De Nederlandse officier en de eetketel

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

De Nederlandse officier en de eetketel

Bericht door Edgar »

Ik vroeg me laatst eens af. Er bestaat zover ik weet geen buitenmodel eetketelfoudraal. Derhalve vraag ik me af: waar liet de vaandrig of officier ter velde zijn eetketel e.d.? Lijkt me niet bepaald handig om die niet aan de koppel te hebben. Ransels werden ook niet gedragen in de meidagen. Lieten ze hun eetgerei gewoon op hun CP achter? Weet iemand hier meer over?
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: De Nederlandse officier en de eetketel

Bericht door Erik »

Voor zover klopt jouw bewering over BM eetketelfoudraals en ~zakjes. Ze zijn alleen vervaardigd vzv ik weet in opdracht van defensie, wel overigens van verschillende materialen. Zo zijn er in 1940 nog linnen eetketelfoudraals gemaakt (i.p.v. canvas), ook de deksel was niet altijd van leer. Ik kom de eetketel ook niet tegen op verstrekkingslijsten.
Ik ken geen enkel voorbeeld van een officier die uit een eetketel eet. Soldaten en onderofficieren waren er overigens ook niet al te happy op. Tijdens de schietseries op de Harskamp konden oon en manschappen bij café Minnen (nu: de Vergulde Leeuw) voor een paar centen aardewerken borden 'leasen' die ze na een paar weken weer terugbrachten. Hoefden ze de eetketel niet te gebruiken.
Stalen of blikken borden bestonden overigens wel in die tijd. Op kazernes werden ze ook wel gebruikt.
De gewente na de oorlog was dat officieren te velde eten uit de messkist (waarin een compleet bestekgarnituur zit) Dit geldt overigens niet voor het moment dat je als commandant bij je troep zit in het veld, bezig met gevechtsopdrachten. Dan gebruik je gewoon de messtins.
Dit doortrekkend naar voor de oorlog lijkt het mij aannemelijk dat officieren (die sowieso niet met de manschappen en oon aten) borden en bestek betrokken uit de compagnies-messkist. Dus: (stalen) bord en bestek.

Een andere vooroorlogse gewente was dat de compagnie eetketels en eetketelzakjes op schap hadden liggen voor inzet. Mogelijk dat een officier, mocht hij zulks behoeven, deze an de compagnie verstrekt kreeg voor bepaalde tijd. Het is logisch te veronderstellen dat deze in de officiersransel werd meegevoerd.
Ransels waren wel degelijk in gebruik tot 1940. Er lag echter een verbod op het verplaatsen met ransels 'op de man' van meer dan 5 km. Bij langere afstanden werden de ransels meegevoerd op de vrachtauto. Te velde kon de man zijn ransel bij de vrachtauto ophalen.

Helaas is er maar weinig fotomateriaal van daadwerkelijke inzet. Tijdens oefeningen gingen de officieren buiten de troep om gewoon naar restaurant of was er iets geregeld vanuit het onderdeel. Dát vind je dan wel terug in verhalen e.d.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie