Kogelhuls

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
Frelunior
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 apr 2015, 19:24

Kogelhuls

Bericht door Frelunior »

Hallo iedereen,

Een maand geleden ben ik begonnen met het gebruiken van een metaaldetector om de bodem bij ons op het land te onderzoeken. Hierdoor heb ik inmiddels al 4 afgeschoten hulzen gevonden, waarvan de eerste drie uit de tweede wereldoorlog (2 Duitse en 1 Britse). Vanochtend heb ik de vierde huls gevonden, maar na het schoonmaken heb ik op basis van de markering op de onderkant niet de identiteit kunnen vinden van deze huls.
Op de onderkant van de huls staat KG of RG, 1942 en WI. Opmerkelijk, aangezien bij de andere hulzen er alleen de laatste twee cijfers staan en bij deze dus allevier de cijfers van het jaar. Gezien de vorm lijkt mij ok dit een Britse huls.
Weet iemand waar KG of RG en WI voor staan en/of weet iemand mij meer te vertellen over de huls?

Alvast heel erg bedankt voor alle informatie! _/-\o_
Bijlagen
1429206220212-119910871.jpg
1429206115590735532397.jpg
Laurens van D.
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 03 apr 2014, 14:17

Re: Kogelhuls

Bericht door Laurens van D. »

Volgens deze site: http://home.scarlet.be/p.colmant/303.htm is de huls gemaakt bij Royal Ordnance Factory (ROF), Radway Green, Cheshire, U.K.
Bij Britse hulzen is het heel normaal dat de datering uit 4 cijfers bestaat, de Duitse hebben er 2.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Kogelhuls

Bericht door racefiets »

Het was een .303 patroon met een pantserdoorborend projectiel (de WI in het bodemstempel). Het is trouwens een weigeraan geweest aangezien het kruit ( cordiet in dit geval) nog in de huls zit.
Frelunior
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 apr 2015, 19:24

Re: Kogelhuls

Bericht door Frelunior »

Bedankt voor de informatie en de snelle reacties!

@Laurens van D.
Verschilt het dan per fabrikant of de datering 2 of 4 cijfers heeft? Want een andere Britse huls in mijn bezit heeft maar 2 cijfers voor de datering. De fabrikant is Crompton Parkinson Co. uit Yorkshire.

@racefiets
Aangezien het een pantserdoorborend projectiel is, zegt dit iets over de aard van het wapen waarvoor deze huls is gebruikt? Wij denken namelijk dat de hulzen van vliegtuigen afkomstig zijn, aangezien er bij ons in de oorlog geen Engelsen aan land zijn geweest naar mijn weten.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Kogelhuls

Bericht door racefiets »

Is niets van te zeggen helaas. Is exact dezelfde munitie en enkel aan de verpakking was te zien of het voor vliegtuig gebruik geschikt was.
Vergeet ook niet dat ook het verzet Endelse wapens had.
Laurens van D.
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 03 apr 2014, 14:17

Re: Kogelhuls

Bericht door Laurens van D. »

Frelunior schreef:Bedankt voor de informatie en de snelle reacties!

@Laurens van D.
Verschilt het dan per fabrikant of de datering 2 of 4 cijfers heeft? Want een andere Britse huls in mijn bezit heeft maar 2 cijfers voor de datering. De fabrikant is Crompton Parkinson Co. uit Yorkshire.
Ja daar heb je gelijk in, die fabrikant gebruikte 2 cijfers net als een aantal andere. Maar een groot deel gebruikte 4 cijfers.
Frelunior
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 apr 2015, 19:24

Re: Kogelhuls

Bericht door Frelunior »

Heel erg bedankt, nu weet ik wat meer over de oorsprong van de huls. Jammer dat het niet tot nauwelijks te achterhalen is door welk wapen de huls gebruikt is, maar kijkend naar de lokale geschiedenis is dit ook wel te achterhalen. ;)
Plaats reactie