De Eerste Wereldoorlog (Argonne) een reisverslag (foto's)

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

De Eerste Wereldoorlog (Argonne) een reisverslag (foto's)

Bericht door koos24 »

Na deel een over Verdun heb ik nog genoeg foto's over voor een deel twee over de strijd in de Argonne

Afbeelding
Ik bezocht vanuit Nederland gezien de rechter oever van de Maas

Afbeelding
Als eerste bezocht ik het gebied waar de mijnenslag om Vauquois plaatsvond.
Duitsers en Fransen lagen in dit dorpje 4 jaar tegenover elkaar en buiten artillerie beschietingen en infanterie aanvallen probeerden ze ook springstof (mijnen)
onder elkaars stelling te plaatsen.
In totaal 536 keer lieten ze springstof onder de grond ontploffen en dat is nog steeds te zien in het landschap.
(Omdat ik zo hoog niet kom heb ik deze foto van het WWW gehaald)

Afbeelding
Afbeelding
Het plaatsje Vauquois verdween compleet van de aardbodem of beter gezegd: onder de aardbodem.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Waar ooit het kerkje stond (zie zwart/wit foto) staat nu het monument.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Eigenlijk is alles onveranderd gebleven, uiteraard zijn de wapens en explosieven verwijderd maar het dorp is nooit herbouwd op dezelfde plaats
maar een paar honderd meter verderop staan wat huizen en boerderijen met een stuk of 20 inwoners.

Afbeelding
Afbeelding
Een groot openluchtmuseum.

Afbeelding
Men kan onder begeleiding de ondergrondse gangen bezichtigen en zien hoe de soldaten daar als mollen geleefd hebben.

Afbeelding
Afbeelding
Er is een (gratis) museum met o.a. bodemvondsten.

Afbeelding
Origineel gereedschap.

Afbeelding
Een jas van een overlevende, Franse militair, monsieur Platz (foto in de rechter bovenhoek)

Na Vauquois ga ik op weg naar Abri du Kronprinz

Afbeelding
Onderweg passeer ik de compleet vervallen Duitse begraafplaats van de 1e Kompagnie des Pionier-regiments 20

Afbeelding
Deze foto werd in 2008 gemaakt, metaal dieven hebben inmiddels het hekwerk verwijderd.
(Foto ter beschikking gesteld door moderator Pegoud van Forum Eerste Wereldoorlog)

Afbeelding
De begraafplaats net na de oorlog

Afbeelding
Afbeelding
Deze Duitse bunkers waren gebouwd om onderkomen te bieden aan de Duitse kroonprins Wilhelm von Preußen, zoon van Keizer Wilhelm II

Afbeelding
Afbeelding
De bunkers zijn toegankelijk.
Of de kroonprins vanuit hier werkelijk zijn troepen heeft aangevoerd zal altijd wel een raadsel blijven, de bronnen spreken elkaar tegen.

Afbeelding
In de Argonne werden zowel door de Duitsers als Fransen tunnels gebouwd voor transport maar ook als veilig onderkomen.
Een van de weinige overgeblevenen is de Duitse DER KAISER-TUNNEL
Helaas in verband met instortingsgevaar gesloten vanaf 2012

Afbeelding
Een van de nog zichtbare gangen.

Afbeelding
Let op, deze foto heb ik van internet gehaald aangezien ook ik de tunnel niet meer in kon.
Deze foto is gemaakt in de tunnel.

Afbeelding
Aan de rand van een mijnkrater een monument voor de gevallen in de Argonne

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb nog tijd over om de Amerikaanse begraafplaats Meuse-Argonne American Cemetery te bezoeken

Afbeelding
De begraafplaats in de jaren 20

Afbeelding
Afbeelding
Op deze begraafplaats ligt een van de weinige zwarte die de medal of honor is toegekend Freddie Stowers

Afbeelding
Een paar kilometer verderop het Mountfacon American Memorial
Het is opgericht als eerbetoon aan de Amerikaanse troepen die in september 1918 deze heuvel veroverden.



Afbeelding
Op het eerste gezicht een ruïne van een klooster.

Afbeelding
De Duitsers waren meester in de camouflage en hadden er bunkers ingebouwd, nog steeds moeilijk te ontdekken.

Afbeelding
Afbeelding
De Duitse observatiebunker van dichtbij gefotografeerd.

Afbeelding
Een schuilbunker.

Afbeelding
Voor meer toen & nu meld je aan op mijn Facebook pagina
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: De Eerste Wereldoorlog (Argonne) een reisverslag (foto's

Bericht door Jonasj »

Mooie reportage :) . Ik ben er als kind ook eens geweest. Zeer impressionist om tussen die ruïnes rond te lopen.
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
A. de Koster
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 18 nov 2011, 04:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De Eerste Wereldoorlog (Argonne) een reisverslag (foto's

Bericht door A. de Koster »

Naast het abri du Kronprinz heb je een aantal bunkers die niet echt bekend zijn. Ben er 4 jaar geleden voor het eerst terechtgekomen. Zijn voor een groot gedeelte overwoekerd maar er zitten een paar mooie tussen. Als je het weggetje op rijd naar de Abri zitten ze zo'n 300 meter voor de parkeerplek van de Abri aan je rechterkant. Even een meter of 100 door de rimboe heen. Er staan er een stuk of 5. Daar komen geen toeristen. Wel ff checken op teken daarna :) . We gaan van het jaar voor de 8ste keer op een rij daarnaar toe. Als je ddor Dun rijd moet je eens goed rondkijken. Op een stukje zodra je Dun binnen rijd vanuit Stenay heb je aan je rechterkant een groot ijzeren kruis aan de linkerkant. Zit tussen 2 huizen in tegen de heuvelwand aan. Is gemaakt door de Duitsers daar tijdens WO1. In het dorpje tussen Stenay en Dun heb je als je op het marktplein aan de linkerkant (vanuit de richting Stenay) op een van de huizen nog Duitse tekst staan. Daar zat in WO1 een bioscoop. Er zijn ook foto's van waar de Duitsers ervoor poseren tijdens WO1. Afijn er is veel te zien als je toevallig weet waar je moet kijken.
http://www.zeeland1914-1918.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie