Nederlands embleem

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Nederlands embleem

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo,

Kan er iemand mij de juiste benaming geven van de diensten die dit embleem droegen of dragen ?

Is het een origineel embleem of namaak ?

Komen ze veel voor op de Nederlandse verzamelmarkt ?

Wat zou de gangbare prijs zijn voor dit embleem ?

Alvast bedankt voor de reacties.
DSC06839.JPG
DSC06838.JPG
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Johan.
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:32
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: Nederlands embleem

Bericht door Johan. »

Hallo Guy

Een paar antwoorden kan ik geven,
Het is een oud bewakingsembleem, niet veelvoorkomend, en vrij duur.
Een linkje naar meer informatie http://nl.wikipedia.org/wiki/Infanterie ... pagnie_RvH

Mvg Johan
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlands embleem

Bericht door Erik »

Officieel het het "Bewakingskorps Koninklijke Landmacht" (BKL, vaak uitgelegd als "Blinden, Kreupelen, Lammen) Opgericht in 1950 en een aantal jaren later is de tak overgegaan naar de Infanterie Bewakings (later: Beveiligings) Compagnieën (IBC) Het baretembleem is toen vervallen daar de IBC'n rangeerden onder het Regiment van Heutsz.

Het lijkt mij origineel maar kijk even waar het vakmanschap zit aangaande Nederlandse emblemen: http://www.nederlandsemilitaria.com Er wordt namelijk wat afgeknutseld in replica-land! En: zonder voelen geen determinatie!

Nee, ze komen zéker niet veel voor maar zijn wel veel gevraagd.

Ik heb voor een dergelijk exemplaar wel eens prijzen van rond de 180 gezien.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Nederlands embleem

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt vrienden voor de snelle reacties. :)

Erik, zoals aangegeven heb ik ook dit embleem geplaatst op het andere forum.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nederlands embleem

Bericht door asjemenou »

Korte aanvulling op de reactie van Erik.
De baretgesp op de foto is die van het Bewakingskorps "Koninklijke Landmacht". Dit Bewakingskorps werd opgericht in 1950 en was bestemd voor het bewaken van militaire objecten. In 1955 ging de bewakingstaak over op het Regiment Van Heutsz en vervielen de emblemen van het Bewakingskorps. Van het Bewakingskorps bestaan een baretgesp en schouderemblemen in paren van messing. Het patje behorend achter de baretgesp is van zwarte stof.
Het embleem werd ingesteld bij Legerorder No.5 van 1952. Op de banderol onder de kemphaan staat de tekst; Semper vigil" (Steeds waakzaam).
Omdat deze emblemen van het Bewakingskorps maar kort in gebruik zijn geweest/geproduceerd zijn ze vrij zeldzaam. Een originele baretgesp heeft dan ook al gauw een prijs van rond de 180 à 200 Euro. Of de emblemen van het Bewakingskorps worden gereproduceerd weet ik eerlijk gezegd niet.

Zie ook; http://dehsvl.nl/de-kippenneukers-van-leiden en http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... skorps.jpg .

Hoe komt zo'n zeldzame Nederlandse baretgesp in België terecht?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlands embleem

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:...Of de emblemen van het Bewakingskorps worden gereproduceerd weet ik eerlijk gezegd niet.
Ga er gerust van uit. Als je geluk hebt hebt heb je achteraf ongelijk.
Op het forum Nederlandse Militaria, waar veel oudere verzamelaars op zitten die al meer dan dertig jaar actief in de materie zitten, worden je ogen geopend voor wat betreft replica's van Nederlandse (baret)emblemen. Replica's om de zooi te bedonderen en geld te genereren, niet voor reenactment of musea. Oppassen is geboden! Een Nederlands embleem puur van een fotootje determineren is vaak onvoldoende. Alleen zij die alle varianten al een keer in handen hebben gehad kunnen er iets zinnigs van zeggen. Klinkt wat hoogdravend maar zo zit het wel in elkaar.
(En ondanks dat ik de Nederlandse emblemen al vanaf mijn vroegste jeugd ken ben ik geen expert, daarvoor heb ik niet serieus genoeg verzameld)

Nog even ter aanvulling op Asjemenou:
De haan is in Nederland het teken van waakzaamheid. Als embleem binnen de krijgsmacht was de verschijning in 1952 dan ook niet vreemd. Een beroemde 'haandrager' is het Korps Politietroepen (1919-1940) hoewel dat embleem in haar operationele periode niet officieel gevoerd werd. Na de oorlog wordt voor de traditiehandhaving en als onderscheiding van de KMar de haan gevoerd. Je ziet 'm dan ook terug in veteranenpublicaties van de KMar (Hoewel in 1935 het K. Pol. Tr. een eigen inspectie kreeg en daarmee 'los' kwam van de Marechaussee, is het onderdeel na de oorlog door de traditiecommissie geacht te zijn teruggekeerd naar Het Wapen. Vandaar deze onderbrenging)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Nederlands embleem

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo,

Bedankt vrienden. Maar ik ben er niet echt veel wijzer van geworden of dit nu een kopie is of een origineel.

Dit embleem is in feite afkomstig van de zoon van een Belg die gans zijn militaire loopbaan heeft doorgebracht in het Vreemdelingen Legioen en laatste jaren van zijn dienst was hij conservator van het museum in Aubagne. Man is reeds lang overleden maar ik heb nog steeds contact met de zoon in Frankrijk. Heb de vader verschillende malen ontmoet zowel bij ons thuis als in Frankrijk. De families waren al bevriend voor ww II. Hij had de zelfde leeftijd als mijn vader.

Hij zou het embleem meegebracht toen hij met het Legioen in Korea actief is geweest begin jaren 50.
Ik weet dat de vader op verschillende plaatsen heeft meegevochten maar dat dit ook de waarheid achter het embleem is kan in niet rechtvaardigen.

Ik heb het embleem gekregen en dus geen cent voor betaald.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlands embleem

Bericht door Erik »

uniformverzamelaar schreef:Hallo,

Bedankt vrienden. Maar ik ben er niet echt veel wijzer van geworden of dit nu een kopie is of een origineel.
Afgaand op de lange en bekende geschiedenis van dit embleem zou je mogen verwachten dat het een origineel exemplaar betreft. Kopieën van emblemen zoals deze (en dan praat ik in dit geval over baretemblemen) beginnen eigenlijk pas eerst de kop op te steken ergens in de jaren negentig, toen de vraag groter werd.
Ik zou zeggen (...): origineel. Maar puur op de bekende geschiedenis die teruggaat tot in de jaren vijftig. Niet op de foto!

(De gesp op de foto laat zien dat de slag vrij dik is, dikker dan gebruikelijk bij baretemblemen. Normaal gesproken moet dan een belletje afgaan: gegoten? Ook de rommelige afwerking van het soldeer is voldoende om even de ogen samen te knijpen. Maar dat kan net zo goed een schuurreparatie van de man zelf zijn. Ik zit onvoldoende in de materie om aan deze waarnemingen conclusies te verbinden. Ik neem slechts waar.)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Nederlands embleem

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo Erik,

Nogmaals dank voor je mening.

Er is inderdaad rechts van het embleem op de foto een herstelling te zien. Ik vermoed dat het een herstelling is van het oogje. Wanneer en door wie dit is gedaan weet ik dus niet.

Ik zie ook in sommige randen langs de binnenkant een licht groene afzetting.

De slag is niet zo dik als met op de foto wel zou denken, de randen aan de binnenkant zou ik omschrijven als scherp.

Persoonlijk heb ik nog nooit geen kopie van dit embleem gezien. Maar U weet zelf maar al te goed dat alles mogelijk is in dit militaria verzamelwereldje. Daarbij komt nog dat de kopieën steeds beter en beter worden.

Indien nodig kan ik wel de dikte meten met een schuifpasser om zo eventueel tot een beter resultaat te komen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
limburgsejager
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 07 feb 2014, 13:08
Locatie: Peel en Maas

Re: Nederlands embleem

Bericht door limburgsejager »

uniformverzamelaar schreef:Hallo Erik,

Ik zie ook in sommige randen langs de binnenkant een licht groene afzetting.

Indien nodig kan ik wel de dikte meten met een schuifpasser om zo eventueel tot een beter resultaat te komen.
Tegenwoordig wordt zelfs de groene aanslag nog nagemaakt op emblemen om ze ouder te laten lijken.

Ik ben in het bezit geweest van een zeer goede kopie 'oude slag' Limburgse Jagers baretembleem waar dit het geval was. Ook was de dikte bijna niet te vergelijken met een origineel.
Hierbij kon ik alleen het verschil zien aan kleine detals....
Voorwaarts, granaat gereed, op de vijand in.....
Gebruikersavatar
limburgsejager
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 07 feb 2014, 13:08
Locatie: Peel en Maas

Re: Nederlands embleem

Bericht door limburgsejager »

Erik schreef: Ik zit onvoldoende in de materie om aan deze waarnemingen conclusies te verbinden. Ik neem slechts waar.)
Erik, werden in de jaren '50 niet alle emblemen van koper gemaakt?
Dit is namelijk iets wat ik niet zeker weet..
Voorwaarts, granaat gereed, op de vijand in.....
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlands embleem

Bericht door Erik »

Nee, de zilverkleurige emblemen niet natuurlijk, die werden vertind of gegalvaniseerd, dat weet ik niet exact. Niet verchroomd! Als je dat aantreft heb je een kopie.
Het koper was in feite een messing (70/30), Rob Kuenen heeft indertijd eens een stuk gepubliceerd over namaaksels van emblemen. Gezien de tijd van tekorten na een oorlog kun je nooit met zekerheid zeggen of inderdaad, bij alle producenten, dezelfde koper- of messinglegering werd gebruikt.
Veel namaaksels zijn gegoten in plaats van geslagen, dat laatste procedé is dermate duur (pers! Mallen!) dat het de moeite niet is. Gieten ('geelgieten') daarentegen wel!
Een onbewerkt gietsel is onder een loupe goed te onderscheiden omdat de vlakke delen van de gesp (de 'W') kleine putjes vertoond, terwijl de afbeelding zelf wat minder scherp is dan het geslagen exemplaar. Dit kan verholpen worden door te polijsten waardoor de replica angstig dicht bij het origineel komt. Alleen rond de oogjes, waar het moeilijk polijsten is, zie je dan nog de afwijkingen. Als het embleem buiglippen heeft worden die vaak 'meegegoten', wat erg snel te zien is. Het soldeer ontbreekt.
leesvoer: Guy heeft dit embleem ook op het forum 'Nederlandse Militaria' geplaatst waar de mensen met verstand van zaken naar kunnen kijken. Daar is ook het stukje van Rob Kuenen gepubliceerd: http://www.nederlandsemilitaria.com/vie ... 101&t=4811
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4862
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Nederlands embleem

Bericht door asjemenou »

Informatief topic zo.
Zoals Erik ook al vermeld, de oude goudkleurige baretgespen zijn vervaardigd van messing (geelkoper!). Messing is een legering van koper en zink. Hierdoor wordt het materiaal harder en slijtvaster maar ook geler van kleur.
Waarvan de oudere zilverkleurige baretgespen werden vervaardigd durf ik niet te zeggen. Het zou best van vernikkeld of mat verchroomd metaal kunnen zijn.
Dat er zo'n handel is in kopieen van Nederlandse messing baretgespen dat is eigenlijk nieuw voor mij. Als 10 jarig jochie begon ik met het verzamelen van baretgespen. De messing varianten kwamen toen nog veel voor. Net als de messing schouderemblemen die vervangen werden door de inoxale (staybright) kraagemblemen. Deze eerste verzamelobjecten heb ik nog steeds.
Wat de baretgesp van het bewakingskorps betreft, als je hier een inoxale variant van tegenkomt dan weet je meteen al dat het om een kopie moet gaan.
Meedere varianten van de oudere messing baret- en schouderemblemen bestaan zeker. Van het Regiment Infanterie Van Heutsz en van de Veld- en Luchtdoelartillerie ken ik ze in ieder geval.

Erik, bedankt voor de link naar het Nederlandse militaria forum.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
limburgsejager
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 07 feb 2014, 13:08
Locatie: Peel en Maas

Re: Nederlands embleem

Bericht door limburgsejager »

Erik schreef:Nee, de zilverkleurige emblemen niet natuurlijk, die werden vertind of gegalvaniseerd, dat weet ik niet exact. Niet verchroomd! Als je dat aantreft heb je een kopie.
Het koper was in feite een messing (70/30)
Klopt Erik. Deze was ik even vergeten. En met het koper bedoelde ik eigenlijk geel koper oftewel messing. Zal het de volgende keer iets duidelijker neerzetten.

Guy, weet je inmiddels van welk materiaal hij gemaakt is?

Groet Marco
Voorwaarts, granaat gereed, op de vijand in.....
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Nederlands embleem

Bericht door uniformverzamelaar »

Volgens mijn bescheiden mening en in vergelijking met de belgische oudere emblemen lijkt dit sterk op koper (of zoals aangehaald een legering met hoofdzakelijk koper in verwerkt).
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie