Luftschutz helm met bizar interieur

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Plaats reactie
Teufelslied
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 dec 2014, 18:34

Luftschutz helm met bizar interieur

Bericht door Teufelslied »

Hoi, ik kocht me van t weekend een mooie Luftschutz helm. Geen rariteit, maar wel 99% originele lak en insigne zonder weggekrabd hk.
Het binnenwerk is een variante op de meer voorkomende. Dit is een eerder armzalige leder kwaliteit leder maar voor zover ik er iets kan over vinden niet ongebruikelijk. Het bizarre echter is dat de binnenkant van die "flappen" met een bloemetjesmotief bekleed is..... en je kan heel goed zien dat dit geen vervanging van originele bekleding is. Er heeft nooit een andere opgezeten. Nu was er natuurlijk tegen 45 in Duitsland schaarste van van alles en nog wat....maar dit kwam ik nog nooit tegen. Iemand ervaring mee? al eens gezien? Alvast bedankt !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Luftschutz helm met bizar interieur

Bericht door Kugelblitz »

Nooit eerder gezoen, maar het verbaast me niet dat ze voor die kussentjes elke bruikbare stof namen. Wellicht hadden ze nog wat rollen voor tafelkleden of dekbedden kunnen vinden om hun binnenwerk mee te voeren.

Desalniettemin een bijzonder en interessant exemplaar! :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Luftschutz helm met bizar interieur

Bericht door Erik »

Jaren geleden eens eerder gezien bij een origineel stuk. Ook bij stukken WO1 komt het (heul af en toe) voor dat stof uit de civiele industrie wordt gebruikt. Heel weinig gezien! Leuk!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Luftschutz helm met bizar interieur

Bericht door patrickh »

Ook al eerder tegengekomen bij een Luftschutzhelm!
Plaats reactie