Schirmmutze

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
drs m
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:58
Locatie: Utrecht

Re: Schirmmutze

Bericht door drs m »

Indrukwekkend hoor !
Moet ik toch nog maar even mijn vriendin voortaan lief aankijken :lol:

Groet,

Martin
Oorlogsvarken
Lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 30 jan 2013, 16:45

Lange jas italiaanse stof

Bericht door Oorlogsvarken »

Het bestaat nog steeds mensen die in de voorraden van het leger des heils een jas vinden die best bijzonder en zeldzaam is. Deze jas is er zo een, 1944 manschappen jas van gladde italiaanse stof of beute stof zoals dat genoemd word. Zelfs de schouderstukken zijn gladde italiaanse stof en bijpassend. de binnenkant is met een gladde zeide achtige visgraatstof zoals je vaak ziet bij ss jassen. Deze 44 jas werd laat ook vaak gedragen door de ss met een zwarte bevo adelaar bijvoorbeeld en verder helemaal niks.
Bijlagen
image.jpg
Oorlogsvarken
Lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 30 jan 2013, 16:45

Re: Schirmmutze

Bericht door Oorlogsvarken »

Foto 2 lange duitse manschappen jas van italiaanse stof.
Bijlagen
image.jpg
Oorlogsvarken
Lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 30 jan 2013, 16:45

Re: Schirmmutze

Bericht door Oorlogsvarken »

Foto 3
Bijlagen
image.jpg
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Schirmmutze

Bericht door Erik S. »

Ik had de jas ook gezien. De correcte benaming voor deze jas is "wachtmantel", het verschil zit erin dat ze gevoerd zijn en een kapuchon hebben. Je ziet deze wachtmantels laat in de oorlog ook in het gevecht. Op de fotos van de hinderlaag in "Poteau" zie je enkele jonge grenadieren langsrennen met wachtmantels. De SS zowel als de Heer/luftwaffe had dergekijke mantels. Afwijkend was het SS patroon zonder de omgeslagen mouwen. Dat kun je op diverse foto's terug zien. Een wachtmantel in deze staat met de bijbehorende schouderstukken in "gabardine" stof is erg zeldzaam. Chapeau.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Schirmmutze

Bericht door sobel »

Wat niet relevante posts verwijdert, gelieve ontopic te blijven :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Plaats reactie