Bikker alsnog de cel in

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bikker alsnog de cel in

Bericht door Sjoerd »

Oorlogsmidadiger Bikker mogelijk alsnog cel in

HAGEN (ANP) - De Duitse justitie heeft nieuwe munitie gevonden om de 89-jarige Nederlandse oorlogsmisdadiger Bikker alsnog achter de tralies te krijgen. Het Openbaar Ministerie (OM) in Hagen steunt het verzoek van Nederland om veroordeelde oorlogsmidadigers alsnog hun straf te laten uitzitten.

K. Kniffka, advocaat van Bikker, vertelde vrijdag dat het OM in Hagen de rechtbank in die stad heeft gevraagd in te stemmen met het rechtshulpverzoek van minister Donner. Dat dateert van juli 2003 toen Donner zijn Duitse collega Zypries vroeg zes oud-SS'ers, Nederlanders die al lange tijd in Duitsland wonen, alsnog hun levenslange celstraf te laten uitzitten.

Bruins en Bikker

De rechtbank heeft Kniffka ook gevraagd de 81-jarige Siert Bruins te verdedigen. Samen met Bikker en vijf anderen ontsnapte Bruins in 1952 uit de Koepelgevangenis in Breda en vluchtte naar Duitsland.

Bikker was bewaker van kamp Erica in Ommen. In november 1944 schoot hij verzetsman Jan Houtman dood. Hij werd onder meer daarvoor na de oorlog tot de doodstraf veroordeeld. Dat vonnis is later omgezet in levenslang, maar Bikker ontliep zijn straf na zijn ontsnapping.

Het OM in Hagen bracht Bikker in september vorig jaar alsnog voor de rechter. De rechtbank blies de zaak in februari echter af vanwege de zwakke gezondheid van de verdachte. Volgens Kniffka is het daarom onmogelijk dat de man nu alsnog de cel in zou moeten.

Eind dit jaar

Bruins, die na de oorlog is veroordeeld voor de moord op twee joodse broers in Groningen, heeft hij alleen via de telefoon gesproken. De nieuwe procedure is van schriftelijke aard. De rechtbank heeft Kniffka verzocht binnen korte tijd te reageren op het standpunt van het OM.

Kniffka denkt tijd nodig te hebben om de zaak goed uit te zoeken. Hij verwacht dat het nog wel tot het einde van het jaar kan duren voordat de rechtbank over het rechtshulpverzoek uit Nederland oordeelt.

Geactualiseerd om 10.55 uur
(Bron: subscriber.upc.nl)
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

:cheer:
Starting up again
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Zeker :cheer: !!!! Echt beter!
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Tja ik vind dit een moeilijke zaak.

Hoewel ik vind dat hij zijn straf moet krijgen vind ik het eigenlijk de moeite niet om een 91 jarige man nog op te sluiten voor iets wat hij 60 jaar geleden onder andere omstandigheden heeft gedaan. Laat hem nu maar gewoon wegkwijnen in een bejaardenflat is mijn mening. Zijn cel kan beter opgevuld worden door een andere crimineel waar we nu veel meer last van hebben.

Overigens die dansende smilies zijn voor dit onderwerp een beetje overdreven niet?
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

ik ben van mening dat die gast gewoon moet wegkwijnen in de cel in plaats van dat hj z'n vrijheid nog heeft!!
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Helemaal mee eens, ironmarc!

Die man moet gewoon de cel in, punt uit. Ik ben dan ook erg verheugd met dit nieuws!
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

vandaar ook die smilies :P
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

Martijn schreef:Tja ik vind dit een moeilijke zaak.

Hoewel ik vind dat hij zijn straf moet krijgen vind ik het eigenlijk de moeite niet om een 91 jarige man nog op te sluiten voor iets wat hij 60 jaar geleden onder andere omstandigheden heeft gedaan. Laat hem nu maar gewoon wegkwijnen in een bejaardenflat is mijn mening. Zijn cel kan beter opgevuld worden door een andere crimineel waar we nu veel meer last van hebben.
Vindt ik niet. want Landverraders (die ook nog mensen heeft vermoord) moeten zeer zwaard gestraft worden ook al is het 60 jaar terug.

En over die cel tja meer cellen bouwen maar :wink:
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

Godverdommen, gaan ze weer aan de gang?
1. Het zal ze voor Bikkers dood echt niet lukken hem achter de tralies te sluiten.
2. Laat die man nu eens met rust.
3. Ik heb weinig zin om op de reacties van mijn reply te antwoorden maar als iemand echt eens een goede reden heeft om Bikker op te sluiten, dan doe ik het misschien toch.
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Ik vind het een goede zaak.
Er is bewezen tot hij die verzetsman heeft vermoord,waarom zou hij dan ongestraft moeten blijven?Omdat hij zou oud is?
Als iemand van 89 jaar nu iemand vermoord,zou die dan ook ongestraft moeten blijven omdat hij te oud is?
Niet kwaad bedoeld stijn,maar heb jij dan een reden waarom hij volgens jou NIET de cel in hoeft?

Robin.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Bob Marien
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 27 jun 2004, 20:20

Bericht door Bob Marien »

Misdadigers moeten gestraft worden, ongeacht hun leeftijd. De slachtoffers kunnen zich niet meer verdedigen. Daarom is 'verjaring' of te oud of te ziek zuiver gezeik (sorry voor de woorkeuze maar ik vind er momenteel geen andere)
Robin heeft voor 100 % gelijk.
Stijn, ik zou je reactie wel een willen aanhoren indien één van de slachtoffers jou vader of grootvader was. :!:
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Tegeover oorlogsmisdadigers zijn we bikkerlhard. Alhoewel die vent is eigelijk al steenoud...zou het nog zin hebben om hem achter tralie te steken?
War is something human...
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

robin.h schreef: ...maar heb jij dan een reden waarom hij volgens jou NIET de cel in hoeft?

Robin.
In een land met een menselijk rechtsysteem horen hoogbejaarden niet in een gevangenis.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

KevinP schreef: In een land met een menselijk rechtsysteem horen hoogbejaarden niet in een gevangenis.
Horen moordenaars over straat te lopen?
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

robin.h schreef:
Horen moordenaars over straat te lopen?
Moordenaars die een gevaar voor de samenleving vormen niet. Een man die in oorlogstijd 60 jaar geleden een verzetsman heeft vermoord vormt in mijn ogen geen gevaar voor de samenleving.

Maar ik begrijp dat niet iedereen hier dezelfde mening over heeft.
Laatst gewijzigd door KevinP op 09 aug 2004, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Plaats reactie