.303 Br patronen

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Alvon
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 dec 2014, 23:03

.303 Br patronen

Bericht door Alvon »

Ik heb van een kenniss een aantal .303 Br patronen gekregen, oorlogs aanmaak uit de jaren '41-'44, is hierbij eigenlijk verschil tussen patronen bestemt voor de Lee Enfield en de Brengun of is er geen verschil in kogel en lading voor deze wapens?

als er verschil zit tussed deze twee is dit dan zichtbaar en zo ja waar aan?
war doesn't determine who's right. only who is left
only the dead have seen the end of war
in peace sons bury their fathers in war fathers bury their sons
opdat we niet vergeten wat oorlog eigenlijk inhoud
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: .303 Br patronen

Bericht door Erik »

De bronnen die je spaarzaam vindt op het internet geven geen informatie over de lading van deze patronen. Eigenlijk vind je overal dat de .303 Br Mk VII gebruikt werd voor zowel geweer als lichte mitrailleur.
Ietsje dieper graven leert je dat de kogel voor mitrailleurs een iets andere vorm heeft, het betreft het gedeelte wat niet zichtbaar is en in de hals van de huls zit. Het heeft te maken met het kantelen van de kogel tijdens z'n vlucht. Of de huls gemarkeerd is als er zo'n kogel inzit weet ik niet en heb ik niet kunnen vinden. Of deze patroon (eigenlijk nieuwe kogel) op den duur ook voor geweer werd bestemd is mij ook niet duidelijk geworden op het net.
Er zijn naast de reguliere patronen ('BALL') ook brandpatronen, pantserpatronen, tracer- en observationpatronen gemaakt. Die dragen kleurmerken op de tip van de kogel.
Zonder een 'google-roeper' te willen zijn: google eens op trefwoorden "powder charge .303" e.d.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Alvon
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 dec 2014, 23:03

Re: .303 Br patronen

Bericht door Alvon »

er is geen kleur codering op de kogelpunt, ik ga er dus van uit dat dit reguliere patronen zijn
war doesn't determine who's right. only who is left
only the dead have seen the end of war
in peace sons bury their fathers in war fathers bury their sons
opdat we niet vergeten wat oorlog eigenlijk inhoud
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: .303 Br patronen

Bericht door Haplo »

Plaats eens de bodemstempel.
Hier is meer informatie uit te halen.
Oa de kruitsoort.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: .303 Br patronen

Bericht door Jim »

Mijn vraag is wat bedoel je met Br. ? Staat dit op de huls?
Zowel Enfield geweer als Bren gebruikten dezelfde munitie. De .303 patronen voor de Vickers machine geweer waren de MKVIII + MKVIIIz . (De Z geeft aan dat de lading nitrocellulose bevat) Deze hadden een iets grote lading en de kogel was iets afwijkend gevormd aan de achterkant, hierdoor hadden ze een groter bereik. Deze munitie kon ook afgeschoten worden in Bren en enfield geweren. Maar door de hogere druk en afwijkende achterkant was de slijtage aan de lopen groter. Dus officieel werd het verboden deze munitie te gebruiken voor enfield/Bren, behalve in noodsituaties.
Gevolg, veel soldaten probeerden zoveel mogelijk van deze munitie te bemachtigen.

Uiterlijk hebben de patronen MKVII / MKVIIz en MKVIII /MKVIIIz geen aparte kleuren.
Ik heb een houten kist met munitie voor de vickers. Dit staat ook nog apart vermeld op de kist.

De MKVII bevat een kogel punt die gaat kantelen als hij doel heeft getroffen. In de vlucht was deze zeer stabiel. De kantelen na een doel getroffen te hebben gebeurde doordat de voorkant van de punt van een lichtermateriaal is gemaakt als de achterzijde. Er is nog geprotesteerd bij de invoering van deze patroon. o.a. door Nederland. Want door het kantelen krijg je een soort holle punt effect. Maar hij voldeed aan de internationale eisen.

Ik heb eens een grote hoeveelheid hulzen gekregen van een man uit Wolheze. In zijn tuin was een schuttersput geweest waar een Bren had gezeten. Dat een bren deze had verschoten is te zien aan het deukje die de slagpin achterlaat. Bij een enfield geweer is deze rond en bij een Bren langwerpig /rechthoekig.
Rechts op de betreffende pagina is een afbeelding van een geweer en Bren afgeschoten huls.
http://pillbox.org.uk/pillblogs/detail.asp?ID=302
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: .303 Br patronen

Bericht door ammo »

@ Erik De bronnen die je spaarzaam vindt op het internet geven geen informatie over de lading van deze patronen

nee maar boeken wel.

2 Erik Er zijn naast de reguliere patronen ('BALL') ook brandpatronen, pantserpatronen, tracer- en observationpatronen gemaakt. Die dragen kleurmerken op de tip van de kogel.

Lang niet altijd.

En plaats even een foto van het bodemstempel,Alvon.
Nemo Me Impune Lacessit
Alvon
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 dec 2014, 23:03

Re: .303 Br patronen

Bericht door Alvon »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


hier even een paar foto's ik hoop dat ze een beetje leesbaar zijn.
ik heb er een paar genomen maar wat mij opvalt is dat de meeste een extra wurging hebben in de nek net boven de schouder van de flessenhals.

even ter verduidelijking, ik ben sportschutter en beschik over verlof waar een Mk4 no.2 opstaat waar ik ook mee schiet ik mag deze patronen hebben
Heren, alvast bedankt voor de antwoorden tot nu
war doesn't determine who's right. only who is left
only the dead have seen the end of war
in peace sons bury their fathers in war fathers bury their sons
opdat we niet vergeten wat oorlog eigenlijk inhoud
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: .303 Br patronen

Bericht door ammo »

3x ball en 1 tracer(rechtsboven, onderste foto)
De patroon linksonder is Canadees

@ Alvon ik ben sportschutter en beschik over verlof waar een Mk4 no.2 opstaat waar ik ook mee schiet ik mag deze patronen hebben
Heren, alvast bedankt voor de antwoorden tot nu

volgens mij alleen de Tracer niet, maar misschien kan racefiets hier antwoord op geven.
Nemo Me Impune Lacessit
Alvon
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 dec 2014, 23:03

Re: .303 Br patronen

Bericht door Alvon »

hoe dan ook, ik denk niet dat men het kan waarderen als er met tracer munitie wordt geschoten op een overdekte baan, dus die gaat alvast apart.
een aantal jaar geleden was er 7.62x39 in de handel, ook lichtspoor/tracer en gewone volmantel bijna niet te krijgen en ik denk niet dat een handelaar zoals Bolt action zijn vingers daar aan zou branden als het niet toegestaan was.
maar de wet is inmiddels weer aangepast dus ik zal de volgende keer even bij BW navragen

even voor de duidelijkheid, de tracer is de G11 in het stempel als ik je goed begrijp
war doesn't determine who's right. only who is left
only the dead have seen the end of war
in peace sons bury their fathers in war fathers bury their sons
opdat we niet vergeten wat oorlog eigenlijk inhoud
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: .303 Br patronen

Bericht door ammo »

G is idd Tracer II is MK 2
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: .303 Br patronen

Bericht door racefiets »

Als sportschutter mag ja al jaren geen lichtspoor hebben. Bezit is niet gedekt door je WM4.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: .303 Br patronen

Bericht door Erik »

ammo schreef:@ Erik De bronnen die je spaarzaam vindt op het internet geven geen informatie over de lading van deze patronen

nee maar boeken wel.
Ik weet het.
ammo schreef:2 Erik Er zijn naast de reguliere patronen ('BALL') ook brandpatronen, pantserpatronen, tracer- en observationpatronen gemaakt. Die dragen kleurmerken op de tip van de kogel.

Lang niet altijd.
Eens. Het is een regel. Factoren in en tijdens het productieproces kunnen inderdaad wel eens invloed hebben op het wel of niet hebben van juiste kleuren. Komt in vredestijd ook voor. Helaas ook wel eens met grote gevolgen (mortiermijn ASK 't Harde 1981)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: .303 Br patronen

Bericht door ammo »

@ Erik Eens. Het is een regel. Factoren in en tijdens het productieproces kunnen inderdaad wel eens invloed hebben op het wel of niet hebben van juiste kleuren. Komt in vredestijd ook voor. Helaas ook wel eens met grote gevolgen (mortiermijn ASK 't Harde 1981)

Het gaat niet om de juiste kleuren,maar wel of geen puntkleur factoren in het productie proces hebben er niets mee te maken,
patronen werden geproduceerd met of zonder puntkleur, de meeste overigens zonder.

Harde was in 1983
Laatst gewijzigd door ammo op 17 dec 2014, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Nemo Me Impune Lacessit
Alvon
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 dec 2014, 23:03

Re: .303 Br patronen

Bericht door Alvon »

heren nogmaals bedankt, morgen even bellen met BW om even wat af te geven.
war doesn't determine who's right. only who is left
only the dead have seen the end of war
in peace sons bury their fathers in war fathers bury their sons
opdat we niet vergeten wat oorlog eigenlijk inhoud
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: .303 Br patronen

Bericht door Erik »

ammo schreef:Harde was in 1983
83 al weer. Gisteren nog in het lokaal geweest waar het gebeurde; het maakt nu deel uit van het A.S.K.-museum. De klasseopstelling zoals in '83 is weer teruggebracht (lessituatie met een paar poppen in KT en VT-glad), de muur boven de pola vertoont nog alle sporen van de explosie.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie