Gevonden gasmasker op zolder.

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
TKore
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jan 2015, 12:12

Gevonden gasmasker op zolder.

Bericht door TKore »

Een heel gelukkig nieuwjaar aan iedereen die de tijd neemt om dit te lezen. Eerste post, dus ook nieuw hier. Ik zou zeer graag eens van jullie expertise gebruik maken als jullie dat niet erg vinden. Ik heb laatst een gek tonnetje gevonden op zolder, wat waarschijnlijk van de vorige huiseigenaar is geweest. Daar bleek dus een gasmasker in te zitten. Ik heb niet veel kennis van deze dingen, behalve dat ze dienden om geen gas binnen te krijgen ;-). Ik heb al wat dingen opgezocht en ben er wel achter gekomen dat ik een Duits masker heb, met een origineel filter (FE41 + stempel met adelaartje en swastika). Ook ben ik er achter gekomen dat ik zoveel mogelijk id stempeltjes en merktekens moet zoeken. Daar ben ik dus ook al even stil mee geweest.

Laat me beginnen met het tonnetje: op het openingsklepje staat fm43 gestansd, in de bodem staat een D gestansd, op de zijkant bij de openingsrand staat met witte verf 3260. In het extra doosje in de klep van het tonnetje staat een stempel die niet goed leesbaar is. Er staan wat letters met eronder het nummer 43 (die kon ik wel lezen).

Het filter van het masker blinkt dus een FE41 te zijn. Dat staat er in gedrukt alsook Fe. Dan staan er ook nog met verf/stift merken op geschreven. Dit zijn 41/360 en tcc (of ICC?). Ook staat het adelaars stempeltje er op met WaA 702.

Dan het gasmasker zelf. Er staat niks op de touwen/riemen. Op het neusstuk staat btc 42 gestempeld met een * (sterretje dus). Dit staat als je het masker op hebt meer naar de linkerkant. In het midden staat er met witte verf 838 op. Maar daar onder staat nog een nummer wat er vroeger op gelast (?) leek. Dat lijkt (denken mijn verloofde en ik) 536/1 te zijn. Op de buitenglazen van het masker staat bwz 11 1942. Op het linker binnenglas (weer als je het masker op hebt) staat 1940 ??? Innenseite 01377 (de vraagtekens zijn letters of cijfers die niet meer leesbaar zijn, 3 stuks dus). Op het rechter binnenglas staat L.E. Innenseite. Tussen de glazen aan de buitenkant staat een 2 en aan de binnen kant staat er bwz tussen. De laatste merktekens die ik heb gevonden staan binnen in het masker bij het mondstuk daar staat 42 2/47 AG.

Nu mijn uiteindelijke vraag: kunnen de heren (en dames?) experten mij meer vertellen over dit gasmasker? Is het een leuke vonst (ik vind het wel grappig, zowiezo)? Wat betekenen al die merktekens? En heeft zo iets enige waarde? Niet dat ik het wil verkopen, maar gewoon om een zo compleet mogelijk verhaal te hebben. Ook voeg ik wat fotootjes bij. Alvast heel erg bedankt voor elke info die jullie mij kunnen verstrekken, aangezien ik er best wel nieuwsgierig naar ben.

IMG_20150101_121918.jpg
IMG_20150101_121918.jpg
IMG_20150101_121956.jpg
IMG_20150101_122027.jpg
IMG_20150101_122113.jpg
Bijlagen
IMG_20150101_121858.jpg
TKore
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jan 2015, 12:12

Re: Gevonden gasmasker op zolder.

Bericht door TKore »

Mijn excuses voor de dubbele eerste foto, maar als ik mijn post wil wijzigen staat hij er maar 1 keer.
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Gevonden gasmasker op zolder.

Bericht door Uncle Goose »

Wat je hebt is een Duitse GM-38, een standaard masker die de Duitse soldaat kreeg bij zijn uitrusting. Merktekens zoals "btc" zijn firmacodes, bedoeld om de vijand geen informatie te geven welke firma juist wat aan het maken is. "btc" is de firma Honsel Werke A.-G., Meschede. "bwz" is Auer-Gesellschaft AG, Werk Oranienburg . Voor de rest is de geschilderde nummer een identificatie voor de soldaat zelf, jammer genoeg kan je daar weinig mee aanvangen voor op te zoeken aan wie of wat die toebehoorde. "Innenseite" staat op de Klarscheiben, dit waren ronde schijfjes om te voorkomen dat de lenzen van het gasmasker aandampen, daarvoor moest je wel het schijfje op de juiste manier in het gasmasker steken, vandaar de vermelding "Innenseite" (binnenkant). Er zullen ook nog veel andere stempels opstaan maar veel van die hebben te maken met interne controles van de fabriek waar ze gemaakt werden. Het is trouwens normaal dat er verschillende componenten van verschillende fabrikanten opstaan, de onderdelen werden her en der gefabriceerd om daarna in elkaar gestoken te worden, soms heb je zelf verschillende datums op de verschillende stukken. FE41 betekend overigens FilterEinsatz 41, dus een filter van het model 1941. D op de bodem staat voor Dicht, wat betekende dat de bus waterdicht zou zijn moest de rubberen ring in het deksel geïnstalleerd geweest zijn, echter door schaarste in rubber zijn slechts weinige bussen voorzien van deze rubberen afdichting. De 2 tussen de ogen is de maat. Echt zeldzaam kan je deze maskers niet noemen maar toch worden ze soms stevig geprijsd aangeboden. Jammer dat de riemen ontbreken op jouw exemplaar, dat had het completer gemaakt. Het masker zelf is gemaakt uit wat men Buna noemt, het was eigenlijk één van de eerste volledig synthetische rubbers en het heeft een typische geur. De voorloper van de gasmasker was de GM-30 die een stoffen bekleding had bovenop het rubber maar om productie te vergemakkelijken en de aantallen geproduceerd per maand te verhogen werd de GM-38 ontwikkeld.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
TKore
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jan 2015, 12:12

Re: Gevonden gasmasker op zolder.

Bericht door TKore »

Geweldig! Wat een info! Alvast hartelijk bedankt! En bedoel je geen riemen aan de bus? Of het masker? Want aan het masker zitten nog wel degelijk de riemen om hem aan te spannen.
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Gevonden gasmasker op zolder.

Bericht door Uncle Goose »

Op de bus mankeren de korte en de lange draagriem.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Gevonden gasmasker op zolder.

Bericht door patrickh »

Voor een eerste post moet ik je echt complimenteren, je hebt zelf goed research gedaan!
TKore
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jan 2015, 12:12

Re: Gevonden gasmasker op zolder.

Bericht door TKore »

Tja, had achteraf ook beter moeten checken, want riempjes op het masker zijn te zien op de foto's. Zitten idd geen riempjes aan de bus. En had idd al aardig wat over opgezocht. Kwestie van geen gek figuur te slaan tussen alle "big guns" hier. Dank jullie wel voor alle info in ieder geval...
Gebruikersavatar
Fidoo
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jan 2015, 13:28
Locatie: Enschede

Re: Gevonden gasmasker op zolder.

Bericht door Fidoo »

Zulke vondsten doe ik nou nooit op zolder. Mooi exemplaar.

En Uncle wat een beschrijving, hier kan ik nog is wat van leren!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Gevonden gasmasker op zolder.

Bericht door uniformverzamelaar »

Uncle Goose is de man waar je moet zijn in België (en hoogste waarschijnlijk ook in gans Europa) als je iets over gasmaskers te weten wil komen.

Hij heef trouwens ook een prachtige site die zeker een bezoekje waard is !!
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Gevonden gasmasker op zolder.

Bericht door patrickh »

Guy, wil je de link eens posten?
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Gevonden gasmasker op zolder.

Bericht door uniformverzamelaar »

Hier komt die dan :

http://www.gasmasks.be/

Hier staan enkel de Belgische gasmaskers op, maar ik weet dat je hem steeds mag contacteren over allerlei en niet Belgische gasmaskers.

Maar dit geeft al een goed beeld over zijn kennis op dat vlak
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Gevonden gasmasker op zolder.

Bericht door patrickh »

Wel openen met Firefox, zie ik!
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Gevonden gasmasker op zolder.

Bericht door uniformverzamelaar »

Ik gebruik zowel Firefox als Internet Explorer.

Hij zit inderdaad bij mij opgeslagen in Firefox.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Gevonden gasmasker op zolder.

Bericht door Uncle Goose »

Je kan ook via andere browsers openen hoor, het is gewoon dat ik het alleen grondig getest heb met Firefox omdat ik deze standaard gebruik. Er is een nieuwe site in de maak waar geheel mijn collectie zal opstaan (dus van alle landen die ik momenteel heb) maar dat zal maar ten vroegste voor de zomer zijn, ik ben nu al mijn stukken (zo'n 340 verschillende) aan het fotograferen. Dat is natuurlijk een vrij traag proces maar daarna gaan deze verwerkt worden in een soort van database met wat extra info bij elk gasmasker.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Gevonden gasmasker op zolder.

Bericht door patrickh »

Bij mij doet hij het op explorer niet... Mooie site, mijn complimenten!
Plaats reactie