93-jarige man vervolgd voor oorlogsmisdaden

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: 93-jarige man vervolgd voor oorlogsmisdaden

Bericht door patrickh »

Geld mag nooit een belemmering zijn bij Rechtspreken. Vindt het ook altijd vreemd dat moordzaken kunnen verjaren. Mocht iemand uit mijn familie vermoord worden, ik zou niet rusten tot er recht gesproken was, of die persoon nu 40 of 80 jaar zou zijn...
Gebruikersavatar
Fons
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 aug 2004, 23:16
Locatie: Huizen

Re: 93-jarige man vervolgd voor oorlogsmisdaden

Bericht door Fons »

Jim schreef:
Fons schreef:
Jim schreef: Het gaat trouwens om Hans Lipschis die was een bewaker vanaf 1941 en stond op 4e plaats van meest gezochte nazi's. Dat zal echt niet zijn omdat hij alleen koffertjes weg heeft gedragen.
http://www.nu.nl/buitenland/3415985/bew ... teerd.html

De bewakers en bewaaksters die in de latere jaren van de oorlog in een concentratie kamp te werk werden gesteld waren in sommige gevallen misleid over hun taken.
Dit is onjuist. Hans Lipschis was kok in Auschwitz en wordt niet vervolgd, zie: http://www.nu.nl/buitenland/3647644/oud ... volgd.html
In bovenstaand artikel zou het gaan om de "boekhouder" van Auschwitz, ene Oskar Gröning. http://www.nd.nl/artikelen/2015/februar ... og-berecht
Hoezo onjuist? In het artikel dat je aanhaalt staat duidelijk dat hij bewaker was vanaf 1941!
Hij wordt niet vervolgd vanwege zijn gezondheid! Zodra ze gevonden worden schijnen ze daar nogal misselijk van te worden. :evil:
Jim, ik bedoel hier dat het niet om Hans Lipschis gaat maar om Oskar Gröning. Er wordt toch gesproken over een 93- jarige man die in 1944 tot de Waffen- SS toe trad?
Dan kan het dus niet gaan over Hans Lipschis, die zou inmiddels 95 moeten zijn en zat al veel eerder bij de Waffen-SS. Lees het nog maar eens goed na!
Correct me if I'm wrong :)
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: 93-jarige man vervolgd voor oorlogsmisdaden

Bericht door uniformverzamelaar »

Ik kan je daar in volgen Patrick.

Maar geld mag wel een rol spelen in slechte tijden.

Ik kan nu aannemen voor mensen die op nog een leeftijd zijn dat ze gevaarlijk kunnen zijn, maar van die leeftijd heeft het volgens mij geen enkele zin om daar nog veel geld in te steken.

Ze kunnen ze eventueel veroordelen en niet vat te steken, maar dat haalt dan ook niet veel uit, denk ik.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Tim98
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 jul 2013, 00:14

Re: 93-jarige man vervolgd voor oorlogsmisdaden

Bericht door Tim98 »

patrickh schreef:
Tim98 schreef:gewoon laten rusten

Waarom?
Omdat ik vind dat diegene dan al eerder zou moeten worden vervolgd is nu al zon 70 jaar geleden.
Gezocht spullen en foto's uit omgeving Deventer ook informatie over waar ik met de detector zou kunnen zoeken
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: 93-jarige man vervolgd voor oorlogsmisdaden

Bericht door Der Blitz »

ik denk dat men nu beter achter andere mensen gaat jagen, inplv 93 jarige ex nazi's.
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: 93-jarige man vervolgd voor oorlogsmisdaden

Bericht door patrickh »

Tim98 schreef:
patrickh schreef:
Tim98 schreef:gewoon laten rusten

Waarom?
Omdat ik vind dat diegene dan al eerder zou moeten worden vervolgd is nu al zon 70 jaar geleden.
Waarschijnlijk wisten of kende men deze persoon toen wel niet...
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: 93-jarige man vervolgd voor oorlogsmisdaden

Bericht door patrickh »

Der Blitz schreef:ik denk dat men nu beter achter andere mensen gaat jagen, inplv 93 jarige ex nazi's.
Het een sluit het andere niet uit. Denk je dat ze niet achter andere mensen "jagen" omdat ze een persoontje vervolgen?
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: 93-jarige man vervolgd voor oorlogsmisdaden

Bericht door uniformverzamelaar »

Hallo Patrick,

Nogmaals

Het geld dat ze daarin steken zouden ze beter gaan gebruiken voor andere zaken.

Denk bv maar aan drugsbestrijding, dit zou nog levens kunnen redden.

En de vraag blijft bij mij toch hangen, zouden deze vervolgingen van die oude mannen niet gewoon berust zijn op louter wraakgevoelens ?

Wraakgevoelens zijn geen goede inval voor geen enkel proces.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: 93-jarige man vervolgd voor oorlogsmisdaden

Bericht door Der Blitz »

patrickh schreef:
Der Blitz schreef:ik denk dat men nu beter achter andere mensen gaat jagen, inplv 93 jarige ex nazi's.
Het een sluit het andere niet uit. Denk je dat ze niet achter andere mensen "jagen" omdat ze een persoontje vervolgen?
De tijd die ze hier in gestoken hebben hadden ze beter alvast gestoken in het ontmaskeren van terug gekeerde is strijders alvorens ze hier aanslagen plegen, das mijn gedacht.

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: 93-jarige man vervolgd voor oorlogsmisdaden

Bericht door asjemenou »

Oorlogsmisdaden verjaren niet. Het is eigenlijk alleen te laat om deze hoogbejaarde oorlogsmisdadigers nog te berechten en te straffen. Deze hoogbejaarde oorlogsmisdadigers staan immers al met één been in het graf. Mocht bewezen worden dat zo'n hoogbejaarde oorlogsmisdadiger schuldig is aan de hem ten laste gelegde oorlogsmisdaden dan staat zijn (resterende) straf niet in verhouding tot de straf die hij pakweg 40 jaar geleden zou zijn opgelegd.
Deze mensen zijn eigenijk de "juridische dans" ontsprongen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
HMS Renown
Lid
Berichten: 627
Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07

Re: 93-jarige man vervolgd voor oorlogsmisdaden

Bericht door HMS Renown »

asjemenou schreef:Oorlogsmisdaden verjaren niet. Het is eigenlijk alleen te laat om deze hoogbejaarde oorlogsmisdadigers nog te berechten en te straffen. Deze hoogbejaarde oorlogsmisdadigers staan immers al met één been in het graf. Mocht bewezen worden dat zo'n hoogbejaarde oorlogsmisdadiger schuldig is aan de hem ten laste gelegde oorlogsmisdaden dan staat zijn (resterende) straf niet in verhouding tot de straf die hij pakweg 40 jaar geleden zou zijn opgelegd.
Deze mensen zijn eigenijk de "juridische dans" ontsprongen.
Misschien maar beter zo dat oorlogsmisdaden niet verjaren denk ik dan.

In zo een zaak kan misschien nog een symbolische waarde zitten. Een veroordeling van deze man tot een symbolische schadevergoeding van 1 euro of zo? Iedereen weet immers dat het geen zin heeft om hem op te sluiten. Maar langs de andere kant kan je er een krachtig signaal mee geven. Zeker in deze tijd van aanslagen op joden enz. Een signaal dat we het niet laten passeren zonder gevolg te geven, maar ook een realistisch signaal naar deze 93-jarige toe.
Gebruikersavatar
FW200
Lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 feb 2015, 06:50
Locatie: sint-amands a/d schelde

Re: 93-jarige man vervolgd voor oorlogsmisdaden

Bericht door FW200 »

Alle wat gaan ze die gast nu nog kunnen maken hij isbegod 93jaar wat gaan ze doen hem nog kunnen20jaar geven zie maar dat hij het proces maar haalt hij is maar een kleine garnaal niet bruikbaar die gasten die ze kosten gebruiken hebben nooit een proces geven zoals werner braun die heeft een paar duizend joden gebruikt als slaven raar he
Heydrich
Gebruikersavatar
jappie
Lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 mei 2010, 17:09
Locatie: klazienaveen

Re: 93-jarige man vervolgd voor oorlogsmisdaden

Bericht door jappie »

:? :?

Ben ik de enige die dit 6X heeft moeten lezen om te begrijpen...??
HONOR IS THEIRS WHO KNEW THE PATH OF HONOR
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: 93-jarige man vervolgd voor oorlogsmisdaden

Bericht door Haplo »

Nee.
Niet bepaald.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: 93-jarige man vervolgd voor oorlogsmisdaden

Bericht door Kugelblitz »

Dit is Vlaams vermoed ik, hij zegt: Wat willen ze die man nu nog maken, hij is immers 93 jaar. Willen ze hem soms 20 jaar celstraf geven? Misschien haalt hij het proces niet eens meer. Hij is bovendien maar een onbelangrijk figuur, de daders die ze echt hadden kunnen gebruiken zijn echter nooit berecht. Bijvoorbeeld Werner von Braun, die duizenden joden als slaven gebruikte.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gesloten