Bajonet

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Maussie77
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 nov 2014, 14:37

Bajonet

Bericht door Maussie77 »

Goede middag vraagje ik heb van iemand een bajonet gekregen hij zegt dat het een k98 mauser bajonet is uit ww2 de nrs op het lemmet zijn onleesbaar het enigste nr dat ik heb kunnen vinden zit onder het handvat nr 396 kan iemand mij wat meer vertellen Gr
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
veritable
Lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 22 jul 2013, 14:27
Locatie: Drenthe

Re: Bajonet

Bericht door veritable »

Lijkt erg veel op de seitengewehr m 84/89.
Maussie77
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 nov 2014, 14:37

Re: Bajonet

Bericht door Maussie77 »

dat is alweer een stapje verder weet je mischien ook het jaartal van de bajo als ik op Google kijk is de enigste die er op lijkt uit 1884 maar dat lijkt mij een beetje overdreven
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Bajonet

Bericht door Erik »

veritable schreef:Lijkt erg veel op de seitengewehr m 84/89.
Het is ook een 84/98 (je hebt een typfoutje gemaakt: de 98 slaat op het geweer waarvoor de bajonet 84 oorspronkelijk is omgebouwd: Het Gewehr 98. We spreken dan van het 84/98 a.A. model I) De volgende versies waren 84/98 n.A. (een WO-1 bajonet met duidelijk de W of L op de rug van het lemmet met de twee cijfers van productiejaar) en de 84/98 III, later hernoemd in Seitengewehr K98k: de bekende WO-2 bajonet voor de K98.
Staat er niks op de rug van het lemmet? Is de bajonet misschien later verchroomd?
Laatst gewijzigd door Erik op 15 dec 2014, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Maussie77
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 nov 2014, 14:37

Re: Bajonet

Bericht door Maussie77 »

Nee hij is niet verchroomd maar de tijd heeft niet stil gestaan vooral niet bij deze bajo ( schijnt een schuurvondst te zijn ) maar ik zal even op de rug zoeken
Maussie77
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 nov 2014, 14:37

Re: Bajonet

Bericht door Maussie77 »

Heb even gezocht er staat een symbool op met daarboven een kroontje van de cijfers kan ik weinig maken helaas
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Bajonet

Bericht door Erik »

Maussie77 schreef:Heb even gezocht er staat een symbool op met daarboven een kroontje van de cijfers kan ik weinig maken helaas
Als dit op de rug van het lemmet staat is het vrijwel zeker een 84/98 n.A. en daarmee oorlogs: eerste wereldoorlog wel te verstaan.
Het monogram 'W' (Keizer Wilhelm II) of 'L' (Beierse koning Ludwig) is gekroond. De 'W' of 'L' kan voorkomen als drukletter of geschreven letter.
Veel bajonetten zijn doorgebruikt. Bajonetten die officieel (...) opgenomen werden in de Reichswehr zijn voorzien van een extra stempel op het ricasso; er staat dan het jaartal 1919 (zeldzaam) of 1920 op (regulier)

Het lijkt op jouw foto of de bajonet nadien is verchroomd of vernikkeld. Ligt dat een beetje aan het licht?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Maussie77
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 nov 2014, 14:37

Re: Bajonet

Bericht door Maussie77 »

Lijkt er inderdaad op dat hij verchroomd of vernikkeld is na een flinke schoonmaak beurt glimt hij behoorlijk lijkt me niet handig aan het front :-) een klein minpuntje
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Bajonet

Bericht door Erik »

Maussie77 schreef:...na een flinke schoonmaak beurt glimt hij behoorlijk lijkt me niet handig aan het front :-) een klein minpuntje
Nee hoor, die dingen waren tijdens WO1 van glimmend metaal. Blauwen (Brünieren) werd zeker in de eerste jaren van WO1 maar heel mondjesmaat toegepast. Je moet gaan opletten als je een keurig geblauwde bajonet krijgt aangeboden als WO1-zijnde...
Prima gedaan dus!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
peanut
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 20 feb 2008, 19:38

Re: Bajonet

Bericht door peanut »

Bedankt voor je antwoorden Erik!
Heb zelf ook 2 van deze bajo's liggen, weet nu eindelijk wat het zijn :)
Hört ihr unseren schritt!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
Plaats reactie