Schrijfwaren gedurende wo2

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bundeswehr
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 sep 2012, 15:55
Locatie: Zutphen
Ontvangen: 2 keer

Schrijfwaren gedurende wo2

Bericht door Bundeswehr »

Hallo allen,

Was benieuwd naar de soorten pennen die de manschappen ter beschikking hadden gedurende wo2. Was dat alleen de vulpen?
Ik meen gelezen te hebben dat Britse piloten ook balpennen gebruikten.

Je vind hier helaas weinig info over....
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Schrijfwaren gedurende wo2

Bericht door Erik »

Sterker nog, je vindt er heel veel info over! Je moet dan wel zoeken op de sites van de grote pennenfabrikanten.
Daar leer je dat de ball point pen, zoals de balpen in het begin heette, in de tweede helft van de oorlog werd ontwikkeld door bijvoorbeeld BIG. De inkt in die tijd was echter te dun om van een succes te spreken.
Vulpennen was het meest gebruikt maar te velde werkt dat niet helemaal. In het veld gebruikte de militair een potlood, net als vandaag de dag. In de oorlog werd veel het analine-potlood gebruikt, een potlood waar in het grafiet de stof analine was bijgevoegd om het schrift bestendig te houden. In het Nederlands werd zo'n potlood een inktpotlood genoemd (Tintenstift in het Duits, ook wel kopierstift genoemd)
Daar het de gewente was om aan het potlood te sabbelen voordat je begon te schrijven (men geloofde dat de analine zo beter zou hechten) en omdat analine een giftige stof is, is het potlood een aantal jaren geleden verboden. Je vindt ze nog overal op het internet.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
jellebb
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 mar 2015, 23:10

Re: Schrijfwaren gedurende wo2

Bericht door jellebb »

Ik had ooit een artikel gelezen over de balpen & Biro en de Britten gebruikten deze inderdaad. Ze hadden de rechten gekocht van Biro omdat ze een nieuw schrijfmiddel zochten dat gebruikt kon worden op hoge hoogtes. Ik dacht dat er ook stukjes van gecrashte spitfires werden gebruikt in de eerste (proto)types balpennen. Welke het waren weet ik niet meer maar je vindt dit al snel terug, want je vind er nog redelijk veel over :)
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Schrijfwaren gedurende wo2

Bericht door Jim »

Zover ik weet heeft de RAF nooit tijdens wo2 de balpen gebruikt.
Er was wel contact gelegd met het Air ministry maar die had er absoluut geen haast mee. Pas laat 1944 arriveerde de eerste prototypen pen in Engeland.
Zover ik weet gebruikten de bommenwerper bemanning die moest schrijven potloden in verschillende kleuren.
Hier een meer realistisch verhaal mijns inziens.
http://home.comcast.net/~aero51/html/other/biro.htm

Ik heb heel wat wo2 RAF schrijfwaar zien passeren maar nog nooit een balpen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
jellebb
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 mar 2015, 23:10

Re: Schrijfwaren gedurende wo2

Bericht door jellebb »

@Jim mijn excuses ik dacht dat bepaalde balpennen al gebruikt werden. Zo leer ik ook nog wat bij :)

Volgens dit artikel in The Telegraph werden er wel al balpennen besteld tijdens de Tweede Wereldoorlog http://www.telegraph.co.uk/news/2134528 ... ns-70.html

Hier is een site waar dat van spitfire deeltjes ook vermeld werd http://www.gracesguide.co.uk/Miles_Martin_Pen_Co. Maar er staat niet echt een goede bron bij dus het kan ook verzonnen zijn.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Schrijfwaren gedurende wo2

Bericht door Erik »

Jim schreef:Zover ik weet heeft de RAF nooit tijdens wo2 de balpen gebruikt.
.....
Ik heb heel wat wo2 RAF schrijfwaar zien passeren maar nog nooit een balpen.
Wel werd de ball point getest en inderdaad was-ie bedoeld voor de RAF. Je zult geen schrijven in ball point aantreffen; de inkt bleek veel te dun en de pennen lekten nogal. Pas na de oorlog werd de inktpasta 'uitgevonden' en werden ball points dus bruikbaar.
Al moet je nog steeds geen BIC in je borstzakje laten zitten tijdens de was....
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Bundeswehr
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 sep 2012, 15:55
Locatie: Zutphen
Ontvangen: 2 keer

Re: Schrijfwaren gedurende wo2

Bericht door Bundeswehr »

Oke, voornamelijk het potlood dus...

Maar...je ziet nog wel eens dat een soldaat zijn naam schrijft op zijn uitrusting.. dat zal dan met een vulpen zijn gebeurd?
Ik ben zelfs tegengekomen dat er op metaal is geschreven...of zou dat nep zijn?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Schrijfwaren gedurende wo2

Bericht door asjemenou »

In de periode rond WOII werd er ook nog veel gebruik gemaakt van kroontjespennen, zie; http://nl.wikipedia.org/wiki/Kroontjespen . Zeker op scholen werden deze naast potloden veel gebruikt. Vulpennen waren in die tijd best wel prijzig en niet iedereen had daar geld voor.
Wat handgeschreven namen op (WOII) uitrustingsstukken betreft, als je de historie van de schrijfwaren kent dan kan jezelf wel bedenken of dat zo'n inscriptie vals is of niet. Om het nog leuker te maken, veel WOII uitrustingsstukken zijn tot lang na de oorlog doorgebruikt. Na 1960 brak het gebruik van de balpen pas goed door, dus... :wink:
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Bundeswehr
Lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 sep 2012, 15:55
Locatie: Zutphen
Ontvangen: 2 keer

Re: Schrijfwaren gedurende wo2

Bericht door Bundeswehr »

Duidelijk, bedankt!
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Schrijfwaren gedurende wo2

Bericht door ammo »

Bundeswehr schreef:Hallo allen,

Was benieuwd naar de soorten pennen die de manschappen ter beschikking hadden gedurende wo2. Was dat alleen de vulpen?
Ik meen gelezen te hebben dat Britse piloten ook balpennen gebruikten.

Je vind hier helaas weinig info over....
Sommige Duitse piloten wel en dan wel een vierkleuren balpen.
Nemo Me Impune Lacessit
Plaats reactie