Nederlandse verzameling

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door zjopske »

Of kijk eens achter in ''van veldgrijs naar camouflage'' van Talens, hier staan ook wat platen in (helemaal achterin bij de bijlagen) met rangen.

Maar zoals ik het nu zie ben ik al haast van overtuigd dat het een Grenadier is, je ziet het embleem er duidelijk in terug.
Dan moet je wel de kanttekening maken dat hij een blauwe bies heeft, en dan komt alles op losse schroeven te staan.
Je zou er eens met een vergrootglas naar moeten kijken en de contouren tekenen, dan kom je er wel vaker uit, aldus mijn ervaring.

Leuk plaatje sowiso, zie je niet vaak.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Erik »

Joep schreef:Postduifdienst zou kunnen als je naar het embleem kijkt, maar volgens mij is die dienst al ver voor de mobilisatie afgeschaft.
Het vooroorlogse embleem postduivendienst zat op de rechtermouw. De dienst was ondergebracht bij de verbindingsdienst en is overigens wel (heb jij gelijk) in 1932 in het kader van de bezuinigingen buiten werking gesteld. Al het materiaal en de regelingen voor verwerving van de duiven echter bleef intact en werden tot 1939 ook nog gewoon in de materiaalsterktes/prijsopgaven genoemd. Of het 'duifje' na 1932 nog gedragen is? Lijkt me niet...
Uit een artikel van Peter Yska (een militair historicus destijds verbonden aan het Verbindingsmuseum): De commandant van het IIe Bataljon Genietroepen (Verbindingstroepen)*, inmiddels gelegerd op de Kromhoutkazerne te Utrecht, krijgt in dezelfde legerorder de opdracht voortaan: “De werkzaamheden, verband houdende met de voorbereiding van postduivenverbindingen in oorlogstijd en bij vredesoefeningen en het gebruik maken van burger postduiven bij oefeningen uit te voeren.” Hij krijgt één van de adjudanten-opzichters van de Rijkspostduivendienst daarvoor toegevoegd. De opheffing van de dienst betekent tevens het einde van de militaire postduivenstations in het land. Waarschijnlijk speelt de in Nederland wijd verbreide postduivensport een rol bij de opheffing. Er zijn immers voldoende duiven in particulier bezit om, in voorkomend geval, te voorzien in de militaire behoefte.
Uit mijn hoofd weet ik dat de laatste post, die zich bezig hield met het eventueel inzetten van particuliere postduiven in oorlogstijd, in 1967 in Utrecht definitief de deuren sloot (hok dicht deed)
Bron: Armamentaria nr. 26, artikel door drs. J. Lenselink.
Bron: Peter Yska: "De postduif als militair verbindingsmiddel in Nederland en O.-Indië"
* ) bedoeld wordt waarschijnlijk 2e Regiment Genietroepen. Dat was het verbindingsregiment. 3e R.Genie was het zoeklichtenregiment.
Joep schreef:Veldpostdienst (dus met het hoorntje) lijkt me niet, die hebben geen biezen dacht ik.
Posterijen hadden gewoon een blauwe bies. De posthoorn stond recht op de kraag (in tegenstelling tot Jagers) en de beker van de hoorn was naar de rug gericht (Jagers: naar voren)
Bron: voorschriften.

Verder denk ik net als jij, dat het wel eens genie zou kunnen zijn. Inderdaad erg onduidelijk. Iemand gedacht aan zoeklichten?
Jop schreef:Maar zoals ik het nu zie ben ik al haast van overtuigd dat het een Grenadier is, je ziet het embleem er duidelijk in terug.
Dan moet je wel de kanttekening maken dat hij een blauwe bies heeft, en dan komt alles op losse schroeven te staan.
Bedenk wel dat het inkleuren inderdaad met de hand ging (tenzij dit één van de eerste kleurenfoto's is natuurlijk) Daarin werden natuurlijk wel eens fauten gemaakt. Ik ken gekleurde WW1 foto's, Duits, waarin complete infanterie-eenheden in 1914 in volkomen zwarte leren uitrusting te zien is.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

Maar eens wat nieuwe aanwinsten.

Een mooi pak van een sergeant major administrateur (Kroon in goud). Niks mee gerommeld, emblemen origineel erop met kleurgelijke broek.

Twee biscuitblikjes die ik al een hele tijd zocht, een nummergelijk schoonmaaksetje, een vetblikje en een M34 helm met afgeslagen plaat (die variant had ik nog niet), CM 1940.

Tenslotte nog een hele leuke gecamoufleerde M27NM. Aangezien ik deze helmen nogal wantrouw koop ik ze enkel mits de prijs laag is en het geheel me overtuigend overkomt. Deze voldoet hieraan, zeer gelijk aan andere die ik heb. De verf is met grof zand gemengd en op de kale plek aangebracht. Her en der op de helm zijn ook wat bruine vlekken zichtbaar (modder). Heel erg gelijkend op het exemplaar in de Joode en andere helmen in mijn verzameling, ik ben weer blij. CM 1932 in de nekflap.
Bijlagen
DSCN3721.JPG
DSCN3720.JPG
DSCN3719.JPG
DSCN3716.JPG
DSCN3714.JPG
DSCN3712.JPG
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

En op een rijtje. Het witte is zand. Ik heb een zwak voor die helmen. De linker helm heb ik zelf uit een kruipruimte gehaald, eerste hand met een gasmasker type G in erbarmelijke toestand.
Bijlagen
DSCN3725.JPG
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Joep »

Ziet er weer mooi uit!
Apart om te zien hoe men alle helmen op zijn manier probeerde te camoufleren.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

Bedankt Joep. Ja zeker! Nederlandse helmen blijven mij sowieso wel erg interesseren.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

Na veel moeite eindelijk nog een lichtbruine m25 patroontas kunnen scoren, gemaakt door Lederwaarfabriek de Volharding en rode CM stempel. Nu moet ie nog binnenkomen :D
Bijlagen
holster(3).jpg
holster(2).jpg
holster(1).JPG
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

Wat interessante aanwinsten.

Nalatenschap van de Willem Lodewijk Marie Theunisssen, 2e Lt. (sectiecommandant en pvv. compagnie commandant) bij 3-II-39 RI in de meidagen. Hij zou in de ochtend van 10 mei sneuvelen bij Rozenburg tijdens gevechten met delen van de 22. LL division (zie hieronder). De nalatenschap bestaat uit een potloodtekening van hem gemaakt door korporaal H.A. de Vogel voor de oorlog, zijn postuum verleende Bronzen Kruis en oorlogsherinneringskruis met mei 1940 gesp, oorkonde van zijn sneuvelen, een originele foto en zijn bidprentje.

''In de ochtend van 10 mei waren twee Ju-52 in de Noordbankpolder op Rozenburg geland. Zij hadden manschappen van 2./IR.65 aan boord en waren bedoeld geweest om in Den Haag te landen. Luitenant Theunissen kreeg opdracht een patrouille aan te voeren, die bestond uit 16 man uit zijn eigen sectie en een marinier die als mitrailleurschutter fungeerde. Toen de patrouille bij het bewuste landingsterrein aankwam, werden drie Luftwaffe manschappen direct gevangen genomen. De luchtlandingstroepen waren echter op enige afstand - deels op het erf van de hoeve - en wilden zich niet zomaar laten overmeesteren. Zij verzetten zich waarop de Nederlanders op de toegangsweg richting de hoeve dekking zochten en het vuur beantwoordden. Onderwijl werd de hoeve op basis van waargenomen vuur door de kustbatterij VIII onder vuur genomen. Dat vuur werd spoedig weer gestaakt toen men Nederlandse militairen ontwaarde. Een langdurig vuurgevecht ontstond tussen beide zijden. Een Duitse militair die zeer nabij de Nederlanders was (gekomen), riep ineens van korte afstand dat er niet meer geschoten moest worden. Heel onverstandig stond de luitenant Theunissen daarna op om zich in verbinding te stellen met de bewuste Duitser. Maar diens oproep gold natuurlijk niet de Duitsers op het erf, die op grotere afstand lagen. De zich blootgevende luitenant werd daarop in de linkerborst getroffen en op slag gedood.''
Bijlagen
DSCN3764.JPG
DSCN3763.JPG
DSCN3762.JPG
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

En nog een ander interessant setje, een oorlogszakboekje en plaatje van het Regiment Genietroepen van een korporaal die ingedeeld was bij de telefoondienst van de Marinekustwacht Den Helder (zie oa de formulieren). Stellingcommando Den Helder zaken blijf ik altijd wel interessant vinden.
Bijlagen
DSCN3765.JPG
DSCN3766.JPG
DSCN3767.JPG
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Joep »

Mooie aanwinsten weer.
Vind dat met die marinekustwacht wel gaaf! Idem met dat setje van Theunissen.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

Danke! Heb overigens ook iets van 40 blz. aan gevechtsverslagen en handgeschreven brieven van zijn kameraden over de gevechten in Rozenburg en zijn sneuvelen. Als iemand dat voor zijn onderzoek kan gebruiken kan ik dat altijd wel even inscannen.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Edgar »

Weinig interesse blijkbaar (en dan hoef ik geen oeeeeh aaaah te horen want daar heb ik niks aan, maar gewoon een leuke aanvullende opmerking zou al leuk zijn of een interessante bijdrage;) ). Blijkbaar is een random k98 tasje bijv. interessanter. Lijkt wel alsof 't forum een beetje doodgaat, zo komt 't op mij soms over. Anyway.....

Nog een nieuwe beredenen kaartentas, op naam van een 1e luitenant. Gemaakt door Loomans, Breda en compleet met zijriempje.
Bijlagen
DSCN3784.JPG
DSCN3780.JPG
DSCN3783.JPG
DSCN3779.JPG
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door coco »

Mooie spullen bij elkaar zo, begint aardige collectie Nederlands te worden!!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door Joep »

Ik volg je topic altijd en vind het altijd super, maar dat wist je zelf ook al denk ik. Wel raar dat hier zo weinig interesse voor is.
Je laat mooie kwaliteit items zien en ik vind het in ieder geval altijd super om te zien!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Nederlandse verzameling

Bericht door coco »

Ik moet Edgar daar wel gelijk in geven een repro/fantasie xylofoon krijgt tientallen reacties en onderwijl worden hier zeldzame/mooie/originele Nederlandse spullen getoond en geen haan die er naar kraait.
Verloedering van het forum? Kan dat helaas niet ontkennen.

Toch hoop ik oprecht dat het geen drempel is voor mensen om hun collectie te blijven posten, ik leer als Duits verzamelaar veel bij over Nederlands door dit topic en dat van Joep en dat stel ik enorm op prijs!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Plaats reactie