Nederlands seinpistool m18 weet iemand de waarde?

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Nederlands seinpistool m18 weet iemand de waarde?

Bericht door soldaat »

Kan aan dit nedelands seinpistool komen die persoon heeft er twee waarvan dit de beste is heeft hier iemand een idee wat het waard is het is een m18 heben ze me gezegd maar ze schijnen vrij zeldzaam te zijn en er is weinig tot geen info over te vinden
Bijlagen
IMG_6901 (1).jpg
IMG_6900.jpg
IMG_6898.jpg
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlands seinpistool m18 weet iemand de waarde?

Bericht door Edgar »

Behoorlijk zeldzaam inderdaad, waarde is wat de gek ervoor geeft. Ik zou best interesse in de andere hebben als de staat niet te slecht is.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlands seinpistool m18 weet iemand de waarde?

Bericht door Erik »

Edgar schreef:Behoorlijk zeldzaam inderdaad, waarde is wat de gek ervoor geeft. Ik zou best interesse in de andere hebben als de staat niet te slecht is.
Ben je zeker Edgard? Ik moet 'm nog even opzoeken. Naar mijn idee en literatuur was de Duitse cal. 4 Hebel M1894 in gebruik bij Nederland maar er waren daarnaast inderdaad ook andere modellen waarop ik nu geen zicht heb.
Overigens: ook hier (in de seinpistolenverzamelaarswereld) zijn er voldoende gekken. Een Duitse Hebel begint in normale staat al vanaf 80. De Engelse seinpistooltjes gaan al over de 100.
Als dit pistool inderdaad een NLD uitrustingsstuk is kun je er gerust van uitgaan dat vanaf 150 de beurzen open gaan. Gekken zat namelijk. Helaas.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Nederlands seinpistool m18 weet iemand de waarde?

Bericht door racefiets »

Met 150 euro ga je er niet komen Erik. Deze zijn een stuk zeldzamer dan een simpele Hebel. Actuele prijzen durf ik niets over te zeggen, te lang geleden dat ik er eentje verkocht heb zien worden.
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Nederlands seinpistool m18 weet iemand de waarde?

Bericht door soldaat »

Ik weet dat ze zeer duur zijn maar wat op moment de actuele prijs is weet ik niet ik ken iemand die hier voor een paar jaar terug al 700 euro voor gegeven heeft ik probeer er achter te komen wat de huidige waarde is maar het zal inderdaad moeilijk zijn er is heel weinig info misschien dat we hier nog verder komen ik hoop het
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Nederlands seinpistool m18 weet iemand de waarde?

Bericht door soldaat »

Erik schreef:
Edgar schreef:Behoorlijk zeldzaam inderdaad, waarde is wat de gek ervoor geeft. Ik zou best interesse in de andere hebben als de staat niet te slecht is.
Ben je zeker Edgard? Ik moet 'm nog even opzoeken. Naar mijn idee en literatuur was de Duitse cal. 4 Hebel M1894 in gebruik bij Nederland maar er waren daarnaast inderdaad ook andere modellen waarop ik nu geen zicht heb.
Overigens: ook hier (in de seinpistolenverzamelaarswereld) zijn er voldoende gekken. Een Duitse Hebel begint in normale staat al vanaf 80. De Engelse seinpistooltjes gaan al over de 100.
Als dit pistool inderdaad een NLD uitrustingsstuk is kun je er gerust van uitgaan dat vanaf 150 de beurzen open gaan. Gekken zat namelijk. Helaas.
hoezo gekken zat namelijk helaas?
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Nederlands seinpistool m18 weet iemand de waarde?

Bericht door Jim »

[/quote] hoezo gekken zat namelijk helaas?[/quote]

Helaas zijn er genoeg mensen die (te/zeer) veel geld besteden aan iets wat andere verzamelaars ook willen hebben. Maar door hoge bedragen te geven wordt de prijs van iets wat soms relatief weinig kost(te) nogal snel absurt omhoog gedreven.

Voorbeeld. Ik heb eens een vrijwel komplete pop gekleed als Brits airborne gekocht. Inkl vroege (1942) mint smock, webbing strap helm (1943) en ws 38set. Hij had een webbing set bd jasje en schoenen (1943, niet zo mooi). Dit voor, omgerekend (gulden tijd) 500 euro!

Moest zelf de broek vervangen (na-oorlogs) en betere schoenen. Toevoegen; gasmasker, faceveil, antenne tas, radiotas met reserve stukken, geweer.
Ongeveer 1 1/2 jaar daarna koopt een mij bekende verzamelaar. Een 1942 mint staat smock voor omgerekend 500 euro!

Doordat hij en vergelijkbare gekken absurt hoge bedragen bieden voor iets wat relatief makkelijk was te vinden knallen die prijzen omhoog ipv rustig stijgen.
Zijn redenatie; Het wordt het toch wel waard.

Ik zoek nog een redelijk mooie smock maar de prijzen. :bonk:
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Nederlands seinpistool m18 weet iemand de waarde?

Bericht door uniformverzamelaar »

Ik snap dit allemaal niet.

Ze geven wat ze ervoor vragen. Het is dan aan de gever (en aan niemand anders !!) om te oordelen dat die gegeven prijs gek is of niet.

Iets zeldzaam zal altijd meer kosten dan iets dat veel voorkomt. Dat is toch de logica zelf.
Iets wat mooi is zal altijd meer geld kosten dan een zelfde item dat in slechte staat is. Logisch volgens mij.

Als er geen vraag naar is, zullen de prijzen ook niet stijgen of zullen de verkopers geen hoge prijzen vragen, want dan geraken ze er niet vanaf.

Het leukste van dit alles is dat er veel bij zijn die roepen "je hebt er veel geld voor gegeven", maar als je dan aan hen vraagt of ze dat item in dezelfde staat kunnen leveren, maar voor minder geld, dat het dan meestal zeer stil blijft.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlands seinpistool m18 weet iemand de waarde?

Bericht door Edgar »

Als je 150 euro al veel vind voor een Nederlands seinpistool, dan gaat er iets niet helemaal goed. Die dingen zijn enorm zeldzaam en totaal niet te vergelijken met een hebel of ander seinpistool qua zeldzaamheid.

En 80 euro voor een hebel veel???? We leven niet meer in de jaren '70, toch.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Nederlands seinpistool m18 weet iemand de waarde?

Bericht door racefiets »

Op Egun wil dat nog wel eens lukken enkel heeft dat in Duitsland een andere reden. Seinpistolen zijn daar op vergunning en daardoor blijven de prijzen relatief laag. Iemand die in Duitsland een seinpistool nodig heeft zal eerder een naoorlogs model aan schaffen dan zo'n vol stalen Hebel.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Nederlands seinpistool m18 weet iemand de waarde?

Bericht door uniformverzamelaar »

racefiets,

Denk dat vele verzamelaars zich niet laten afschrikken door zo'n vergunning.
Als ze iets dergelijks willen zullen ze het ook kopen veronderstel ik. Dat hoor ik toch regelmatig van Duitse collega's verzamelaars.
Wel zullen ze dergelijke zaken niet publiek maken. Dit fenomeen zie je ook in andere landen waar de wapenwet iets strenger is.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Joost001
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 feb 2008, 22:10
Locatie: midden-Nederland

Re: Nederlands seinpistool m18 weet iemand de waarde?

Bericht door Joost001 »

Beste "Soldaat",

Het gaat hier inderdaad om het Nederlandse lichtpistool M.18.
Eerst even wat meer informatie:

Vervaardiger: Van Berkel's Patent, Rotterdam, 1918.
Kaliber: 26,65 mm.
Aantal in gebruik: 2800
In gebruik: 1918-1940
Dit lichtpistool, ingevoerd in 1918 vuurt lichtpatronen af die in de wijde omtrek zichtbaar zijn.
De eerste 300 exemplaren die geproduceerd zijn hebben een blanke loop, latere versies een blauwe.

Het exemplaar hier op de foto gaat om de "verbeterde versie".
In 1925 wordt het bestaande lichtpistool uit 1918 verbeterd. De trekker heeft nu ter bescherming een trekkerbeugel. En op de bronzen kast is een stalen blokje gesoldeerd om scheuren te voorkomen. De modificatie vond plaats bij Artillerie inrichtingen, Hemburg, 1925/1926.

Al met al gaat het hier dus om een erg zeldzaam lichtpistool. Inderdaad totaal niet vergelijkbaar met de aantallen waarin sommige andere lichtpistolen vervaardigd zijn. Ongetwijfeld zijn er van de 2800 stuks een groot deel verloren gegaan tijdens de Duitse bezetting en daarna.
Wat de marktwaarde van dit lichtpistool is kan ik je helaas niet vertellen, omdat ik hem niet tot zelden voorbij zie komen bij verzamelaars, laat staan in de handel. Wat ik je wel kan vertellen is dat er maar weinig verzamelaars zijn die dit lichtpistool in hun collectie hebben en laat staan dat ze overwegen het model 18 te verkopen.
Ik heb de kans nog niet gehad er een aan te schaffen, maar mocht ik de kans ooit krijgen, dan zal ik wel aanzienlijk meer dan €150,- voor dit stuk betalen!

Ik hoop je voldoende geïnformeerd te hebben,

Joost

Oja,.. Het NMM heeft er overigens 2 in topstaat in de collectie, 1 van de 300 eerst vervaardigden en een verbeterde versie zoals deze.
Laatst gewijzigd door Joost001 op 21 dec 2014, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Nederlands seinpistool m18 weet iemand de waarde?

Bericht door Jim »

Dat iets zeldzaam is wil echt niet zeggen dat het duur is. (Een lichtkogel pistool is sexy /spannend om tentoon te stellen. En meerdere verzamelaarsgroepen)
De vraag bepaald ook de prijs.
Menig keer gehoord bij tussen kunst en kitch! :lol:
Ik heb ook zeldzaam spul. Mogelijk zeldzamer als een dergelijk lichtkogel pistool. Maar geen hond die het interesseerd. Dus ik kan er ook geen fortuin voor vragen als ik het al zou willen verkopen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Nederlands seinpistool m18 weet iemand de waarde?

Bericht door uniformverzamelaar »

Jim schreef:Dat iets zeldzaam is wil echt niet zeggen dat het duur is. (Een lichtkogel pistool is sexy /spannend om tentoon te stellen. En meerdere verzamelaarsgroepen)
De vraag bepaald ook de prijs.
Menig keer gehoord bij tussen kunst en kitch! :lol:
Ik heb ook zeldzaam spul. Mogelijk zeldzamer als een dergelijk lichtkogel pistool. Maar geen hond die het interesseerd. Dus ik kan er ook geen fortuin voor vragen als ik het al zou willen verkopen.
Ik ben niet zo overtuigd van je stelling.
Natuurlijk als er geen interesse is dat er niet voor betaald wordt, dat is logisch (Maar het is natuurlijk ook mogelijk dat je diegene die belangstelling hebben nog niet gevonden hebt). Maar het is zeker niet noodzakkelijk dat er honderden kandidaten kopers moeten zijn op de prijs omhoog te jagen.

Iets dat niet veel voorkomt kan je slechts goedkoop kopen bij mensen die totaal geen benul hebben van wat ze in handen hebben.

Deze komen nog voor, maar deze kan je toch stilaan beginnen te rekenen bij de minderheid van de verkopers en zeker niet terug te vinden bij de mensen die verzamelen en tevens handelaar zijn.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlands seinpistool m18 weet iemand de waarde?

Bericht door Joep »

De eerste 300 exemplaren die geproduceerd zijn hebben een blanke loop, latere versies een blauwe.
Ook wel leuk om erbij te vertellen: De eerste driehonderd stuks bedragen het merk 'Van Berkel's Patent'.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Plaats reactie