Vraag over trainingsraket Egun.de

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
666nl666

Vraag over trainingsraket Egun.de

Bericht door 666nl666 »

Hallo,

Weet iemand of ik dit legaal mag bezitten in Nederland? Ik wil dit graag als Deco in de woonkamer zetten of als dat niet mag als deco in een aparte ruimte.

http://www.egun.de/market/item.php?id=5249068

Ik heb geen vergunning of iets dergelijks.

Het betreft een trainingsraket zonder explosieve lading.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vraag over trainingsraket Egun.de

Bericht door Erik »

Helaas! Dit wapen is in Nederland verboden tenzij je een ontheffing hebt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Vraag over trainingsraket Egun.de

Bericht door hajos »

Ach geeft wel wat roering in de wijk als je het wel doet.
Plus dat je erg geliefd word bij de buren die een aantal uren uit hun huis moeten verdwijnen om dat de EOD dit komt onschadelijk maken.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
666nl666

Re: Vraag over trainingsraket Egun.de

Bericht door 666nl666 »

Is het alleen verboden omdat het op een echte versie lijkt?

De gehele raket is inert. Waarom zou de EOD dit dan onschadelijk moeten maken?
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Vraag over trainingsraket Egun.de

Bericht door hajos »

Ehmm, taal gebruik doet me haast denken dat je in Belgie woont klopt dat?

Belgie gaat anders om met dit soort zaken al in Nederland.

De raket is misschien een dummy maar zal als echt behandeld worden. Dit zal ook gewoon opgeblazen worden om zeker van te zijn dat er geen explosieven in bevinden.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Vraag over trainingsraket Egun.de

Bericht door jurgen »

Wat is er dan zo opvallend 'Belgisch' aan zijn taalgebruik?
Juist het feit dat hij EOD zegt (terwijl het hier DOVO is) doet me juist het tegendeel vermoeden.

In ieder geval, moest je toch in België wonen dan stelt er zich geen probleem. Inerte stukken mogen hier gewoon gehouden worden.
Hoe het wettelijk met verzending geregeld is weet ik niet, dat zou naar de letter van de wet misschien wel een probleem kunnen vormen.

Edit: Ik lees net in zijn openingspost dat hij wel degelijk gewoon van Nederland is.
666nl
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jan 2015, 22:06

Re: Vraag over trainingsraket Egun.de

Bericht door 666nl »

Haha nee ik woon in Nederland, ik heb wel 10 jaar in België gewoond dat zal het zijn haha.

Wel jammer dat het niet zonder vergunning te houden is.

Zijn er kosten verbonden om aan zo'n vergunning te komen en kan iedereen dit krijgen (mits geen strafblad, psychische beperkingen etc. uiteraard)?

Ik wil geen hele verzameling aanleggen, alleen dit voorwerp bezitten als decorstuk
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Vraag over trainingsraket Egun.de

Bericht door hajos »

Dit soort objecten is voor behouden aan verzamelaars van munitie en wapensystemen.
Dus tenzij je een museum bent, of aangemeld bent bij een van de koepels die over het verzamelen gaat. (verzamelplan, bewezen voldoende kennis te hebben van de te verzamelen objecten etc) en een flink aantal jaren verder.

Beter gezegd vergeet dit ding gewoon.


Klopt, in belgie is het BOVO. Ging mij om dit zinnetje:

"De gehele raket is inert. Waarom zou de EOD dit dan onschadelijk moeten maken?"

Inert is een woord dat men in Nederland nagenoeg niet gebruikt.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Vraag over trainingsraket Egun.de

Bericht door Haplo »

Tevens dien je nog een consent voor invoer aanvragen bij de douane te veendam.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vraag over trainingsraket Egun.de

Bericht door Erik »

666nl666 schreef:Het betreft een trainingsraket zonder explosieve lading.
De wet volgend lijkt het een vrij eenvoudig verhaal.
Trainingsmunitie kent men als categorie niet in de NLD wetgeving. Die kent namelijk een indeling van wapens in 4 categorieën (eigenlijk 5) waarbij de indeling voor munitie de wapencategorieën volgt (CWM2014, 1.2.2.) Daar de eerste en vierde categorie geen vuurwapens kennen, blijft alleen categorie 2 en 3 over. Dit zijn categorieën waarvoor verloven (3) en ontheffingen (2) gelden. Munitie volgt hierin.

Munitie is dus altijd verlof- of ontheffingsplichtig*, ook nadat het onschadelijk is gemaakt. Wat wel mogelijk is, is dat je een verlof tot voorhanden hebben van munitie aanvraagt. De munitie zal dan voorzien moeten worden van een uniek kenmerk (nummer) waaronder het op het verlof genoteerd wordt. Geschiedenisuitbeelders kennen dit van handgranaten: inerte exemplaren mogen zij bezitten indien deze vermeld staan op het verlof.

Je zult deze munitie hoe dan ook moeten aanbieden ter 'keuring'. Het wordt een heel gedoe. Daarnaast moet je hard maken waarom jij een verlof nodig bent (bijvoorbeeld omdat dit onontbeerlijk is bij het uitbeelden van militaire historie of omdat je dit stuk nodig bent vanwege je aangesloten zijn bij een munitieverzamelaarsvereniging) Gewoon 'as is' of 'omdat het mooi staat' is helaas geen voorwaarde.

* ) Er bestaan uitzonderingsgevallen voor lege hulzen en nog wat van dit, met name genoemde, artikelen. Zie de vrijstellingen in de CWM.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
666nl
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jan 2015, 22:06

Re: Vraag over trainingsraket Egun.de

Bericht door 666nl »

Ok dan.. Allen bedankt voor de info. Wat een rompslomp. Haha.

Wel jammer, maar de regelgeving zal wel zo streng zijn omdat er anders misschien mazen in de wet ontstaan en misbruik gemaakt wordt van bepaalde goederen. Met andere woorden de goede moeten onder de slechte lijden.

Gr
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Vraag over trainingsraket Egun.de

Bericht door ammo »

@Erik De munitie zal dan voorzien moeten worden van een uniek kenmerk (nummer) waaronder het op het verlof genoteerd wordt.

Munitie word niet op het verlof genoteerd, je moet zelf een lijst maken van wat je in huis hebt.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Vraag over trainingsraket Egun.de

Bericht door Haplo »

"Je zult deze munitie hoe dan ook moeten aanbieden ter 'keuring'."

Wat bedoel je hier mee Erik?
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vraag over trainingsraket Egun.de

Bericht door Erik »

Haplo schreef:"Je zult deze munitie hoe dan ook moeten aanbieden ter 'keuring'."

Wat bedoel je hier mee Erik?
Ik kan je vertellen dat ik daar geen flauw idee van heb. Ook niet mijn man van bijzondere wetten toen ik deze opmerking plaatste aangaande een paar handgranaten. Vandaar ook dat ik 'keuring' tussen haakjes plaatste.
De wetgever wenst dat munitie, dat inert is gemaakt, geschouwd wordt door de wetgever, wie dat dan ook weze mogen. Hetzelfde gebeurt met geweren die blank firing zijn gemaakt (en dat gebeurt dan op het politiebureau waar een medewerker, als je het slecht treft, ook niet wet wat-ie ermee aan moet)
Ik heb destijds een goede koop moeten laten schieten omdat de wetgever ook niet wist wat-ie ermee aan moest. Dan maar kerstballen in mijn munitietassen.
De grap is dat de munitie voor de wetgever kenbaar wordt gemaakt. Hoe, dat kan op verschillende wijzen kennelijk, ik zou de WM8-ers op dit forum willen uitnodigen uit te leggen hoe dat bij hun gaat.
Mijn deko-munitie (voorzien van kogel dus verlofplichtig) staat in z'n geheel op mijn verlof van wapens als "decoratiemunitie".
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Vraag over trainingsraket Egun.de

Bericht door Haplo »

Ik koop aan en vermeld dit in mijn Exel lijst met een nummer wat gerefereerd aan een fotomap met foto's van het desbetreffende item.
Indien ze van bijzondere wetten een keer langs komen dan kunnen ze dat opvragen.
Elk item apart doorgeven aan BW is niet nodig.
Bij verkoop haal ik het weg uit mijn exel bestand en fotomap.
Wordt ook niet doorgegeven.
Mvg/Best regards, Sipke
Plaats reactie