee hele kleine gaatjes is boven op de helm
Bobdussen
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 02 mei 2014, 19:19

Re: m35 of m42 helm

Bericht door Bobdussen »

Met het behandelen van een helm zou ik uitkijken. Je kan hen dermate beschadigen op een onbedoelde manier zodat de historische en de prijs waarde daalt. Ik zou hem gewoon bewaren op kamer temperatuur en laten zoals hij is, het is een mooie pot.
nrentrop
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 nov 2014, 18:40

Re: m35 of m42 helm

Bericht door nrentrop »

Bedankt voor reacties ik ga er niks aan doen
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

Re: m35 of m42 helm

Bericht door luxdil »

Kan je iets ontcijferen van de decal op de tweede foto ?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: m35 of m42 helm

Bericht door Erik »

mgschutze schreef:...Repro helmen, bodoeld voor re-enactment worden niet zo uitgebreid onder handen genomen, dat klopt. Replica's bedoeld om mensen op te lichten echter wel.
Jij zit in de militariahandel mgschutze. Kom je die exemplaren wel eens tegen? Zo ja, vaak? Het lijkt mij zoveel moeite (ook qua munten) om de prijs een beetje op te drijven namelijk. Reprohelmen gaan het in de oven waarschijnlijk niet redden omdat ze niet uit het juiste staal zijn geslagen, het moeten dus echt gave originele schalen zijn.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
matthijsdedie
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 mar 2013, 18:18

Re: m35 of m42 helm

Bericht door matthijsdedie »

Ze maken helmen na door er bijvoorbeeld even een brander overheen te houden, waardoor de verf een beetje afbladdert en dergelijke.
Als je ze dan een tijd in de grond stopt ziet hij er uit als een oude helm schaal.
Altijd op zoek naar duits!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: m35 of m42 helm

Bericht door Erik »

matthijsdedie schreef:Ze maken helmen na door er bijvoorbeeld even een brander overheen te houden, waardoor de verf een beetje afbladdert en dergelijke.
Als je ze dan een tijd in de grond stopt ziet hij er uit als een oude helm schaal.
Dát heb ik al eens geprobeerd. Dat leidt niet tot een exemplaar dat in de buurt komt van tijd-slijtage. Ik hoopte namelijk dat de verf zich door de brander zou gaan hechten aan het metaal van de helm. Dat doet het niet zo gelijkmatig als oven-branden en dat is ook te zien. Daarnaast verbrandt de verf snel, het wordt namelijk verbrand in plaats van verhit.
Helm in de grond kan, helm een hele winter buiten op de regenton leggen geeft denk ik een beter resultaat. Maar is nog steeds herkenbaar als een helm die de hele winter op een regenton heeft gelegen.
(Voor de maatjes die denken dat ik helmen verouder: dat doe ik niet, is niet mijn hobby, mijn hobby is het uitbeelden, ik hoef ook niet te leven van de verkoop van militaria. De helm die een winter buiten heeft gelegen was mijn oude troepenhelm staal die we konden behouden na ontvangst van de kevlar eenheidshelm in 1995. Ik had er geen plek voor in huis. Geschilderde helmen verhitten om een mooi patina te krijgen zoals in werkelijkheid heb ik wel geprobeerd. Is moeilijk en ik heb nog steeds niet het resultaat wat ik wil hebben.)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie