pickelhaube

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Benoit
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 jul 2013, 18:54

pickelhaube

Bericht door Benoit »

Heren

Bij deze graag wat meer info (origineel of niet?) en indien mogelijk een waardebepaling (in verband met verkoop) gewenst van onderstaand stuk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: pickelhaube

Bericht door stukaf »

Ziet er goed uit! Hiermee bedoel ik origineel.
In goede staat gaat deze rond de 500, doe er wat af gezien de staat, maar met zijn kin riempje en cocardes zou deze toch 400-425€ mogen kosten.
hindenburg1418
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:16

Re: pickelhaube

Bericht door hindenburg1418 »

Denk het toch minder.
Ersatz model m1895 helaas dubbele gaten dat maakt het wat goedkoper.
Koop ze zonder dubbele gaten rond de 250 a 300 euro.
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: pickelhaube

Bericht door stukaf »

Dat is goed gekocht, een kinriempje alleen al verkoopt men tegenwoordig aan 200€.
En niet zeker dat deze dubbele gaten heeft.....
Luuk'shobby
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2018, 14:34

Re: pickelhaube

Bericht door Luuk'shobby »

Waar kan ik meer info krijgen over de herkomst en betekenis van een bepaalde pickelhaube? Mijn zoon wil zijn spreekbeurt houden over de pickelhaube die hij heeft.
Aan de binnenkant van de helm staat 11JR, en daaronder 1897. Ook staat er in gestanst 1B en daaronder 1C.
Het embleem op de voorkant laat 2 leeuwen en een familiewapen ertussen zien. Boven het familiewapen een kroon. Aan de rechterzijde zit nog een cocade, rood met gele rand en de buitenrand ervan is zwart gekarteld.
Ik heb al eens gezocht op internet en volgens mij was dit een helm die gedragen werd door een regiment grenadiers.
Mocht iemand mij advies kunnen geven over waar ik meer info kan krijgen, dan heel graag!
Bedankt!
Groetjes, Luuk
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: pickelhaube

Bericht door Erik »

Grenadier-Regiment „König Friedrich III.“ (2. Schlesisches) Nr. 11. Vanaf de oorlog 1871 gestationeerd te Breslau (nu Wroclaw, Polen) Die heb jij gevonden waarschijnlijk.

Echter, gezien het helmwapen wat jij omschrijft lijkt het een Beierse helm te zijn: twee leeuwen die het Bayerisches Landeswappen steunen. In dat geval slaat de 11 JR op het 11. Infanterie Regiment von der Tann uit Regensburg. Beieren mocht namelijk zijn eigen legernummering voeren zodat je doublures hebt met de rest van het leger van Duitsland.
Het Landeswappen bestaat uit een hoofdschild met vier kwartieren. Het middenschild met Rautenmuster is een vertegenwoordiging van de vlag van Bayern, origineel in de kleuren blauw-wit. De kroon slaat op het koninkrijk Beieren.
De rechterkokarde, vanuit de drager gezien, behoort de Reichskokarden te zijn. De linkerkokarden de Landeskokarden, die van Bayern hoort dan wit-blauw-wit te zijn. De zwart-geel-rode Kokarden die jij beschrijft (kleuren van buiten naar binnen) behoort toe aan het Groothertogdom Mecklenburg en hoort dus niet op een Bayerische helm. Mecklenburg ligt ten oosten van Hamburg en is de meest noordelijke bondstaat van Duitsland. Heel eindje van Beieren dus!
1897 is het aanmaakjaar van deze helm. Een Lederhelme werd gemaakt van gekookt leer, geperst op een mal. De fournituren waren van koper/messingblik en ook geperst. De Spitze was een relict uit vroeger tijden en herinnerde aan de metalen delen van hoofdbedekkingen die zwaardslagen moesten afweren.

Leuk weetje over de Spitze: de gaatjes in de Spitze en de open verbinding tussen helm en binnenzijde Spitze is expres zo gedaan! Het is de manier om hete lucht tijdens het dragen te kunnen afvoeren.
Al snel na het begin van de oorlog is de helm uitgerust geweest met een afneembare Spitze. Zo'n puntje is geen handig dragen in de loopgraven en onderkomens en werd er dus afgehaald. Bij officiele zaken zoals parades kon de Spitze vrij eenvoudig weer teruggezet worden.

De Lederhelme op de foto's is een manschappenhelm. Pruisisch met de correcte Kokarden. Alles in messing. Vanaf begin 1915 werden Lederhelmen niet meer voorzien van messing onderdelen ('Sparmetale'!) maar geperst ijzerblik wat er grijzig uitzag. Dat gold voor alle delen van de helm: fournituren van de kinriem, de Spitze, het Helmzierat, de randen. De helmen zelf verschenen steeds vaker in andere materialen: als blikken helmen, als vilten helmen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Coert65
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:37
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: pickelhaube

Bericht door Coert65 »

Lijkt de helm van je zoon, en dan bedoel ik meer het wapen, embleem op de voorkant op deze?
20180318_142301.jpg
20180318_142250.jpg
20180318_142312.jpg
20180318_142354.jpg
Mocht dat zo zijn, dan betreft het hier zoals Erik zegt een helm van een regiment uit Bayern.
De mijne, die je ziet is gemarkeerd voor IR13, Infanterie regiment Franz Joseph I., Kaiser von Österreich und Apostolischer König von Ungarn. Laat anders eens wat foto's ervan zien, kan ik je er meer over vertellen. Een grenadier-helm heeft echter een ander wapen, nml deze:
20161112_093918_resized.jpg
Groeten, Coert.
Gebruikersavatar
Coert65
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:37
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: pickelhaube

Bericht door Coert65 »

Mocht je meer info willen, kijk dan ook even hier:
https://www.pickelhaubes.com/bb/index.php
en hier:
http://www.kaisersbunker.com/index2.htm
Groetjes Coert.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: pickelhaube

Bericht door Erik »

Laatst getoonde helm is Pruisisch. Grenadierregimenten hadden niet automatisch het Pruisisch Helmzierat. Wel wijkt hun afkorting af. Waar de infanterieregimenten gebruikelijk de afko 'JR' voeren, hebben grenadiers 'GR'.
Grenadierregimenten uit Wuerttemberg weken bovendien af in metaalkleur: zilverkleurig.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Coert65
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:37
Gegeven: 54 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: pickelhaube

Bericht door Coert65 »

Exact. De laatst getoonde helm is gemarkeerd GR4. En inderdaad een Pruis. Met afneembare spits zodat bij parades eventueel de Haarbusche erop kon. Nou ben ik zelf meer van de manschappen helmen, verzamel alleen die, geen officieren maar met de grenadier varianten kom je dat wel meer tegen, de wat luxere uitgaven. De helm die in het begin van dit topic is geplaatst is een simpele M15, met ijzeren wappen in grijs.
Heb zelf 2 M15's,
20161120_100018_resized.jpg
20161213_165334_resized.jpg
Een pruissische en een Würtemberger.
Groetjes Coert.
Plaats reactie