alluminium kokertje/cilindertje

Het identificeren van gevonden of opgegraven voorwerpen
Plaats reactie
Patrick
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 feb 2015, 19:19

alluminium kokertje/cilindertje

Bericht door Patrick »

Hallo,

wie kan mij vertellen waar het onderstaande cilindertje van is?

Bij voorbaat dank.



Tekst onderkant (Z No. 10).JPG


Bovenkant.JPG


25 mm lang.JPG
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: alluminium kokertje/cilindertje

Bericht door racefiets »

Een overdrachtslading voor een granaatje gevuld met een zeer gevoelige springstof.
Als je niet weet wat iets is en je verwacht een militaire achtergrond waarom neem je het dan in godsnaam mee. ben je niet blij dat je 10 vingers hebt en dat je nog ogen hebt om ze alle 10 te tellen?
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: alluminium kokertje/cilindertje

Bericht door ammo »

Lijkt mij zo te zien een zundladung 34 gebruikt in de pantzerfaust.

zo als racefiets al aangaf , waarom neem je zoiets mee..
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: alluminium kokertje/cilindertje

Bericht door racefiets »

Mischien aan het oefenen voor de Darwin award?
Patrick
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 feb 2015, 19:19

Re: alluminium kokertje/cilindertje

Bericht door Patrick »

Hallo racefiets en ammo,

bedankt voor jullie reactie, ik was in de veronderstelling dat het een onschuldig kokertje was.
Ik heb hem gelijk van de hand gedaan, zulk spul wil ik inderdaad niet in huis hebben.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: alluminium kokertje/cilindertje

Bericht door racefiets »

Niet de moeite om hem netjes te laten ruimen door bijvoorbeeld de EOD?
Gebruikersavatar
Der Blitz
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 09 mei 2014, 19:59

Re: alluminium kokertje/cilindertje

Bericht door Der Blitz »

Patrick, het is leuk dat je aan het zoeken bent, en geintresseerd bent in wat je vind.

Maar in een ander topic heb je delen van egg en stiel granaten gevonden en dacht je dat het knopen waren, en nu dit deeltje mee naar huis. Ik vermoed dat je nog niet lang bezig bent met de hobby, en dan is het niet altijd gemakkelijk om te zien wat het is. Maar iets wat je niet weet wat het is, neem dat nooit mee. maak een foto, leg het terug. zoek het op, of vraag het via hier. is het dan een veilig iets kan je het alsnog gaan ophalen. Het is het absolute niet waard om gevaarlijk plofspul mee naar huis te nemen. Voor ik begon met het zoeken met detector, heb ik eerst uren en dagen lang alles opgezocht, alle info over kogels, granaten, en andere munitie. foto's ervan opzoeken, zodat ik ze weet te herkennen. Miss een goede tip om dit ook eens te doen. Het kan u een hoop ellende besparen. Ik heb zo eens een engelse brandstaafbom gevonden, zeskantige staaf gemaakt van magnesium en gevuld met thermiet. Ik weet zeker dat veel zoekers (vooral niet militaria zoekers) dit mee nemen voor het oud ijzer. Daar ze dit niet in die vorm verwachten, nog iemand die dacht een spuitbus gevonden te hebben, ook mee genomen voor op te ruimen, goed bedoeld dat wel, maar het was wel een no.80 smoke granade, gevuld met fosfor... Lees u eerst goed in voor dat je ongewild ellende hebt, dat is het niet waard.

En zoals al aangehaald, laat het opruimen door de eod. Denk altijd aan de volgende, ik wil het niet mee maken dat ik in de krant lees dat er iemand opgeblazen is door een wo2 granaat, om dan te beseffen dat ik die gevonden had maar niet gemeld heb waardoor ik dat had kunnen vermijden. Ik vind die dingen ook liever niet als wel, maar je vind ze daar kan je niet buiten als je op slagvelden gaat zoeken, maar ik ben wel altijd trots op mezelf als ik door mijn hobby de leefwereld weer wat veiliger heb gemaakt.

groeten
Wir müssen zurück zu unseren traditionen
Plaats reactie