NSB-nabestaanden willen dossiers

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

NSB-nabestaanden willen dossiers

Bericht door platoz »

Kinderen en kleinkinderen van NSB’ers willen de persoonlijke dossiers van hun familieleden terug. Het gaat om foto’s, brieven en dagboeken van ‘foute’ Nederlanders die kort na de oorlog in beslag zijn genomen door de Nederlandse Staat.

Het zijn documenten van ongeveer een half miljoen Nederlanders die de overheid net na de oorlog in beslag heeft genomen.

De documenten liggen in het Nationaal Archief en worden in 2025 openbaar. Tot die tijd mogen de nabestaanden de stukken alleen inzien. Delen van dossiers meenemen of kopiëren is niet toegestaan.

De Stichting Werkgroep Herkenning zegt in Radio EenVandaag dat die situatie moet veranderen. De stichting heeft een verzoek ingediend bij het ministerie van Veiligheid en Justitie maar dat heeft nog niets opgeleverd.


Bron: NOS.nl
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: NSB-nabestaanden willen dossiers

Bericht door okke »

Erg vreemd dat er geen kopieën gemaakt mogen worden van de documenten. Ik kan me voorstellen dat de documenten wettelijk (nog) niet mogen worden vrijgegeven, maar dat de inhoud niet gekopieerd zou mogen worden, kan ik me niet voorstellen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: NSB-nabestaanden willen dossiers

Bericht door patrickh »

Denk dat het te maken heeft met bescherming van eventuele nabestaanden EN nog levende personen, is op zich niet vreemd. Vo0lgens mij komt in 2015 het dossiier met "laatste woorden" van Mussert vrij.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: NSB-nabestaanden willen dossiers

Bericht door uniformverzamelaar »

Men mag de documenten in kijken maar niet kopiëren. Misschien ze overschrijven of voorlezen in een dictafoon ? :roll:

Denk wel dat Patrick hierboven wel een punt heeft mocht het gaan over een algemeen inzage recht.

Maar men kan dit inzage recht of het recht om kopieën te maken beperken tot mensen die een bloedband hebben (en deze moeten aantonen) met de oorspronkelijken eigenaars van deze in beslag genomen documenten. Hier schuilt altijd het gevaar dat ze dan per toeval of op een of andere wijze aan het grote publiek kunnen bekend gemaakt worden.

Een moeilijke keuze vermoed ik.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
svdwal
Lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 jun 2006, 14:24
Locatie: Renkum
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Re: NSB-nabestaanden willen dossiers

Bericht door svdwal »

Overschrijven van documenten mag bij inzage.
Je mag geen opname apparatuur in wat voor vorm mee naar binnen nemen anders dan een pen en papier, zelfs bij een directe bloedband.
Bij onderzoek naar een familielid van mij mocht heb ik alleen aantekeningen mogen maken, zou echter graag scans of kopieën van het dossier willen hebben.

Gr.

Sjoerd
Verzamelaar en uitbeelder van de Nederlandsche mobilisatie periode 1939-1940.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: NSB-nabestaanden willen dossiers

Bericht door patrickh »

Ook in dossiers van bloedverwanten kunnen verwijzingen naar derden staan, waarschijnlijk daarom dat er zo moeilijk wordt gedaan, ook bij bloedverwanten.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: NSB-nabestaanden willen dossiers

Bericht door Mr Mojo Risin »

De openbaarheidstermijnen van dergelijke archiefbescheiden zijn normaal gezien wettelijk vastgelegd. Dat is inderdaad om de nabestaanden zelf te beschermen en eventuele informatie over derden die voorkomt in de dossiers. Het reproduceren ervan is uiteraard verboden omdat je daarna er geen zicht op hebt wat er met de reproducties en de informatie gebeurt.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: NSB-nabestaanden willen dossiers

Bericht door uniformverzamelaar »

Harald,

Ik weet uit persoonlijke ervaring dat voor bepaalde dossiers die niet openbaar zijn toch toestemming wordt gegeven om deze in te zien, kopieën te nemen enz....

Maar het zal telkens een dans zijn op een slappe koord voor diegene die toestemming moeten geven en er zullen waarschijnlijk ook gegronde reden moeten zijn om deze toestemming los te kunnen krijgen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4837
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: NSB-nabestaanden willen dossiers

Bericht door patrickh »

In België, Guy, of ook in Nederland?
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: NSB-nabestaanden willen dossiers

Bericht door Mr Mojo Risin »

uniformverzamelaar schreef:Harald,

Ik weet uit persoonlijke ervaring dat voor bepaalde dossiers die niet openbaar zijn toch toestemming wordt gegeven om deze in te zien, kopieën te nemen enz....

Maar het zal telkens een dans zijn op een slappe koord voor diegene die toestemming moeten geven en er zullen waarschijnlijk ook gegronde reden moeten zijn om deze toestemming los te kunnen krijgen.
Speciale toestemming aan derden kan natuurlijk altijd verleend worden (in België), dat is waar. Heb onlangs voor wat archiefonderzoek in het nog gesloten archief van een parlementaire commissie toestemming moeten vragen bij de Kanselarij van de Eerste Minister. De hele aanvraag goed moeten motiveren, duidelijk verklaren dat het niet in het kader was van een thesis of voor een publicatie met financiële opbrengsten e.d.

Of je dan toestemming krijgt hangt inderdaad in grote mate af van met wie je te maken krijgt natuurlijk...
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: NSB-nabestaanden willen dossiers

Bericht door uniformverzamelaar »

Over Nederland kan ik mij niet uitlaten want heb nog nooit daar enig dossier willen inkijken en zie ook daar niet dadelijk een echte reden voor.

Maar ik persoonlijk denk dat het wel zou kunnen indien met een degelijke en overtuigende reden kan opgeven.
Er zijn altijd uitzonderingen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie