Foto's Belgische krijgsgevangene - STALAG 1A

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
michaelbrinkmann
Lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 okt 2012, 01:29
Locatie: Evergem, België

Foto's Belgische krijgsgevangene - STALAG 1A

Bericht door michaelbrinkmann »

Beste forumleden,

bij mijn wekelijkse speurtochten vond ik een sigarendoos met verschillende foto's in. Bij het bekijken ervan stelde ik vast dat er grotendeels Belgische soldaten op te zien waren. Op de achterkant stond op sommige foto's de stempel Kgf BP 112 Geprüft of Stalag 1A Geprüft.

Door opzoekingen weet ik nu dat Stalag 1A gelegen is in Stablack en zaten er tot 23.000 Belgen gevangen waarvan een deel terug naar België mocht. Tot 1945 waren er echter nog Belgen aanwezig. Bij het zoeken op het internet vond ik een interessante site gelinkt aan het betreffende Stalag - zie:

http://users.skynet.be/philippe.constan ... tml#stalag

Op deze site werd mijn vraag deels beantwoord maar een tweede of derde opinie kan geen kwaad. Ik had de indruk dat verschillende foto's in het Stalag werden genomen en misschien naar huis werden opgestuurd door de gevangene.

Nu mijn vraag... weet iemand van jullie of dit gebruikelijk / toegelaten door de Duitsers was om foto's te nemen? Volgens de site zou dit wel kunnen...

Hier enkele foto's:
IMG_0125.JPG
IMG_0126.JPG
IMG_0127.JPG
IMG_0128.JPG
IMG_0129.JPG
De medaille heb ik op dezelfde dag gevonden en past bij het thema - ze maakt echter geen deel uit van het lot foto's (spijtig !)

Groeten

Michael
Iedereen is welkom op: http://www.militaria-belgium.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Opgeheven account 8153

Re: Foto's Belgische krijgsgevangene - STALAG 1A

Bericht door Opgeheven account 8153 »

mijn overgrootvader was ook krijgsgevangenen genomen in stalag ik heb ook nog brieven van hem
kevinf
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 nov 2013, 19:40

Re: Foto's Belgische krijgsgevangene - STALAG 1A

Bericht door kevinf »

mooie vondst ik heb ook van iemand uit dat kamp nog post grtjs
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Foto's Belgische krijgsgevangene - STALAG 1A

Bericht door koe op zolder »

Prachtige vondst!
Foto's in het kamp werden toegelaten, maar enkel door Duitse fotograven, of aangestelde gevangenen, die alleen mochten fotograferen wanneer er Duitsers bij waren. Een fototoestel was streng verboden om te hebben voor gevangenen, hiermee konden immers pasfoto's gemaakt worden voor valse documenten voor een ontsnapping!
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Foto's Belgische krijgsgevangene - STALAG 1A

Bericht door Jim »

And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie