duitse documenten/foto vraag

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
jack35
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 apr 2015, 11:08

duitse documenten/foto vraag

Bericht door jack35 »

Hallo,

Ik heb een vraag over een foto.

Ik ben half duits, mijn vader zijn kant van de familie is duits. mijn (overgroot) opa zat dus bij de duitsers in de tweede wereldoorlog. Helaas leeft hij niet meer, en hij wilde ook nooit iets vertellen over de oorlog. Mijn familie wil ook niks vertellen. volgens mij vader was geloofde hij in Hitler en het rijk. misschien dat dit de reden is dat ze niks willen vertellen. mijn vader weet ook niet veel, alleen dat hij dus in Duitsland was, frankrijk en in rusland.

Wat hij wel heeft gedaan is bijna alle documenten bewaard uit die tijd. ik heb er fotos van gemaakt en het is best bijzonder om te zien, alleen weet ik er zelf vrij weinig van, ik heb dan o.a een soldbuch van hem wat een soldatenpaspoort blijkt te zijn ofzo (?), documenten dat hem iets toegekend word (geen idee wat) ik heb een ID tag van hem (zijn nummer was 1071) en zo heb ik nog veel meer documenten. ook zaten er een paar foto's tussen, en daar gaat mijn vraag over

de volgende foto : Afbeelding http://i62.tinypic.com/2m2c3z9.jpg
Klik op de foto link om de volledige foto te zien

Mijn vraag is : kan iemand mij informatie geven over deze foto ? bijv over de uniformen, welke rang wie had in die foto, elk klein detail over de foto is welkom, maakt niet uit wat. Mijn (overgroot)opa is diegene in het midden die een beetje richting de camera kijkt.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: duitse documenten/foto vraag

Bericht door patrickh »

Als je zijn Soldbuch hebt, heb je gelijk bijna ALLE info over hem die je je maar wensen kunt oa militaire loopbaan, onderdelen, dus laat maar zien dat Soldbuch!
jack35
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 apr 2015, 11:08

Re: duitse documenten/foto vraag

Bericht door jack35 »

Dan moet ik mn pa nog eens vragen of ik de documenten kan zien (hij bewaard ze ), heb van de soldbuch namelijk maar 2 fotos :

Afbeelding
http://i62.tinypic.com/15qf1fn.jpg

en

Afbeelding
http://i61.tinypic.com/15wku4w.jpg

Weet niet of dit voldoende is, alles is ook niet zo makkelijk meer te lezen
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: duitse documenten/foto vraag

Bericht door patrickh »

Hij zat bij de Wehrmacht, Gefreiter Korporaal. Meer foto's zijn nodig, oa blz 4!
Laatst gewijzigd door patrickh op 18 apr 2015, 12:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Re: duitse documenten/foto vraag

Bericht door Jules95 »

Als ik de eerste foto zie heeft hij een Kriegsmarine uniform aan. Dat is alles wat ik erover kan zeggen. Succes!
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: duitse documenten/foto vraag

Bericht door patrickh »

Dat ging niet om die persoon.
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Re: duitse documenten/foto vraag

Bericht door Jules95 »

Excuses dan heb ik mij vergist! :oops:
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: duitse documenten/foto vraag

Bericht door patrickh »

Maar Jules, hij vraagt om info over de uniformen op de foto, en wat dat betreft heb je wel gelijk, die rechtse is idd Kriegsmarine :wink: Rest is Heer/Wehrmacht.
jack35
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 apr 2015, 11:08

Re: duitse documenten/foto vraag

Bericht door jack35 »

mijn pa zit nu in duitsland, als hij weer thuis is zal ik eens vragen of ik de documenten weer mag zien.

Hier nog een foto van hem

Afbeelding
http://i62.tinypic.com/2rc8uuo.jpg

en als het een korporaal was, was dat een belangrijke functie, wat deed hij bijv? was hij ergens de baas van ofzo? of is het niks bijzonders? deze vragen klinken misschien stom maar ik heb me er nooit in verdiept dus ik heb werkelijk waar geen idee
Jonasj
Lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 dec 2012, 18:02

Re: duitse documenten/foto vraag

Bericht door Jonasj »

Aan de foto te zien is hij gewond geraakt. Daar wijst de medaille op die hij draagt. Het is een verwundetenabzeichen. Vanop de foto lijkt het op de zwarte editie van die medaille wat wilt zeggen dat hij één of twee keer gewond is geraakt. Dit staat ook in het soldbuch vermeld dus die zal zekerheid geven over welke versie het is van de medaille.
"je mag elkaar beschermen, maar doe dit zonder wapens en helmen" een vredesboodschap van een leerling uit het eerst middelbaar waar ik stage heb gelopen...
jack35
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 apr 2015, 11:08

Re: duitse documenten/foto vraag

Bericht door jack35 »

Dat klopt, in Rusland is hij gewond geraakt. hij heeft ook een paar duitsers gered van de dood, althans dat is gezegd toen, weet niet of dit waar is.

ik heb hier nog 2 documenten waaruit het lijkt of hij iets krijgt ofzo, weet niet zeker maar misschien weet 1 van jullie meer

Afbeelding
http://i57.tinypic.com/i3ib7r.jpg

en

Afbeelding
http://i58.tinypic.com/2z708wk.jpg
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: duitse documenten/foto vraag

Bericht door patrickh »

Hij zat dus bij het Infanterie-Regiment 549
jack35
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 apr 2015, 11:08

Re: duitse documenten/foto vraag

Bericht door jack35 »

en dat is gewoon een naam voor een groep soldaten ?

op google, 'Infanterie-Regiment 549. 'Aufgestellt am 22. Mai 1940 als Regiment der 10. Welle beim Wehrmachtsbefehlshaber Böhmen-Mähren aus den dort liegenden Ersatztruppen des Wehrkreises V für die 278. Infanterie-Division. Die Aufstellung wurde nach dem Waffenstillstand im Juli 1940 abgebrochen.

Erneut aufgestellt am 15. Dezember 1941 als Regiment der 17. Welle als "Walküre"-Einheit aus Teilen der Infanterie-Ersatz-Regimenter 207 und 322 und der 328. Infanterie-Division unterstellt. Am 15. Oktober 1942 wurde das Regiment in Grenadier-Regiment 549 umbenannt.''
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: duitse documenten/foto vraag

Bericht door D_Dutch »

patrickh schreef:Maar Jules, hij vraagt om info over de uniformen op de foto, en wat dat betreft heb je wel gelijk, die rechtse is idd Kriegsmarine :wink: Rest is Heer/Wehrmacht.
Nu ben ik zelf ook een beetje in de war, het gaat toch om de Fregattenkapitän? Dat is de enige welke in het midden van de foto staat en een beetje in de richting van de camera kijkt. Het gaat hierbij om een Ritterkreuzträger in ieder geval.
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: duitse documenten/foto vraag

Bericht door Fuglesang »

Ik denk dat zijn overgrootvader degene is die deze foto heeft genomen en dat het niet degene is die op de foto staat.
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Plaats reactie