Catawiki

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Wesley92
Lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 04 nov 2014, 00:47
Gegeven: 2 keer

Re: Catawiki

Bericht door Wesley92 »

Catawiki word wereldwijd steeds bekender onder de verzamelaars en onder de niet verzamelaars.
Veel aanbieders bieden enkele objecten aan en vinden het niet leuk of het duurt te lang en stoppen er weer mee.
Sommige gaan er mee door en verkopen op deze manier heel hun verzameling.
De veilingmeesters krijgen dagenlijks vele berichten en kunnen deze niet allemaal meteen beantwoorden.
Op de militaria veiling is de regel dat er geen reproductie mag worden aangeboden en of geveild.
De veiling meester heeft daarom de taak de kavels te beoordelen, vandaar dat het soms wat langer duurt.
Het kan overigens natuurlijk altijd gebeuren dat er toch een kavel tussendoor glipt.
Mocht er een kavel op staan wat volgens de kenners 100% replica is dan kan je de veilingmeester aan de rechterkant een bericht sturen, dit bericht zal snel in behandeling worden genomen omdat dit een zaak is van een fout van de verkoper.
Veel mensen vinden de bedragen op catawiki erg hoog, maar dat is toch echt wat je er zelf voor uit wil geven.
Er zijn dus blijkbaar genoeg mensen die ergens meer voor willen geven dan de mensen die de waarde weten.
Als je bijvoorbeeld in je jeugd altijd een speelgoed treintje had en deze komt op de veiling en heeft een waarde van 100 euro, en 2 mensen willen deze trein, dan kan dit wel oplopen tot 500 euro.
Het is het moment en de koper die de prijs bepaald.
De verkopers zijn altijd verantwoordelijk voor de verkochte objecten.
Ik las hierboven dat iemand iets heeft gekocht waar hij niet tevreden over was omdat het iets anders blijkt te zijn dan in het kavel was beschreven.
Je kan altijd na de aankoop een feedback geven en of meteen contact opnemen met de verkoper.

Heb zelf goeie ervaringen met catawiki, zowel aankopen als verkopen.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Catawiki

Bericht door Edgar »

De veilingmeesters krijgen dagenlijks vele berichten en kunnen deze niet allemaal meteen beantwoorden.
Op de militaria veiling is de regel dat er geen reproductie mag worden aangeboden en of geveild.
De veiling meester heeft daarom de taak de kavels te beoordelen, vandaar dat het soms wat langer duurt.
Het kan overigens natuurlijk altijd gebeuren dat er toch een kavel tussendoor glipt.
Wat een onzin zeg.Natuurlijk begrijp ik dat ook wel maar het houdt een keer ergens op.

Van zo'n site mag je, vooral gezien de % die je af moet dragen, dat ze hun werk binnen een afzienbare tijd (geen maanden) kunnen voltooien. Of in elk geval een mailtje beantwoorden (wat nog steeds niet is gedaan!). Als je jezelf als een professionele site uitgeeft moet je je daar ook naar gedragen.

Nee, ik ben klaar met catawiki (zal de site wel blij mee zijn, hebben ze minder mailtjes om te beantwoorden.... :mrgreen: ).
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
A. de Koster
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 18 nov 2011, 04:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Catawiki

Bericht door A. de Koster »

Ik begrijp de frustratie. Ik kan het momenteel niet veranderen. Er word gezocht naar een veilingmeester die mij gaat helpen. Functie van 40 uur. Overigens kan ik jou mailtje nergens terugvinden ik heb de gehele mail box doorgespit. Weet je zeker dat je gemaild hebt naar mij? Ik zie overigens allerlei verhalen over de kosten. Die staan gewoon transparant op de site er is niemand die gedwongen word om te kopen/ verkopen. Wat wel opvallend is dat er veel hoger geboden word dan op andere veilingsites dus voor verkoop zeer interessant lijkt me.
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Catawiki

Bericht door uniformverzamelaar »

Ben je zeker van de verkopers en bieders soms niet dezelfde zijn ?
(komt natuurlijk ook voor op andere sites, daar doe ik zeker niet flauw over). Maar zo worden de prijzen toch naar boven gejaagd.

Want ik vind het zeer straf dat sommige zaken veel duurder gaan dan men ze gewoon elders kan kopen.
(ik kan aannemen als het zeldzame zaken zijn, maar dat heb ik bij deze site wat betreft de belgische postzegels nog niet veel van gemerkt en toch liggen de prijzen gemiddeld een stuk hoger dan bij andere veilingssites)

Ook de schattingen door de veilingmeester worden soms overdreven, daarom vraag ik me soms af of deze wel de juiste kennis hebben om dit te doen.
Kan je je trouwens zomaar aanmelden als veilingmeester ?

Nu iedereen doet natuurlijk waarin hij zin heeft, daar is niets mis mee. Maar ik zou toch zeker de bieders eens aanraden om ook andere wegen op te zoeken en de prijzen even te vergelijken.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
A. de Koster
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 18 nov 2011, 04:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Catawiki

Bericht door A. de Koster »

Nee. Er word niet door de aanbieders opgeboden. Dat kunnen we terug zien. Zou een dure grap worden ook als ze de hoogste bieder zijn. Dan betalen ze commisie als koper en verkoper over hun eigen kavel. De schattingen hebben ook te maken met het rp systeem wat niet het beste is maar is meestal ook gebaseerd op voorgaande veilingen waar een soortgelijk kavel was aangeboden. Dat er op eigen kavels word geboden durf ik met 100% zekerheid naar het land der fabeltjes te verwijzen. Het is vaak een kwestie van gekmaken net als op een gewone veiling waar je soms net iets te lang met je arm omhoog zit omdat jezelf laat meeslepen.
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Catawiki

Bericht door uniformverzamelaar »

A. de Koster schreef:Nee. Er word niet door de aanbieders opgeboden. Dat kunnen we terug zien. Zou een dure grap worden ook als ze de hoogste bieder zijn. Dan betalen ze commisie als koper en verkoper over hun eigen kavel. De schattingen hebben ook te maken met het rp systeem wat niet het beste is maar is meestal ook gebaseerd op voorgaande veilingen waar een soortgelijk kavel was aangeboden. Dat er op eigen kavels word geboden durf ik met 100% zekerheid naar het land der fabeltjes te verwijzen. Het is vaak een kwestie van gekmaken net als op een gewone veiling waar je soms net iets te lang met je arm omhoog zit omdat jezelf laat meeslepen.

Je kan nooit 100 % zeker van zijn dat dit niet gebeurd. Dat kan ik je op een papiertje geven.

Heb ooit geweten dat bepaalde verkopers op andere sites lieten bieden door vrienden tot een bepaald bedrag.
Hoe zou je dit kunnen vermijden ?
Konden ze het lot niet hoger verkoper. dikke pech, maar meestal kan toch goed zien hoe iemand gaat bieden na enkele biedingen.

Dat mensen zich laten meeslepen in de gang van zaken is niet echt slim te noemen.

Voordat je naar een veiling gaat of on-line mee doet dan zouden ze een prijs op voorhand voor zich moeten bepalen en er niet overgaan.

Maar sites en veilingen profiteren van die zwakte bij kopers.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
A. de Koster
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 18 nov 2011, 04:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Catawiki

Bericht door A. de Koster »

Dat een ander bied is ook volkomen onlogisch want dan kan die betalen en daarover commisie als wel de verkoper die alsnog betaalt voor niks. Tuurlijk kan dat maar logisch.....maar je had het in je voorbeeld over de aanbieder en dat kunnen we checken dus dat zou de laatste keer zijn dat hij aanbied. Nu begin je over vrienden dat is nergens te checken. Ook op ebay, mp of welke site dan ook kan dit.

Alle veilinghuizen/ online veilingsites maken gebruik van die zwakte zo werkt het nu eenmaal. Je blijft zelf verantwoordelijk voor je biedgedrag.
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Catawiki

Bericht door uniformverzamelaar »

Is niet na te gaan dat iemand op zijn eigen zaken bied.

Kan perfect meerdere email adressen hebben met verschillende IP adressen. Dat is de enigste mogelijkheid om dat na te gaan.
De adressen die ze moeten ingeven bij registratie kunnen adressen van kinderen enz... zijn.
Die vrienden - bieders gaan ook niet tot het uiterste hoor, maar hoe meer biedingen hoe meer mensen willen bieden.
Als ze winnen betalen de verkopers enkel de kosten, ze krijgen ook een deel van hun geld terug ams verkoper (je mag niet denken dat de vrienden - bieders zelf de voorwerpen zullen betalen)

Denk echt dat je nog wat moet leren op dat gebied hoor.

Maar zoveelste beter dat de zaken goed gaan. Maar ik blijf toch zeer kritisch wat de prijzen betreft, want zo kan je soms heel wat geld uitsparen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
A. de Koster
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 18 nov 2011, 04:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Catawiki

Bericht door A. de Koster »

Ik zal je een geheim verklappen. Als je bied zie ik al je gegevens naam adres noem maar op dus we kunnen dat echt uitbannen en zonder geldig ID bewijs kun je niet eens bieden en die ID is gekoppeld aan je online naam dus tenzij je een rits valse ID's hebt ....., kopie moet opgestuurd zijn dus het verhaal waar je meekomt klopt totaal niet.

Dat ik nog veel kan leren staat als een paal boven water maar op dat gebied niet. :wink:
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Catawiki

Bericht door uniformverzamelaar »

Nooit van gehoord dat iemand bij 2 providers isn zelfs met verschillende adressen en namen ?

Je kan het draaien zoals je wil.

Ken mensen die heel wat ervaring hebben en die dagelijks voor hun werk met zulke dingen bezig zijn om zaken uit te zoeken, en zelfs zij met speciale toelatingen hebben het dikwijls moeilijk om juiste identiteit achter een email te bekomen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
A. de Koster
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 18 nov 2011, 04:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Catawiki

Bericht door A. de Koster »

Allemaal gehoord en gezien maar zie het stukje ID. Je hebt een geldig identiteitsbewijs nodig voor je onlinenaam bij Catawiki. Dus tenzij je meerdere ID's hebt gaat dat niet maar dit word een spelletje zo :wink: . Als je zover gaat denken en handelen denk ik niet dat je dan bezighoud met een online veiling dan zou ik het groter aanpakken met grotere bedragen.
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Catawiki

Bericht door uniformverzamelaar »

Met vrienden van verkopers kan je toch van alles regelen zeker en dan heb je nog geen valse ID nodig. :+
Als je moest weten wat er allemaal gebeurd om toch maar wat geld te verdienen met gefoefel.

Hoe groter de bedragen hoe sneller dat men gepakt wordt.
Idem net valsmunterij. Maak 2 euro stukken en het gaat veel langer mee dan briefjes van 10 of 20 euro.

Een beetje logisch denken hoor.

Gehoord en gezien in het centrum van de federale politie geweest waar ze dit soort van zaken allemaal onderzoeken.
Maar dan echt op grote schaal.

Ik ga daar verder niets over zeggen want ik zal je maar in je wijsheid laten dat het niet kan en niet gebeurd op sites
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
A. de Koster
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 18 nov 2011, 04:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Catawiki

Bericht door A. de Koster »

Ik beweer niet dat het niet gebeurd op internet. Overigens moet je dit niet persoonlijk opvatten waar ik momenteel het gevoel van krijg dat je dit wel doet. Ik laat jou in je waarde en zou het fijn vinden dat jij dat ook doet. Ik hoef helemaal niet een waan gelaten te worden. Dat ik het vergezocht vind wil niet zeggen dat het niet gebeurd. Geef alleen aan dat er alles aan gedaan word om dit te voorkomen. In mijn opinie meer dan bij ebay, delcampe of een mp. Ik kan alleen aangeven dat de biedingen zodanig worden gevolgd dat we het bijna kunnen waarborgen. Beroepscriminelen heb je op internet overal. Daar hoef je niet voor bij een Federaal onderzoeksteam te zijn geweest. De biedingen zijn gewoon veel hoger over het algemeen en om nou alle hoger gaande kavels wegschrijven als zijnde allemaal verdacht vind ik op zijn zachts gezegd nogal kort door de bocht.

Al met al lijkt het me gewoon aan jezelf of je iets aanbied of niet en je meebied of niet. Als je iets te duur vind gewoon niet meebieden. Vond je het systeem niks dan niet aanbieden.
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Catawiki

Bericht door uniformverzamelaar »

Ik vat hier helemaal niets persoonlijk op.
Maar durf de werkelijkheid onder ogen zien.
Het is logisch dat sommige stukken veel geld gaan, dat ligt gewoon aan de hebzucht van de verzamelaars bij stukken die niet dagelijks of jaarlijks voorkomen.
Maar voor de zaken die je op alle site kan vinden.......

Ik kan best begrijpen dat ze er alles aan willen doen om dit te vermijden, maar uitsluiten zoals je melde in vorige posten is niet mogelijk. Dat wil ik enkel beweren.

Ik heb reeds veel vroeger geschreven dat iedereen daar zijn ding daar moet mee doen.

Zeg alleen dat men goed moet uitkijken als koper en dat sommige zaken op een ander veel goedkoper kunnen aangekocht worden. Trouwens dat is een regel in het algemeen.

Ben zelf geen verkoper en denk er nog niet aan mocht ik verkopen dat ik dit op een of andere site zou doen.
Heb trouwens kennissen genoeg die willen kopen mocht ik ja zeggen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Catawiki

Bericht door zjopske »

uniformverzamelaar schreef:Zeg alleen dat men goed moet uitkijken als koper en dat sommige zaken op een ander veel goedkoper kunnen aangekocht worden. Trouwens dat is een regel in het algemeen.
Gelukkig is de wereld niet zo zwart-wit, niet alles is gebaseerd op ''het kan wel ergens goedkoper''.
In de kleine dorpjes zijn, ondanks dat ze het moeilijk hebben, nog steeds kleine zelfstandige ondernemers die een boterham verdienen met de verkoop van witgoed en elektronica enz.

De prijs van een TV die in de winkel staat zal echt niet lager zijn dan die van een internetwebwinkel, maar bij de aankoop van die TV krijg je wel een toegevoegde waarde in de vorm van een advies, terugkomplek e.d.
In een woord noemen ze het een ''beleving'', als winkel of webwinkel verkoop je naast een product een ''beleving''. En een goede beleving mag gerust wat meer kosten dan een minder goede beleving bij een zaak waar het product wel het goedkoopste is.

Nu ben ik wel van mening dat Catawiki door het voeren van haar huidige marketingbeleid een stukje beleving creëert en ook doelgroepen aanspreekt die nauwelijks of niet bekend zijn met andere verkoopsites als eBay.

Ondanks dat denk ik dat Catawiki in de huidige vorm geen lang leven beschoren is, op het tempo waarop nu gedraafd wordt worden ze te groot om een selectief aanbod te houden. Ook waar 1,5 jaar geleden slechts een dozijn wekelijkse veilingen plaatsvonden zijn het er nu vijf maal zoveel geworden. Nu zijn ze bezig met het groeien naar omliggende landen waardoor het aanbod nog groter gaat worden en men op termijn toe moet naar een eBay model.

Mocht iemand goed zijn in ICT en iemand kennen die goed is in de marketing, sla je slag en begin een soortgelijk project, je zult het gat dat dadelijk valt goed kunnen opvullen.

Verder heb ik ''wel wat ervaring'' met het verkopen, ook is het wel gemak dat je niet zelf achter je geld aan hoeft te gaan, ook weet je dat je een item verkoopt. Wat wel minder is dat je bij een overvloedig aanbod geen enkel benul hebt wanneer een kavel de revue gaat passeren, daar mogen ze nog wel wat mee doen. Ook mag er best wat strenger naar het aanbod gekeken mogen worden, dus de troep er uit halen of een realistische reserve-prize stellen en wat mooie scherpe foto`s.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Plaats reactie