Waarde k98

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
xdutchie
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2015, 19:17

Waarde k98

Bericht door xdutchie »

Hallo beste mensen, ik heb onlang een k98 in me bezit gekregen.
En een van mijn werk collega's wilt hem graag overnemen maar mijn vraag is hoeveel die waard is.
Want ik ben zelf niet echt een wapenkenner dus ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen ik zou het erg op prijs stellen.

Mvg Jessse,

PS Verder staat op de bolt zou maar te zeggen het nummer 6254 en op de herlaad hendel ook 6254 met een E eronder.
Bijlagen
20150315_192934_Richtone(HDR).jpg
20150315_192924_Richtone(HDR).jpg
20150315_192914_Richtone(HDR).jpg
20150315_192844_Richtone(HDR).jpg
20150315_192815_Richtone(HDR).jpg
20150315_192801_Richtone(HDR).jpg
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Waarde k98

Bericht door patrickh »

Onklaar of nog werkend? Voor verlofhoudende verzamelaars is een onklaar gemaakte K98 niets waard, voor een "gewone" verzamelaar is onklaar juist een must. Wat ook belangrijk is, is hij nummergelijk? Ik zie op de foto iig overal hetzelfde nummer, dat is alvast goed! Heeft hij stofroest, lijkt wel zo?
xdutchie
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2015, 19:17

Re: Waarde k98

Bericht door xdutchie »

Hij is onklaar gemaakt ze hebben de loop dicht gemaakt. en voor zo ver ik het kan zien zitten overal gelijke nummers op.
En zoals je al inderdaad hebt gezien zit er een beetje stof roest op maar voor de rest ziet die er naar mijn mening nog er goed uit.

Mvg Jesse
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Waarde k98

Bericht door hajos »

Onklaar volgende de geldende RWM is loop dicht (mag zelfs niet een beetje loop zichtbaar zijn 2mm is al te veel) grendel vast gelast met rupsjes en wat gaten van 10mm grote in de loop.
Oja niet vergeten het certificaat van een erkende wapenhandel.

Uit de bijlage II RWM

Enkelschots grendel geweren.
1. Een nagenoeg kamervullende stallen pen elektrisch vastlassen in de kamer van de loop.
Eventueel de grendel inkorten om deze te sluiten.
2. En nauw passende stalen pen, ter lengte van ten minste30 mm, elektrisch vastlassen in de
loopmonding.
3. Twee gaten met een diameter van tenminste 10 mm boren in de onderkant van de loop, waarvan
één omstreeks 50 mm voor de kamer en één halverwege de loop.
4. Een gat van ten minste 10 mm boren in de onderkant van het huis en de loop ter hoogte van de
schroefdraadverbinding huis/loop.
5. Twee gaten met een diameter van ten minste 10 mm. boren in de onderkant van het huis,
doorlopend tot in de grendel.
6. De trekkerspannok verwijderen.
7. De opening in het huis voor het doorlaten van de trekkerspannok, de twee geboorde gaten in het
huis/grendel en het geboorde gat in het huis/loop met elektrische lassen geheel opvullen.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Waarde k98

Bericht door patrickh »

Over waarde kan natuurlijk altijd gediscussieerd worden, maar ik ken verzamelaars die voor een deco K98 zoals deze tussen de €300-€400 betaald hebben, voor een verlofhoudende wapenverzamelaar zal er echter geen interesse zijn.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Waarde k98

Bericht door Jim »

hajos schreef: Oja niet vergeten het certificaat van een erkende wapenhandel.

Is wettelijk niet verplicht
. Wordt alleen toegevoegd bij wapens die sinds 1992 onklaar zijn gemaakt. Politie vindt het prettig als het erbij zit, mogen eisen stellen alleen publieke optredens met onklaar certificaten. Maar je bent niet strafbaar als je deze koopt en verkoopt zonder certificaat.
Genoeg handelaren stellen dat deze verplicht is. Is meteen gebruikt als waardeverhoging argument.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Waarde k98

Bericht door Erik »

Jim schreef:
hajos schreef: Oja niet vergeten het certificaat van een erkende wapenhandel.

Is wettelijk niet verplicht
. Wordt alleen toegevoegd bij wapens die sinds 1992 onklaar zijn gemaakt.
Correct, al dacht ik zelf dat de wapenhandel dit pas doet vanaf 1995 (ingaan nieuwe WWM), maar dat is een achterhoedegevecht.
Jij moet aantonen dat je wapen definitief ongeschikt is gemaakt voor gebruik. That's it. Als jij met het lijstje van hajos in de hand kunt aantonen dat aan alle bewerkingen is voldaan, klopt het verhaal ook zonder certificaat.
Het certificaat echter geeft jou een extra zekerheid: afgezien dat je kunt aantonen dat het onklaarmaken door de vakman is gedaan, is het voor de politie ook duidelijk dat het wapen is afgemeld als vuurwapen in de landelijke database 'VERONA'. De wapenhersteller zal nooit zomaar een wapen buiten gebruik stellen, het wapen moet uit het bekende (legale) circuit komen. Het zou wel heel makkelijk zijn om een delict te plegen met een vuurwapen en dat vervolgens onklaar te (laten) maken om het zo uit het circuit te halen.
Daarom: liever wel met certificaat!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Waarde k98

Bericht door hajos »

Ok laat ik het anders stellen.

Als jij kan bewijzen dat het wapen voor 1992/1995 onklaar gemaakt is volgens de nu geldende regels zou je er onderuit kunnen komen.
Alleen de wapens die toen onklaar gemaakt zijn zijn voor 99% niet op deze wijze onklaar gemaakt.
De regels gelden voor alles wat NU onklaar is.
als jij de politie op bezoek krijgt en je wapen is niet volgens de regels onklaar is heb je al een probleem.
De Regeling is hier vrij duidelijk in.
Het certificaat is om te bewijzen dat de persoon die het wapen onklaar gemaakt heeft hier toe gerechtigd is (erkenninghouder op de wet wapens en munitie) en dat deze netjes is afgemeld als scherp wapen in verona.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
xdutchie
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2015, 19:17

Re: Waarde k98

Bericht door xdutchie »

Ok dit heeft alles wel een heel stuk duidelijker gemaakt, ik ben zelf echt geen kenner van dit soort dingen maar ik ben erg blij met jullie informatie.
Bedankt iedereen voor jullie hulp en informatie ik waardeer het erg! =).
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Waarde k98

Bericht door Jim »

hajos schreef:Ok laat ik het anders stellen.

Als jij kan bewijzen dat het wapen voor 1992/1995 onklaar gemaakt is volgens de nu geldende regels zou je er onderuit kunnen komen.
Alleen de wapens die toen onklaar gemaakt zijn zijn voor 99% niet op deze wijze onklaar gemaakt.
De regels gelden voor alles wat NU onklaar is.
als jij de politie op bezoek krijgt en je wapen is niet volgens de regels onklaar is heb je al een probleem.
De Regeling is hier vrij duidelijk in.
Het certificaat is om te bewijzen dat de persoon die het wapen onklaar gemaakt heeft hier toe gerechtigd is (erkenninghouder op de wet wapens en munitie) en dat deze netjes is afgemeld als scherp wapen in verona.
Je hoeft helemaal niet te (kunnen) bewijzen dat jouw verzamelstuk voor die tijd onklaar is gemaakt. (omgekeerde bewijslast noemen ze dat). Als de overheid zou kunnen bewijzen dat het later onklaar gemaakt is heb je een probleem. Je kan nooit met terugwerkende kracht strafbaar gesteld worden.
Ik zou zo het verschil niet weten wat het grote verschil is tussen voor die tijd onklaar en later. Maar ze verplichten nergens dat wat volgens de regels van toen onklaar was moet je aanpassen aan nu. Verplicht afmelden op verona is leuk echter geen verplichting voor wapens van toen. Staat nergens dat dat verplicht is.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Waarde k98

Bericht door racefiets »

En trouwens, hoe wil een wapenhandel een niet juist onklaar wapen toevoegen in hun handelsvoorraad en vervolgens weer afelden in Verona. Het wapen is niet bekend binnen Nederland en is maar onder bepaalde voorwaarden op te nemen in de handelsvoorraad.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Waarde k98

Bericht door Erik »

racefiets schreef:En trouwens, hoe wil een wapenhandel een niet juist onklaar wapen toevoegen in hun handelsvoorraad en vervolgens weer afelden in Verona. Het wapen is niet bekend binnen Nederland en is maar onder bepaalde voorwaarden op te nemen in de handelsvoorraad.
Met toestemming van Bijz. Wetten aanmelden en daarna weer afmelden.
Jim schreef:Je hoeft helemaal niet te (kunnen) bewijzen dat jouw verzamelstuk voor die tijd onklaar is gemaakt. (omgekeerde bewijslast noemen ze dat). Als de overheid zou kunnen bewijzen dat het later onklaar gemaakt is heb je een probleem. Je kan nooit met terugwerkende kracht strafbaar gesteld worden.
Ik zou zo het verschil niet weten wat het grote verschil is tussen voor die tijd onklaar en later. Maar ze verplichten nergens dat wat volgens de regels van toen onklaar was moet je aanpassen aan nu. Verplicht afmelden op verona is leuk echter geen verplichting voor wapens van toen. Staat nergens dat dat verplicht is.
Hoeft ook niet. Het wapen moet alleen onklaar zijn volgens de huidige regels. Is-ie dat niet wordt-ie ingenomen of je treft een regeling dat je wapen alsnog bij een erkenninghouder laat nazien. Er is jurisprudentie over verkeerd onklaar gemaakte wapens, een wapen wat fout onklaar is maar geen vuurwapen meer in de zin van de WWM kan niet aangemerkt worden als illegaal vuurwapen. Wel heb je dan een verboden wapen in bezit maar mijn ervaring is dat een gesprek met je Bijzondere Wetten zomaar kan leiden tot een bezoekje aan de wapensmid om e.e.a. recht te trekken.
Als bijz. wetten kwaad wil heb je wel een slechte dag.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Waarde k98

Bericht door hajos »

Erik schreef: Hoeft ook niet. Het wapen moet alleen onklaar zijn volgens de huidige regels. Is-ie dat niet wordt-ie ingenomen of je treft een regeling dat je wapen alsnog bij een erkenninghouder laat nazien. Er is jurisprudentie over verkeerd onklaar gemaakte wapens, een wapen wat fout onklaar is maar geen vuurwapen meer in de zin van de WWM kan niet aangemerkt worden als illegaal vuurwapen. Wel heb je dan een verboden wapen in bezit maar mijn ervaring is dat een gesprek met je Bijzondere Wetten zomaar kan leiden tot een bezoekje aan de wapensmid om e.e.a. recht te trekken.
Als bijz. wetten kwaad wil heb je wel een slechte dag.

Kan helaas melden dat dit de catagorie is "been there done that bought the t-shirt".

Je hoeft het niet te geloven, maar er zijn mensen die dit al aan de lijve ondervonden hebben.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
seinpistool
Lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 sep 2014, 08:36

Re: Waarde k98

Bericht door seinpistool »

Waarde hangt van veel factoren af,

- Is hij door gebruikt
- Staan er herkeur stempels op
- nummer gelijk of niet
- compleet dus met poetstok
- is deze herblauwd

zelf heb ik nog voor de wapen wet veranderde mijn k98's van de hand gedaan nu zo een 2 jaar geleden, en een nr gelijke met riem heb ik verkocht voor 750euro een deels nr gelijke waarvan het wapen op zich nr gelijk was en de grendel nr gelijk was een 50/50 zoals ze het noemen heb ik verkocht voor 450 euro Heb je enig idee hoe ze nu gaan weet ik niet maar onklaar zij er weinig die het willen kopen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Waarde k98

Bericht door asjemenou »

Leuke discussie. Een jaar of wat geleden wilde ik ook een bijbehorend "bewijs van onklaarheid" hebben voor een deko Mosin Nagant (enkelschots kogelgeweer). De dienstdoende agent van Bijzondere Wetten verlangde eerst dat hij het geweer mocht nakijken. Ik heb de Nagant dus bij hem afgegeven voor inspectie. Na goedkeuren regelde hij met een regionale wapenhandelaar dat deze zo'n bewijs voor mij zou uitschrijven. De politie doet dit dus blijkbaar zelf niet. Sindsdien is mijn Mosin Nagant voorzien van een "bewijs van onklaarheid".
Ik heb dit geval wel eens besproken met een agent van Bijzondere Wetten op een landelijke politiedag. Deze glimlachte erom en zei dat hij het een overbodige handeling van mij vond. Volgens zijn eigen zeggen circuleren er veel van dit soort deko wapens rond die niet zijn voorzien van zo'n onklaarheidsbewijs. Velen daarvan zijn simpelweg ruim voor 1990 in Nederland (legaal) op de markt gekomen. Zouden deze dan ineens illegaal zijn geworden? Hij kwam ze in de praktijk dan ook regelmatig tegen. Hij keurde ze al goed wanneer het grendel- en trekkermechanisme vastgelast was en de loop aan de voorzijde zichtbaar dichtgelast.
Waar is de tijd gebleven dat je op braderieën dichtgelaste grendelgeweren kon kopen bij een handelaar in antiek en curiosa. Ik kan mij nog de tijd herinneren dat de lokale Stichting Herdenking 40-45 een toneelspel opvoerde waarin men Stenguns gebruikte.
Ik zou niet eens weten of dat deze onklaar waren gemaakt.
seinpistool schreef:zelf heb ik nog voor de wapen wet veranderde mijn k98's van de hand gedaan nu zo een 2 jaar geleden, en een nr gelijke met riem heb ik verkocht voor 750euro een deels nr gelijke waarvan het wapen op zich nr gelijk was en de grendel nr gelijk was een 50/50 zoals ze het noemen heb ik verkocht voor 450 euro Heb je enig idee hoe ze nu gaan weet ik niet maar onklaar zij er weinig die het willen kopen.
De huidige waarde van een Mauser K98 zou ik ook niet weten al blijft het een flink bedrag voor een object wat niet meer in z'n originele werkende staat is. Toch kan het nog gekker, probeer maar eens een fraai (gedeactiveerd) Hembrug M95 geweer of karabijn aan te schaffen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie