Vraag over 2 pioniersscheppen

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Vraag over 2 pioniersscheppen

Bericht door wvd »

Ik heb een vraag over deze twee schepjes gezien ik geen markering vinden op beide stukken.
Die met de ronde knop op het handvat lijkt op een Duitse maar dat is ook maar een gok.

Zijn ze ww2 of hedendaags ik heb ze onlangs gekregen maar wil er wel wat meer van weten.

Alvast bedankt
20141230_140725.jpg
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Vraag over 2 pioniersscheppen

Bericht door earlymb »

Bovenste is denk ik de Nederlandse kopie van de Duitse Klappspaten, onderste lijkt mij een doorgebruikte US M1943 shovel. Deze is gemarkeerd met 'US', maker en jaar op het blad maar kan moeilijk te zien zijn als hij vaak is overgeverfd.
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: Vraag over 2 pioniersscheppen

Bericht door wvd »

Alvast bedankt voor je reactie. Ik ga eens kijken of ik iets kan vinden van markering
Wat doen deze dingen nog neem aan dat de waarde nihil is maar mocht het anders zijn wil ik dit degene waar ik ze van heb graag laten weten.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Vraag over 2 pioniersscheppen

Bericht door earlymb »

De waarde is inderdaad niet veel... Ik denk 10-15 Euro voor de bovenste en 15- 20 Euro voor de onderste (mits het een 1944 of '45 gedateerd exemplaar is). Mocht hij 1943 gedateerd zijn dan is de waarde iets hoger. Op zich zijn het leuke hebbedingen, dus je zou voor beide de originele hoes erbij kunnen zoeken. Die Nederlandse schepjes beginnen toch al wat zeldzamer te worden.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Vraag over 2 pioniersscheppen

Bericht door asjemenou »

Het onderste model pionierschop is een naoorlogse versie, welke gefabriceerd werd voor en gebruikt werd door het Nederlandse leger. Dit was in de periode van midden jaren 50 tot rond 1990. De bovenste lijkt mij een Duitse variant maar uit welke periode precies durf ik niet te zeggen. Ik heb wel eens begrepen dat de Duitse WOII variant meestal wel voorzien is van een fabrikantcode. Zonder deze code zou het mogelijk ook een vroege DDR variant kunnen zijn.
Dit model pionierschop is al meer ten sprake geweest op dit forum. Zie; viewtopic.php?f=87&t=20962&hilit=+klappspaten . Op zich een informatief topic maar helaas zijn de meeste (Imageshack) foto's verdwenen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Vraag over 2 pioniersscheppen

Bericht door earlymb »

asjemenou schreef:Het onderste model pionierschop is een naoorlogse versie, welke gefabriceerd werd voor en gebruikt werd door het Nederlandse leger. Dit was in de periode van midden jaren 50 tot rond 1990. De bovenste lijkt mij een Duitse variant maar uit welke periode precies durf ik niet te zeggen. Ik heb wel eens begrepen dat de Duitse WOII variant meestal wel voorzien is van een fabrikantcode. Zonder deze code zou het mogelijk ook een vroege DDR variant kunnen zijn.
Dit model pionierschop is al meer ten sprake geweest op dit forum. Zie; viewtopic.php?f=87&t=20962&hilit=+klappspaten . Op zich een informatief topic maar helaas zijn de meeste (Imageshack) foto's verdwenen.
Ik denk dat je ze door elkaar haalt. Een oorlogse Duitse klapschep is trouwens makkelijk te herkennen omdat in opgevouwen toestand de steel niet plat op het blad ligt maar in een kleine hoek blijft staan.
Plaats reactie