Uit de verzameling van Guy

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door Mr Mojo Risin »

Fantastisch! Ik sta steeds weer versteld van wat er allemaal uit jouw kasten tevoorschijn komt Guy.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt Harald.

Inderdaad er zal nog wel iets de kasten zitten dat eens een luchtje moet scheppen :)
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door Millcoll »

Prachtig uniform Guy, ik neem aan dat de naam van de drager jou bekent is?
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Inderdaad Mathias,

De naam van de persoon van wie dit uniform was is mij bekend.

Buiten de dolman hier afgebeeld heb ik nog enkele andere uniformen van deze man. Deze zijn allemaal compleet dwz vest, boek en hoofddeksel. enkel zijn politiemuts van officier bij de gidsen ontbrak)

De uniformen dateren allemaal van de jaren 1903 tot maart 1914. (de tijd dat hij kapitein was bij de Gidsen)

Op 26 maart 1914 werd hij majoor bij het 5de lansiers.
van 1918 tot 1920 was het commandant van het 4de regiment lansiers
van 1920 tot 1923 was hij commandant van de 1ste cavalerie brigade
van 1923 tot 1926 was hij commandant van het 3de cavalerie divisie
van 1926 tot 1928 was hij commandant van het 2de cavalerie divisie

Op 26 november werd hij benoemd tot Luitenant Generaal.

Hij was ook nog vice gouverneur van Katanga

Geboren te Ledeberg op 6 april 1869 en overleden te Brussel op 25 oktober 1947.

Zijn naam was Baron Ferdinand, C.-J.-A.-S.-M.-G. de Renette de Villers Perwin.
Zijn vader Antoine was ook Luitenant Generaal bij het Belgische leger

Hij ligt begraven in de grafkelder Moretus-Plantin te Ekeren. (inderdaad in de grafkelder van de eens zo bekende Antwerpse drukker). Dit omdat zijn vrouw een rechtstreekse afstammeling was van de drukker.

Misschien volgen er later nog wel wat meer foto's van zijn uniformen ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door Mr Mojo Risin »

uniformverzamelaar schreef:Misschien volgen er later nog wel wat meer foto's van zijn uniformen ?
Ik mag hopen van wel! :)
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Ik heb daar geen probleem mee om meer te posten Harald, maar ik vraag me af of er wel belangstelling genoeg is in dit soort van Belgische militaire geschiedenis op dit forum.

Ben er al zeer lang over aan het nadenken om mij eigen site te maken. Maar heb daar hulp voor nodige die ik momenteel nog niet heb en zelf heb ik de kennis niet om er iets degelijks van te maken. :(
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door Mr Mojo Risin »

Daarmee kan ik je niet helpen. Ik ben ook niet bepaald een IT-wonder. :P
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door yente »

Ik volg ook altijd met veel belangstelling je topic Guy! Ik reageer niet altijd maar ik geniet er wel van!
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door Mr Mojo Risin »

Laatste post verwijderd op vraag van de TS, vanwege iets te veel off-topic.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Met deze foto's gaan we terug naar het jaar 1992.

Het betreft hier een spencer van een Generaal-Majoor Geneesheer. Om privacy reden ga ik de naam van de Generaal niet bekend maken.

Dienst genomen in de hoedanigheid als kandidaat beroepsofficier in de Koninklijke Militair School te Brussel in hat jaar 1960.
Zijn carrière werd bekroond ik 1992 met de benoeming tot Geneesheer Generaal-Majoor.

In 1999 werd hij buiten dienst gezet omwille van zijn dienstancieniteit en in het reserve kader geplaatst.

In het jaar 2001 werd hij ontslagen uit het reservekader wegens het bereiken van de leeftijdgrens.

Hij heeft ook de wing op zijn rechterborst van Cmed-aerospace (dit soort brevetten wordt maar zelden uitgereikt, bij mijn weten zijn er momenteel een kleine 12 officieren geneesheren die dit brevet mogen dragen).

Op de beide mouwen heeft hij 2 gouden sterren als teken dat hij het hele bevel heeft gevoerd over het Medisch Component van het Belgische Leger.
Deze sterren worden op de dag van heden niet meer gedragen.

Op de rechtermouw bovenaan draagt hij de B para wing (5 parachute sprongen)

Op dit soort uniformen werd en wordt geen hoofddeksel gedragen. Voor de aankoop van deze uniformen krijgen de officieren geen dotatie.
spencer gen Maj Geneesheer 001.jpg
spencer Gneraal Majoor Geneesheer 002.jpg
spencer Generaal Majoor Geneesheer 003.jpg
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door stukaf »

Ik volg uw posts altijd met grote belangstelling!
Ik reageer niet altijd, omdat ik "wauw","knap" enz niet erg constructief vind....als reactie.
Is niet pejoratief bedoeld voor mensen die het wel doen, maar soms doen mesnen dat ook weer om een hogere "berichten" score te hebben.
Het laatst getoonde uniform behoort niet tot mijn interesse sfeer, daarmee bedoel ik dat ik ze niet zou verzamelen.
Maar het is wel interessant om te zien, wat er nog allemaal gekomen is. Ik kende het niet, trouwens ook niet het "Cmed-aerospace" brevet....!?
grtjs
|<ris
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Bedankt Kris,

Ik de posten van "mooie" enz... zie ik meer als een aanmoediging en een appreciatie aan diegene die stukken willen delen met de andere forumleden.

Het aantal posten dat iemand heeft is van geen tel zou ik durven aannemen en als dit de enige bedoeling is van diegene die zulke posten doen dan vind ik persoonlijk dat ze dit ook beter laten.

Maar de pro"s en de contra's zullen daar wel bladzijde genoeg kunnen over vullen neem ik aan. :)

Als verzamelaar van uniformen speelt voor mij de periode geen rol of dit modern is of oud. Maar ik heb natuurlijk ook een voorliefde en dat is de periode van voor 1914. Maar door weinig niet gekend en zeker onbemind. De meeste verzamelaars zitten met de oorlogsperiode in hun collectie (zowel WW I als WW II) maar voor mij zij dit slechts een 8 jaar uit de ganse geschiedenis van het Belgishce leger en qua nieuwigheden op gebied van uniformologie is slechts WWW I belangrijk omdat er toen overgegaan is in het belgische leger van de vele kleuren naar het kaki.

Wat betreft het brevet.
Dit bestaat in 2 kleuren van achtergrond
rood voor de geneesheren die lichamelijke controles doen op alles wat van militairen die in de lucht hangen of uit de lucht springen
blauw (dacht ik) voor de psychologen die testen of iemand geestelijk (na de onderzoeken op het lichamelijk vlak wat de rode dan doen) wel in staat is om dit tot een goed einde te brengen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door stukaf »

Bedankt Guy!
Ik ga vanavond weeral iets minder dom slapen! (lol!) ;-)
Heb net wat aanwinsten bij, tenminste als ik ze morgen kan gaan halen!
Zal trachten om ze later te laten zien Ik kan al verklappen dat er wel wat Garde Civique tussen zit
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo Kris,

Ik kijk er al naar uit.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: Uit de verzameling van Guy

Bericht door stukaf »

Ik zit met nogal wat vertragingen op alles en nog wat door een overlijden in de familie....
Maar hier zijn ze,
Bijlagen
veilingen namen en frankrijk 006.JPG
Plaats reactie