Nieuwe aanwinsten wesley

Laat je collectie en aanwinsten van asmogendheden (en marionettenregimes) militaria zien
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Nieuwe aanwinsten wesley

Bericht door asjemenou »

Interessant dat je de achtergrondinformatie hebt van het "Emergency ration " blikje. In mijn vorige reactie heb ik het over 4 stukken chocolade die in het blikje behoren. Op jouw foto zie ik er als ik het goed heb 5? Best mogelijk dat er ook 5 stukken in hebben gezeten. Ik ben uitgegaan van een voorbeeld welke ik in een boek heb gevonden.

De prijs van een persoonsbewijs zal inderdaad worden bepaald door de staat waarin het verkeerd en aan wie het heeft toebehoort. Wat de zegel boven de pasfoto betreft, dit was een controlezegel die met de invoering van de 2e distributiestamkaart in 1943 werd afgegeven. Persoonsbewijzen die afgegeven waren voor 1943 werden gecontroleerd en bij goedkeuring voorzien van dit zegel. Personen die jonger waren dan 15 jaar en nog geen persoonsbewijs hadden kregen deze controlezegel op hun 2e distributiestamkaart geplakt.
Persoonsbewijzen met een J (Jood) zullen inderdaad duurder zijn. Simpelweg omdat ze zeldzaam zijn. Is het niet zo dat Joodse mensen die op transport werden gesteld hun persoonsbewijs moesten inleveren?
Een persoonsbewijs van een persoon uit je eigen woonomgeving is inderdaad mooi maar een persoonsbewijs van een naast familielid is nog mooier. Zelf ben ik in het bezit van persoonsbewijzen en distributiestamkaarten van mijn grootouders. Of het veel waarde heeft weet ik eigenlijk niet maar het zijn leuke familiestukken met emotionele waarde. Zeker omdat ik deze mensen heb gekend.
Onlangs heb ik nog 2 persoonsbewijzen gekregen. Ze waren door de gever tussen het huisafval gevonden. Bij navraag bleek dat de nabestaanden er geen interesse voor hadden.
Ze waren compleet met opbergetuitje en bij één zat nog de gebruiksaanwijzing en een busabonnement.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Nieuwe aanwinsten wesley

Bericht door Jim »

Wesley92 schreef: Het verzilverde potje waar ik ook foto's van heb gemaakt, is dit Engels en komt dit uit de oorlog?
Het kraaienpootjes zegt mij van wel, maar mogelijk hebben ze dit tekentje na de oorlog ook mog gebruikt.
Ik vermoed na-oorlogs. Naoorlogs vanwege het nummer een van de vier cijfers daarop is waarschijnlijk jaartal. (Ook vrijwel standaard). Het pijltje wordt nu nog gebruikt. Dit om aante geven dat het militair eigendom betreft. Jaren geleden kon ik overnachten op een Britse kazerne in Aldershot. En het gezeldschap waar ik in zat kreeg allemaal een wit kartonnen doosje met lunchpakketje. Het doosje daarin was zelfs nog een pijltje ingeperst met een nummer en jaar! Ook al het bestek was voorzien van pijltje met datum. Helaas geen oorlogs datum gevonden. :lol:
Het zilverwerk komt zeer waarschijnlijk uit een kantine voor (onder?) officieren.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Wesley92
Lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 04 nov 2014, 00:47
Gegeven: 2 keer

Re: Nieuwe aanwinsten wesley

Bericht door Wesley92 »

asjemenou schreef:Interessant dat je de achtergrondinformatie hebt van het "Emergency ration " blikje. In mijn vorige reactie heb ik het over 4 stukken chocolade die in het blikje behoren. Op jouw foto zie ik er als ik het goed heb 5? Best mogelijk dat er ook 5 stukken in hebben gezeten. Ik ben uitgegaan van een voorbeeld welke ik in een boek heb gevonden.

De prijs van een persoonsbewijs zal inderdaad worden bepaald door de staat waarin het verkeerd en aan wie het heeft toebehoort. Wat de zegel boven de pasfoto betreft, dit was een controlezegel die met de invoering van de 2e distributiestamkaart in 1943 werd afgegeven. Persoonsbewijzen die afgegeven waren voor 1943 werden gecontroleerd en bij goedkeuring voorzien van dit zegel. Personen die jonger waren dan 15 jaar en nog geen persoonsbewijs hadden kregen deze controlezegel op hun 2e distributiestamkaart geplakt.
Persoonsbewijzen met een J (Jood) zullen inderdaad duurder zijn. Simpelweg omdat ze zeldzaam zijn. Is het niet zo dat Joodse mensen die op transport werden gesteld hun persoonsbewijs moesten inleveren?
Een persoonsbewijs van een persoon uit je eigen woonomgeving is inderdaad mooi maar een persoonsbewijs van een naast familielid is nog mooier. Zelf ben ik in het bezit van persoonsbewijzen en distributiestamkaarten van mijn grootouders. Of het veel waarde heeft weet ik eigenlijk niet maar het zijn leuke familiestukken met emotionele waarde. Zeker omdat ik deze mensen heb gekend.
Onlangs heb ik nog 2 persoonsbewijzen gekregen. Ze waren door de gever tussen het huisafval gevonden. Bij navraag bleek dat de nabestaanden er geen interesse voor hadden.
Ze waren compleet met opbergetuitje en bij één zat nog de gebruiksaanwijzing en een busabonnement.
Er zitten 2 zegels op, een kleintje boven de pasfoto en aan de achterkant van de pasfoto 1 met een bedrag.
Die met het bedrag zijn vaak verschillend en kan ook de waarde bepalen.
En ja toen de joden op transport werden gezet moesten ze deze inleveren, werden een tijdje bewaard met de stempel ongeldig en daarna verbrand.
Toch hoop ik er ooit nog 1 te vinden
Wesley92
Lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 04 nov 2014, 00:47
Gegeven: 2 keer

Re: Nieuwe aanwinsten wesley

Bericht door Wesley92 »

Jim schreef:
Wesley92 schreef: Het verzilverde potje waar ik ook foto's van heb gemaakt, is dit Engels en komt dit uit de oorlog?
Het kraaienpootjes zegt mij van wel, maar mogelijk hebben ze dit tekentje na de oorlog ook mog gebruikt.
Ik vermoed na-oorlogs. Naoorlogs vanwege het nummer een van de vier cijfers daarop is waarschijnlijk jaartal. (Ook vrijwel standaard). Het pijltje wordt nu nog gebruikt. Dit om aante geven dat het militair eigendom betreft. Jaren geleden kon ik overnachten op een Britse kazerne in Aldershot. En het gezeldschap waar ik in zat kreeg allemaal een wit kartonnen doosje met lunchpakketje. Het doosje daarin was zelfs nog een pijltje ingeperst met een nummer en jaar! Ook al het bestek was voorzien van pijltje met datum. Helaas geen oorlogs datum gevonden. :lol:
Het zilverwerk komt zeer waarschijnlijk uit een kantine voor (onder?) officieren.
Ja dat kan mogelijk een jaartal zijn, maar ik wil het toch bewaren, staat toch leuk bij mijn verzameling.
Wesley92
Lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 04 nov 2014, 00:47
Gegeven: 2 keer

Re: Nieuwe aanwinsten wesley

Bericht door Wesley92 »

Vandaag weer een aantal leuke aankopen gedaan.

metalen bewaar doosje voor kompas of horloge, afkomstig uit onderzeeër denk ik. (binnenkant bewerkt met leer)
poederdoosje met spiegeltje
2 setjes lucifers
Duitse wekker jaren 40, 50
Leuk frans blikje, (lijkt van de Hitler Jugend)
Bijlagen
IMG_7136.JPG
IMG_7135.JPG
IMG_7133.JPG
IMG_7357.JPG
IMG_7134.JPG
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Nieuwe aanwinsten wesley

Bericht door Haplo »

Je doosjes met lucifers zijn namaak.
Je ziet op het linker doosje in de linker bovenhoek nog het witte papier waar de afbeelding op is geprint.
Rechter doosje het zelfde.
Geprint en geplakt op het doosje.
Poeder doosje en kompas doosje (deze laatste ziet er best aardig uit) schaar ik ook onder namaak/ fantasie.
Mvg/Best regards, Sipke
Wesley92
Lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 04 nov 2014, 00:47
Gegeven: 2 keer

Re: Nieuwe aanwinsten wesley

Bericht door Wesley92 »

Haplo schreef:Je doosjes met lucifers zijn namaak.
Je ziet op het linker doosje in de linker bovenhoek nog het witte papier waar de afbeelding op is geprint.
Rechter doosje het zelfde.
Geprint en geplakt op het doosje.
Poeder doosje en kompas doosje (deze laatste ziet er best aardig uit) schaar ik ook onder namaak/ fantasie.

Het wit wat je ziet bij de lucifer doosjes is geen wit maar ligt bruin.
Dit is het hout waar het doosje van is gemaakt.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Nieuwe aanwinsten wesley

Bericht door Haplo »

Dat bedoel ik niet.
Gaat om het witte deel wat ik met een zwarte ovaal heb aangemerkt.
Dat is een deel wit printpapier.
Bijlagen
IMG_7133.JPG
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nieuwe aanwinsten wesley

Bericht door patrickh »

En het metalen bewaar doosje is ook fantasie, ben ik bang...
Wesley92
Lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 04 nov 2014, 00:47
Gegeven: 2 keer

Re: Nieuwe aanwinsten wesley

Bericht door Wesley92 »

Haplo schreef:Dat bedoel ik niet.
Gaat om het witte deel wat ik met een zwarte ovaal heb aangemerkt.
Dat is een deel wit printpapier.
Haha hebben ze mooi afgeknipt dan :P
Wesley92
Lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 04 nov 2014, 00:47
Gegeven: 2 keer

Re: Nieuwe aanwinsten wesley

Bericht door Wesley92 »

patrickh schreef:En het metalen bewaar doosje is ook fantasie, ben ik bang...
Met de duikboot erop of het poederdoosje
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nieuwe aanwinsten wesley

Bericht door patrickh »

Duikboot, zit sowieso verkeerde adelaar op.
Laatst gewijzigd door patrickh op 25 jan 2015, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Nieuwe aanwinsten wesley

Bericht door Haplo »

Wesley92 schreef:
Haplo schreef:Dat bedoel ik niet.
Gaat om het witte deel wat ik met een zwarte ovaal heb aangemerkt.
Dat is een deel wit printpapier.
Haha hebben ze mooi afgeknipt dan :P
Zie je erg veel gedaan met lucifer doosjes.
Heb zelf ook een hele stapel Britse gehad met dit soort geprinte etiketten.
Kon ik niet laten liggen.
Waren een stuk goedkoper als in de winkel.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Nieuwe aanwinsten wesley

Bericht door patrickh »

Het Frans doosje is gewoon wat het is, iig geen HitlerJugend.
Wesley92
Lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 04 nov 2014, 00:47
Gegeven: 2 keer

Re: Nieuwe aanwinsten wesley

Bericht door Wesley92 »

patrickh schreef:Het Frans doosje is gewoon wat het is, iig geen HitlerJugend.
Bewaar het toch bij mijn verzameling, staat wel leuk tussen de spulletjes die ik al heb.
Zelfde geld voor de lucifers.

De andere 2 objecten zal ik nogmaals fotografen van verschillende kanten, misschien dat jullie dan meer weten
Plaats reactie