vordere wasserlinie

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Alvon
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 dec 2014, 23:03

vordere wasserlinie

Bericht door Alvon »

pas geregistreert en nu al een vraag..

is iemand hier bekend met een website waar ik kaarten of luchtfoto's kan vinden van de vordere wasserlinie, en dan met name het deel Gouda-Waddinxveen-Boskoop?
ik ben al een paar dagen op het net aan het zoeken maar kan niets vinden op een site na die luchtfoto's verkoopt.
opzich niets mis mee maar de prijzen zijn wat mij betreft wat aan de hoge kant, 50 euro voor een hi-res download en dan maar een klein deel van wat ik eigelijk zoek per keer.
het mooiste zou natuurljk een truppe karte zijn.

mocht iemand over zo een kaart beschikken en scans wil maken of de kaart wil verkopen, graag een PB
war doesn't determine who's right. only who is left
only the dead have seen the end of war
in peace sons bury their fathers in war fathers bury their sons
opdat we niet vergeten wat oorlog eigenlijk inhoud
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: vordere wasserlinie

Bericht door Kugelblitz »

Je hebt de site watwaswaar.nl waar( :lol: ) je o.a. luchtfoto's van Nederland uit de oorlog kunt vinden. Die zijn wel voornamelijk uit 1945 van de RAF geloof ik. Wie weet heb je geluk en zit jouw gebied er ook bij. Wel een beetje een onhandige/vage site, dus je moet even goed zoeken.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Alvon
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 dec 2014, 23:03

Re: vordere wasserlinie

Bericht door Alvon »

Bedankt Kugelblitz
site is idd wat onhandig en zeer traag, maar dat kan aan mijn internet verbinding liggen
war doesn't determine who's right. only who is left
only the dead have seen the end of war
in peace sons bury their fathers in war fathers bury their sons
opdat we niet vergeten wat oorlog eigenlijk inhoud
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: vordere wasserlinie

Bericht door Kugelblitz »

Alvon schreef:Bedankt Kugelblitz
site is idd wat onhandig en zeer traag, maar dat kan aan mijn internet verbinding liggen
Ik meen me te herinneren dat hij het in Internet Explorer ook beter doet dan in bijv. Google Chrome.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
jappie
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 mei 2010, 17:09
Locatie: klazienaveen

Re: vordere wasserlinie

Bericht door jappie »

Heb zelf een US Stafkaart van omgeving Bodegraven. Hier staat Boskoop zelf ook op.
Er staat mij iets van bij dat je bij de gemeente archieven van Boskoop wel wat kan vinden.
Ben er namelijk zelf geboren en heb er wel eens iemand voor gevraagd.

Weet dus niet zeker of deze in te kijken zijn en wat ze hebben. Weet wel dat ze er wel zijn. :P
HONOR IS THEIRS WHO KNEW THE PATH OF HONOR
Alvon
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 dec 2014, 23:03

Re: vordere wasserlinie

Bericht door Alvon »

zo ver was ik nog niet, ik ben wel aan het kijken of de historische Vereeniging wat weet maar dat gaat op de site voornamelijk over boompjes..
ik kom zelf uit Waddinxveen maar woon nu in Boskoop vandaar die omgeving
war doesn't determine who's right. only who is left
only the dead have seen the end of war
in peace sons bury their fathers in war fathers bury their sons
opdat we niet vergeten wat oorlog eigenlijk inhoud
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: vordere wasserlinie

Bericht door Jim »

Ik weet niet welke site je bedoelt dus ik zet er een paar mogelijkheden neer.
Dit is de mij meest bekende met RAF foto's uit de gehele oorlog. (Ik vermoed dat je deze bedoelt):
http://www.rafluchtfoto.nl van Dotkadata die ook een andere website hebben: http://www.dotkadata.com/
Deze zijn zeer prijzig andere websites zijn vaak goedkoper.
Andere websites:
http://www.kadaster.nl/web/artikel/Alle ... oorlog.htm

Wageningen universiteit zeer groot, wel aanmelden:
http://www.dans.knaw.nl/content/categor ... and-online

Engelse website met meerdere landen:
http://ncap.org.uk/

Er is ook een Nederlandse website met oude Stafkaarten:
http://www.oudestafkaarten.nl/

Succes
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Alvon
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 dec 2014, 23:03

Re: vordere wasserlinie

Bericht door Alvon »

bedankt voor de info Jim, dotkadata ken ik all.. is die van 50 euro voor een download.. en dat vind ik erg duur voor een foto waar mischien op staat wat ik zoek maar waarschijnljk ook niet, veel foto's zijn gemaakt toen een hoop stellingen al ontruimt waren en laten hooguit wat lege geschutsopstellingen zien die op ander sites ook terug te vinden zijn.
die stafkaarten site heeft alleen maar voorbeelden volgens mij, het kan zijn dat ik wat over het hoofd zie

ik denk dat de bekende luchtfotos me niet veel verder kunnen helpen, ik zoek echt een kaart waarop de stellingen en eventuele mg opstellingen staan.
ik ben wel bezig in kontakt te komen met iemand die in het gebied gewoont heeft in de oorlog, via via heb ik gehoort dat deze man zelfs weet waar er nog een tank moet liggen in de veengrond, deze zou gestrand zijn tijdens een poging om uit te vinden of het met een tank mogelijk was om door de polder te rijden.
het schijnt dat in droge zomermaanden tot een aantal jaar geleden de koepel nog zichtbaar geweest moet zijn in een sloot/tankval
war doesn't determine who's right. only who is left
only the dead have seen the end of war
in peace sons bury their fathers in war fathers bury their sons
opdat we niet vergeten wat oorlog eigenlijk inhoud
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: vordere wasserlinie

Bericht door asjemenou »

Misschien kan je bij de volgende instanties info over verdedigingswerken e.d. krijgen ; http://www.verzetsmuseum-zh.nl en http://www.streekmuseumreeuwijk.nl .

Opmerkelijk verhaal over de gestrande tank. Wanneer zou deze test dan zijn uitgevoerd en door wie?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Alvon
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 dec 2014, 23:03

Re: vordere wasserlinie

Bericht door Alvon »

het verhaal komt van een oud collega van mijn vader, die heeft als 10 jarige jongen de Duitse inval in Nederland mee gemaakt en schijnt na de oorlog de bewuste "tank "nog gezien te hebben tot ongeveer 15-20 jaar geleden bij droge zomers en extreme lage waterstand in de polder.
let wel ik weet niet hoeveel hier van waar is en het kan natuurlijk net zo goed een klein panserwagentje of een halftrack zijn geweest.. of gewoon een spannend verhaal wat men elkaar verteld heeft.
tenzij er natuurlijk fotos opduiken hecht ik er nog niet al te veel waarde aan maar het blijft natuurlijk wel een mooi verhaal, het is nog niet zo onrealistisch als je bedenkt dat er in het spoordijk lichaam tussen Waddinxveen en Alphen ad Rijn ook nog een complete stoomtrein met wagons schijnt te liggen, weliswaar niets met de oorlog te maken maar deze trein was in gebruik om zand te storten voor de spoordijk dat door de veenlaag heen moest "vallen" op de vaste onderlaag om zo stabiel te worden, de bewuste trein schijnt in het weekend achter gelaten te zijn en na het weekend zo zwaar verzakt geweest te zijn dat berging niet meer mogelijk was.
de polder in het verhaal heeft de zelfde grondslag, voor de liefhebbers die even op de kaart willen kijken, het is de polder tussen Waddinxveen en Zoetermeer, maar tenzij er echt hard bewijs opduikt zou ik wel willen zeggen aanschouw dit als een mooi verhaal en niet als een feit.

Bedankt trouwens voor de tip over het verzetsmuseum, was ik helemaal vergeten
war doesn't determine who's right. only who is left
only the dead have seen the end of war
in peace sons bury their fathers in war fathers bury their sons
opdat we niet vergeten wat oorlog eigenlijk inhoud
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4872
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: vordere wasserlinie

Bericht door asjemenou »

Mogelijk is het zelfs dat het voorval van de gestrande tank niet eens bekend is bij het Zuid Hollands Verzetsmuseum of een andere lokale historische vereniging. Simpelweg omdat het geval nooit is onderzocht of gedocumenteerd.
Wat je kunt gaan doen is zelf het verhaal natrekken. Probeer in contact te komen met die oud collega van je vader of met mensen uit de nabije omgeving die er iets over zouden kunnen weten.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
jappie
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 mei 2010, 17:09
Locatie: klazienaveen

Re: vordere wasserlinie

Bericht door jappie »

Ik ben begin januari weer in Boskoop.
Ik zal mijn opa eens vragen of hij er iets van weet.

Mijn opa heeft zelf weinig verschil gemaakt in de oorlog maar veel van zijn vrienden bleken (aan het einde van de oorlog) in het verzet te zitten.
HONOR IS THEIRS WHO KNEW THE PATH OF HONOR
Gebruikersavatar
limburgsejager
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 07 feb 2014, 13:08
Locatie: Peel en Maas

Re: vordere wasserlinie

Bericht door limburgsejager »

Interessant verhaal wat het uitzoeken denk ik wel waard is.
Voorwaarts, granaat gereed, op de vijand in.....
Alvon
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 dec 2014, 23:03

Re: vordere wasserlinie

Bericht door Alvon »

ik ben ook zeker van plan dit verder uit te zoeken, als was het maar om het van mensen te horen die het gezien hebben
war doesn't determine who's right. only who is left
only the dead have seen the end of war
in peace sons bury their fathers in war fathers bury their sons
opdat we niet vergeten wat oorlog eigenlijk inhoud
Gebruikersavatar
jappie
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 mei 2010, 17:09
Locatie: klazienaveen

Re: vordere wasserlinie

Bericht door jappie »

Ben dit weekend in Boskoop geweest.

Zowel mijn opa als mijn oma woonden destijds in Hazerswoude. Zei hebben nooit iets gehoord over een dergelijk verhaal.
HONOR IS THEIRS WHO KNEW THE PATH OF HONOR
Plaats reactie