Verbod op Duits verzamelen

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Verbod op Duits verzamelen

Bericht door patrickh »

Graag zou ik van de heren moderators willen weten wat hun standpunt is naar aanleiding van het topic wat helaas is gesloten waarin oa stond:

AMSTERDAM, 12 maart 2015 - De AFVN-Bond van Antifascisten verwijt de organisator van een grote militariabeurs in Huizen antisemitisme en discriminatie op zijn beurs te tolereren. Zondag 8 maart trof de bond op deze beurs een exemplaar van Mein Kampf en ongeveer 200 nazidolken aan. Van beide is de verkoop verboden. De bond heeft aangifte bij de politie gedaan en wil overleg met de burgemeester van Huizen om verdere uitwassen te beteugelen.

Ongeveer 45 van de 60 standhouders verkochten nazispullen. Daaronder ook een nieuwe spullen, zoals een reliëf van Hitler, waxinelichtjes met hakenkruis en gloednieuwe nazivlaggen. De organisator Joop de Blij uit Delft zei in een reactie tegen de pers dat het ging om een 'foutje' en dat de bond een 'privéoorlog' tegen zijn beurs voert.


Dit is zeer overtrokken en ik denk dat net als ik elke andere serieuze verzamelaar zich zéér beledigd en aangevallen voelt. Antisemitisme en discriminatie worden genoemd. Daarom zou ik graag een standpunt willen horen hierover van de beheerders, dit gaat toch wel héél erg ver. Dan stikt het op dit forum dus ook van discriminatie en antisemitisme , nog eventjes en ook dit forum wordt verboden...Dus heren moderators, graag jullie mening (en van ieder ander uiteraard ook, maar wel netjes en verstandig houden!)
Ray76
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 jan 2014, 11:44

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door Ray76 »

Tsja. Wat moet je hier nu op zeggen Patrick. Word er intussen zot van om telkens maar weer in de verdediging te schieten. Dat zulke mensen (lees A Graaff en consorten) zomaar hun aantijgingen mogen doen, dat ze zelf niet inzien hoe krom dat ze bezig zijn. Ze snappen zelf niet meer waar ze mee bezig zijn.
Ik leg iig niemand meer uit waarom ik ben begonnen met verzamelen van Duitse militaria ww2.
Ze denken maar wat ze willen.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door uniformverzamelaar »

Ik ben nu geen verzamelaars van Duitse zaken uit die bewuste periode.

Maar voel me wel dik beledigd door de heer A Graaff want ik bezoek ook beurzen zowel in België als in Nederland waar nazi zaken worden verkocht.

Ik denk dat Patrick hier wel degelijk een punt heeft en dat gans het forumteam hierover een duidelijk standpunt zou moeten innemen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door zjopske »

patrickh schreef:een exemplaar van Mein Kampf en ongeveer 200 nazidolken aan. Van beide is de verkoop verboden.
Wellicht een toevoeging:

Mein Kampf, volgens zaak 13/659226-14 (antiquair te Amsterdam) is het enkel strafbaar als men het boek verkoopt in een verkeerde context. Een historische context is niet strafbaar volgens de rechtbank. Voor het gebruik in een andere context zegt zij nadrukkelijk dat men wel strafbaar gesteld kan worden.

Volgens zaak AVNR 805-12: De dolken zijn in beslag genomen op schiphol bij de invoer vervolgens zijn ze onttrokken aan het handelsverkeer omdat het ging om replica`s die voorzien waren van de nodige kruizen enz. als verzwaarding is meegenomen dat het ''geweldsobjecten'' zijn. Ook hier gaat het om de context, deze kunnen niet geplaatst worden onder een ''historische context'' in dit geval willekeurige verkoop en ongecontroleerde verkrijgbaarheid.

Kort maar krachtig: Hieruit blijkt dat de rechtspraak een duidelijk onderscheid maakt tussen strafbaar en niet strafbaar. Replica`s zijn not-done, originelen die in een historische context verkocht worden (voor verzameling of studie) kunnen wel.

Ik deel ook de mening;
Replica`s, nee
Origineel, ja mits voor verzameling/studie en niet voor verheerlijking

Zolang je niet als een idioot met een verzameling replica dolken en uniformen rare dingen op youtube plaatst ofzo heb je als serieuze verzamelaar niets te vrezen. Iedereen mag zijn mening vrij verkondigen in ons land, zo ook de tegenstanders zoals de bond in kwestie. De gaten in de wet worden wel door de jurisprudentie opgevuld.
Sterker nog, laat ze maar aangifte doen ik weet niet hoe veel zin het OM heeft in zo`n zaak na het verlies in de zaak van de antiquair. Mocht het zo ver komen dan vraag ik me af hoe sterk ze staan.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
nathan2552
Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 07 dec 2013, 02:29
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door nathan2552 »

Ikzelf zeg er ook maar wat van
Heel erg jammer.
Verbod op duits verzamelen?
wat ik ook niet heel goed snap meneer de graaff, met alle respect, waarom bezoekt u al deze markten, en zoekt u marktplaats af naar "nazi spul" als u het niet wil zien?
De mensen die "nazi spul" erg vinden, moeten er ook niet naar zoeken! En door het te verbieden voor de verzamelaars, waarvan bijna 100 procent deze hobby als een Hobby zien, en er niet politiek op kijken, verziekt u het voor heel veel ons. U tekent ons als racisten af en daar heb ik problemen mee.
Nathan.
"Een sterfgeval is een tragedie, honderd sterfgevallen is een statistiek."

"Vermoord één man en je bent een moordenaar, vermoord er een heleboel en je bent een held."
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door Fuglesang »

uniformverzamelaar schreef:Ik denk dat Patrick hier wel degelijk een punt heeft en dat gans het forumteam hierover een duidelijk standpunt zou moeten innemen.
Ik heb het idee dat ik mij maar beter stil kan houden, aangezien steeds als ik reageer topics worden gesloten. Terecht of niet.
Dat terzijde.
Ik zat deze avond zojuist eens na te denken over precies bovenstaande quote. Echter vind ik dat niet genoeg. Ik vind dat de verzamelaars in het algemeen samen maar eens krachten moeten gaan bundelen (ook buiten dit forum), om dergelijke ongewenste situaties ongedaan te maken.
Hoe dat moet, weet ik niet, maar daar valt met zijn allen wel over te praten. Samen kunnen we de verzamelhobby weer in een goed daglicht stellen.
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door Uncle Goose »

Typisch geval van moraalriddertje te willen spelen, het heeft al lang niets meer te maken met voor of tegen racisme te zijn maar eerder met een opgeblazen ego en in de schijnwerpers te willen staan. Lopen er racisten rond op militaria beurzen? Natuurlijk, net zoals er racisten gewoon op straat rondlopen maar dat wil niet zeggen dat de meerderheid van de mensen die naar beurzen gaan dat ook zijn. Het is overigens heel vreemd dat altijd weer verzamelaars van Duits materiaal worden geviseerd, moest je zeggen dat je Sovjet of Japans materiaal verzameld zou er geen kat over vallen, nochtans zijn deze 2 partijen ook niet bepaald de braafste geweest, de Japanners hebben massaal de Chinese bevolking afgeslacht en de Sovjets hebben miljoenen mensen laten creperen in goelags. Doch, daar wordt natuurlijk door meneertje de graaff en konsoorten niet over gesproken, het is altijd maar Duits, Duits, Duits. Heeft ook aan hoe weinig kennis ze echt hebben.

Ik verzamel enkel gasmaskers, van elk land, elke tijd, zowel militair, civiel als industrieel en daar zijn ook Duitse gasmaskers bij, sterker nog, er zijn zelf Tsjechische gasmaskers bij met Duitse stempel (zogenaamde Beutemaske) maar voor mij zijn alle gasmaskers gelijk, ze zijn allen even interessant, ben ik nu ook racist omdat er in mijn collectie gasmaskers zitten die swastika stempels dragen?
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door Jules95 »

Uncle Goose schreef: moest je zeggen dat je Sovjet of Japans materiaal verzameld zou er geen kat over vallen, nochtans zijn deze 2 partijen ook niet bepaald de braafste geweest, de Japanners hebben massaal de Chinese bevolking afgeslacht en de Sovjets hebben miljoenen mensen laten creperen in goelags. Doch, daar wordt natuurlijk door meneertje de graaff en konsoorten niet over gesproken, het is altijd maar Duits, Duits, Duits. Heeft ook aan hoe weinig kennis ze echt hebben.
Deze landen hebben zijn vader en oom niet in een kamp gestopt, en zoals in veel van zijn berichten en filmpjes te zien is, is volgens mij dit zijn struikelblok. Want als we vergeten wat de Duitsers bij zijn familie aangericht hebben dan houden we geen daders over voor zijn familie verlies. Dit is in mijn ogen totaal tegenstrijdig met wat hij zegt. Ik ben van mening door juist ook Duitse militaria te kunnen verzamelen deze items voor de toekomst goed te bewaren je het veel beter over kan brengen. Dit geld ook voor repro items (levende geschiedenis). En wat betreft Duitse militaria alleen in museums, de meeste musea zijn ook ooit begonnen als particulier verzamelaar en langzaam uitgegroeid.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door Erik »

Zjopske schreef:Mein Kampf, volgens zaak 13/659226-14 (antiquair te Amsterdam) is het enkel strafbaar als men het boek verkoopt in een verkeerde context. Een historische context is niet strafbaar volgens de rechtbank. Voor het gebruik in een andere context zegt zij nadrukkelijk dat men wel strafbaar gesteld kan worden.

Volgens zaak AVNR 805-12: De dolken zijn in beslag genomen op schiphol bij de invoer vervolgens zijn ze onttrokken aan het handelsverkeer omdat het ging om replica`s die voorzien waren van de nodige kruizen enz. als verzwaarding is meegenomen dat het ''geweldsobjecten'' zijn. Ook hier gaat het om de context, deze kunnen niet geplaatst worden onder een ''historische context'' in dit geval willekeurige verkoop en ongecontroleerde verkrijgbaarheid.
De toets die de wet toepast is die van de in artikel 137 2e boek Burgerlijk Recht toepast: namelijk die van "Zakelijke berichtgeving" (de bewuste uitsluiting) De historische context is een van de vormen van die zakelijke berichtgeving. Je moet die historische context wel aannemelijk maken (bewijzen, zo u wilt)
Van zakelijke berichtgeving is sprake als aannemelijk gemaakt kan worden dat de verkoop (het bezit, het tonen etc.) niet logischerwijs gelinkt kan worden aan 1 van de gedragingen die vermeld staan in dat artikel.
In het Nederlands: als je kunt aantonen dat het voorwerp gebruikt zal worden voor bijvoorbeeld educatie of studie (er zijn meer mogelijkheden), is er sprake van zakelijke berichtgeving. Winst maken op verkoop is geen zakelijke berichtgeving.
Arthur Graaf stelde al in zijn artikeltje in forum 'actueel' dat nazi-gemarkeerde artikelen alleen in musea te vinden zouden mogen zijn. Een museum voldoet dan inderdaad ook aan 'zakelijke berichtgeving'. Daarmee is de kous niet af.
Uitbeelding in officieel verband (re-enactment) is zakelijke berichtgeving. Het beeldt geschiedenis uit voor een publiek en kan zo als 'educatie' worden uitgelegd. Indien de uitbeelding dat vereist kan dus gebruik gemaakt worden van nazi-gerelateerde artikelen zoals borstadelaar (met hakenkruis) Helaas vergeet Arthur Graaf dat mee te nemen in zijn assessment. Ik ben dan ook voorstander van aanmaak van replica's ten behoeve van deze vorm van 'zakelijke berichtgeving'. In hoeverre daar theelichtjes met ingegoten hakenkruis en nieuw aangemaakte borstbeelden van Hitler daar in passen weet ik niet. Voor de filmwereld zouden ze verkrijgbaar moeten zijn, voor de particulier waar 'zakelijke berichtgeving' moeilijk aantoonbaar is niet.
De verzameling zoals de gemiddelde verzamelaar op dit forum onderhoudt, is geen verzameling zoals de wet dat begrijpt. Het aanschaffen van Mein Kampf voor jouw prive-verzameling zal dus niet door de wetgever begrepen worden als 'zakelijke berichtgeving'. De verkoop van Mein Kampf op een verzamelaarsbeurs kan dus niet goed gelinkt worden aan 'zakelijke berichtgeving' en kan dus getoetst worden aan de wet met als resultaat 'geen sprake van zakelijke berichtgeving en daarmee strafbaar'. Of, om te spreken van 'historische context': die ontbreekt bij een particuliere verzamelaar. Op het moment dat je verzameling officieel is geregistreerd echter begrijpt de wet jouw verzameling als daadwerkelijke verzameling. In jouw verwervingsplan voor de verzamleing kun je dan aangeven dat je een aantal exemplaren van Mein Kampf nodig bent. Je aankoop vindt op dat moment plaats in een 'historische context'.

Misschien een beetje moeilijk verhaal, maar zo zit het wel.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door Jules95 »

Erik schreef:
Zjopske schreef:Mein Kampf, volgens zaak 13/659226-14 (antiquair te Amsterdam) is het enkel strafbaar als men het boek verkoopt in een verkeerde context. Een historische context is niet strafbaar volgens de rechtbank. Voor het gebruik in een andere context zegt zij nadrukkelijk dat men wel strafbaar gesteld kan worden.

Volgens zaak AVNR 805-12: De dolken zijn in beslag genomen op schiphol bij de invoer vervolgens zijn ze onttrokken aan het handelsverkeer omdat het ging om replica`s die voorzien waren van de nodige kruizen enz. als verzwaarding is meegenomen dat het ''geweldsobjecten'' zijn. Ook hier gaat het om de context, deze kunnen niet geplaatst worden onder een ''historische context'' in dit geval willekeurige verkoop en ongecontroleerde verkrijgbaarheid.
De toets die de wet toepast is die van de in artikel 137 2e boek Burgerlijk Recht toepast: namelijk die van "Zakelijke berichtgeving" (de bewuste uitsluiting) De historische context is een van de vormen van die zakelijke berichtgeving. Je moet die historische context wel aannemelijk maken (bewijzen, zo u wilt)
Van zakelijke berichtgeving is sprake als aannemelijk gemaakt kan worden dat de verkoop (het bezit, het tonen etc.) niet logischerwijs gelinkt kan worden aan 1 van de gedragingen die vermeld staan in dat artikel.
In het Nederlands: als je kunt aantonen dat het voorwerp gebruikt zal worden voor bijvoorbeeld educatie of studie (er zijn meer mogelijkheden), is er sprake van zakelijke berichtgeving. Winst maken op verkoop is geen zakelijke berichtgeving.
Arthur Graaf stelde al in zijn artikeltje in forum 'actueel' dat nazi-gemarkeerde artikelen alleen in musea te vinden zouden mogen zijn. Een museum voldoet dan inderdaad ook aan 'zakelijke berichtgeving'. Daarmee is de kous niet af.
Uitbeelding in officieel verband (re-enactment) is zakelijke berichtgeving. Het beeldt geschiedenis uit voor een publiek en kan zo als 'educatie' worden uitgelegd. Indien de uitbeelding dat vereist kan dus gebruik gemaakt worden van nazi-gerelateerde artikelen zoals borstadelaar (met hakenkruis) Helaas vergeet Arthur Graaf dat mee te nemen in zijn assessment. Ik ben dan ook voorstander van aanmaak van replica's ten behoeve van deze vorm van 'zakelijke berichtgeving'. In hoeverre daar theelichtjes met ingegoten hakenkruis en nieuw aangemaakte borstbeelden van Hitler daar in passen weet ik niet. Voor de filmwereld zouden ze verkrijgbaar moeten zijn, voor de particulier waar 'zakelijke berichtgeving' moeilijk aantoonbaar is niet.
De verzameling zoals de gemiddelde verzamelaar op dit forum onderhoudt, is geen verzameling zoals de wet dat begrijpt. Het aanschaffen van Mein Kampf voor jouw prive-verzameling zal dus niet door de wetgever begrepen worden als 'zakelijke berichtgeving'. De verkoop van Mein Kampf op een verzamelaarsbeurs kan dus niet goed gelinkt worden aan 'zakelijke berichtgeving' en kan dus getoetst worden aan de wet met als resultaat 'geen sprake van zakelijke berichtgeving en daarmee strafbaar'. Of, om te spreken van 'historische context': die ontbreekt bij een particuliere verzamelaar. Op het moment dat je verzameling officieel is geregistreerd echter begrijpt de wet jouw verzameling als daadwerkelijke verzameling. In jouw verwervingsplan voor de verzamleing kun je dan aangeven dat je een aantal exemplaren van Mein Kampf nodig bent. Je aankoop vindt op dat moment plaats in een 'historische context'.

Misschien een beetje moeilijk verhaal, maar zo zit het wel.
Erik is er al een jurisprudentie van een zaak als deze? of is dit een uniek verhaal?
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door michiel01 »

patrickh schreef:Graag zou ik van de heren moderators willen weten wat hun standpunt is naar aanleiding van het topic wat helaas is gesloten waarin oa stond:

Antisemitisme en discriminatie worden genoemd. Daarom zou ik graag een standpunt willen horen hierover van de beheerders, dit gaat toch wel héél erg ver. Dan stikt het op dit forum dus ook van discriminatie en antisemitisme , nog eventjes en ook dit forum wordt verboden...Dus heren moderators, graag jullie mening (en van ieder ander uiteraard ook, maar wel netjes en verstandig houden!)
Patrick, ik heb het in de staf aanhangig gemaakt.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door hajos »

Klinkt stom, maar lees je eens in over de jurisprudentie omtrent symbolen van het 3de rijk.
(gewoon 137e sr en 137c sr).

Komt er op neer dat je moet voldoen aan zakelijke berichtgeving.
Zakelijke berichtgeving houdt onder andere in dat je een educatief doel moet hebben.

ben bang dat mr graaff in deze gelijk heeft hoe jammer ik dit ook vindt.

Gaat echt louter en alleen om de symbolen, gedenazificeert is natuurlijk ten alle tijde toegestaan.

(voor er commentaar gegeven gaat worden, ga eerst echt de jurisprudentie na lezen)

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... 012:BY2774

http://juridischdagblad.nl/content/view/11986/53/

Dat het nu gaat on replica dolken maakt in deze niet zoveel uit Als het originele waren was de uitspraak waarschijnlijk het zelfde geweest.

wilt niet zeggen dat ik er mee eens ben, maar zo liggen de zaken er wel voor.

De veel gestelde vraag, wat is zoiets waard werkt niet mee aan het idee voor zakelijke berichtgeving.
Waarde is voor zakelijke berichtgeving van ondergeschikt belang. Historische context is veel belangrijker.
De waarde is alleen van belang als je een object ziet als investering met het doel deze later te verkopen.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door johan willaert »

En daarnaast dienen inderdaad zowel de beursorganisatoren als standhouders wel degelijk hun verantwoordelijkheid op te nemen.

Op militariabeurzen zie je vandaag de dag twee soorten 'Duitse WO2 Militaria' . De originele items uit de periode 1933-1945 en hun perfecte replica's, vooral gericht naar de verzamelaar en/of re-enactor, en daarnaast een hoop van swastika's en andere Nazi-symbolen voorziene namaakzooi die geen enkele connectie met het derde rijk heeft.
Bij het beurspubliek is het net zo... Je hebt verzamelaars en geïnteresseerden in historie en daarnaast mensen die duidelijk in hun gedrag, kledij en aankopen laten blijken dat ze de Nazi-ideologie aanhangen.

Wanneer je op je beurs nazi-zooi laat verkopen of verkoopt of als je vrije toegang verleent aan figuren met gek kapsel, ziekenkasbril, lange lederen jas en herdershond of als je toelaat dat iemand als dokter Mengele rondwandelt op het grootste militaria-event ter wereld, dan vraag je om kritiek...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door Erik »

Johan schreef:Erik is er al een jurisprudentie van een zaak als deze? of is dit een uniek verhaal?
De jurisprudentie in deze wordt gevormd door de wetgeving zoals hajos die al aangeeft (zie boven) en door de arresten van zaken die op dit gebied gespeeld hebben (waarvan twee genoemd door Zjopske) Het verhaal is niet uniek, daar heeft de forumlezer niets aan. Het is een beschrijving van hoe de wetgever, afgeleid uit wetsartikelen en arresten (waarin gebruikelijk ook de motivatie van de rechter staat) denkt en handelt in deze zaken.

Probleem is dat niet alles even zwart-wit of waterdicht is. Bij een vendor op het internet wordt niet gevraagd of je bijvoorbeeld LPLG-aangesloten re-enactor bent (en dus vanuit zakelijke berichtgeving de bij de uitbeelding passende 'nazi-militaria'-replica's mag kopen) Daar het LPLG in haar convenant en daarbij regelgeving voor 'Duits re-enactment' uitdrukkelijk het voeren van hakenkruisvlaggen heeft uitgesloten is het voor iedereen duidelijk dat 'zakelijke berichtgeving' bij het kopen van zo'n vlag wel heel erg creatief zoeken wordt! Ook het kopen van rare replica SS-dolkjes kan in principe door niemand in Nederland. SS-re-enactment is niet toegestaan (volgens hetzelfde LPLG-convenant) en daarbij: welke soldaat droeg zo'n dolkje in het veld? Je uitrusting en daarmee gevoerde emblemen en symbolen moet te relateren zijn aan je uitbeelding. Kom maar op met je waxinelichtje met ingegoten hakenkruis!

Niet-relevante replica's (niet bruikbaar voor de re-enactment) is mij ook een doorn in het oog. Nergens voor nodig, niet te verklaren waarom iemand zoiets zou moeten hebben. Nergens voor nodig waarom er replica kraagspiegels SS te koop zijn. Als een museum die nodig heeft (zakelijke berichtgeving) weet zij echt wel de kanalen om een originele set te bemachtigen en als het betreffende museumbestuur helemaal cratief doodgeslagen is, kan zij die altijd onder het vaan van 'zakelijke berichtgeving' laten maken. Inderdaad: een echte museumaanmaak.

Verbieden dus die nieuwgemaakte prullaria zoals bustes van Hitler, geinige SS-hangertjes voor om je nek etc. Hierin geef ik Arthur Graaff volledig gelijk.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door Jules95 »

Erik schreef: Nergens voor nodig waarom er replica kraagspiegels SS te koop zijn. Als een museum die nodig heeft (zakelijke berichtgeving) weet zij echt wel de kanalen om een originele set te bemachtigen en als het betreffende museumbestuur helemaal cratief doodgeslagen is, kan zij die altijd onder het vaan van 'zakelijke berichtgeving' laten maken. Inderdaad: een echte museumaanmaak.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens, Als prive verzamelaars een diorama met verschillende poppen willen maken zoals die in hun woonplaats geweest zijn, en daar zit aan duitse zijde ss bij, kan ik goed begrijpen dat iemand daar dan een repro ss uniform tussen heeft staan omdat het anders voor de gemiddelde persoon onbetaalbaar zou worden.
Plaats reactie