schoonmaken gasmaskers

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
n2
Lid
Berichten: 883
Lid geworden op: 01 mar 2005, 12:57

schoonmaken gasmaskers

Bericht door n2 »

Tip voor het schoonmaken van gasmaskers met roestsporen (bodemvondsten)

Doe een liter cola in een emmer + een liter schoonmaakazijn en vul de emmer voor de rest met water.

2,5 uur laten inweken, en je gasmasker ziet mooi uit :D

mv gr
N2
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Zonder filter neem ik aan...
Mijn gasmasker was lekker in mint staat toen ik hem kocht :) :P
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
n2
Lid
Berichten: 883
Lid geworden op: 01 mar 2005, 12:57

Bericht door n2 »

Tja, dat kan ik niet zeggen maar heb er wel zo'n 32 ondertussen:D:D
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

lol... :)
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Wat is dit? De cursus preventieve conservering voor mongolen ?

Ga nooit met cola aan je voorwerpen. En al zeker niet zonder ze daarna te "de-activeren",
Gebruikersavatar
Michiel M.
Lid
Berichten: 2466
Lid geworden op: 29 okt 2004, 17:01
Locatie: Beek en Donk
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Roel R. schreef:Wat is dit? De cursus preventieve conservering voor mongolen ?

Ga nooit met cola aan je voorwerpen. En al zeker niet zonder ze daarna te "de-activeren",
Hehehe, dr is helemaal NIETS mis met mongolen, laat dit ff duidelijk zijn (niet dat ik zelf een mongool ben ofzow...) Maar goed, laat m als dat toch een goede oplossing is voor vieze gasmaskers en het werkt goed!? Dan is het toch zn eigen probleem als er iets kapot gaat. Hij heeft er inmiddels wel 32 mooie gasmaskers bij!
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

NOOIT met Cola! Ik heb het geprobeerd op een Na-oorlogs belgisch gasmasker. Er bleef NIETS over van het rubber!
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Vergeet geen talkpoeder na het schoonmaken :wink:
CAN DO
n2
Lid
Berichten: 883
Lid geworden op: 01 mar 2005, 12:57

Bericht door n2 »

Tja,ieder maakt op eigen manier schoon.....zo vindt ik het gekken (geen mongolen ;)) werk om mooie hulzen met een dremel te bewerken............
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: schoonmaken gasmaskers

Bericht door Kevinbes »

n2 welke gasmaskers heb je ben wel benieuwd

groeten Kevin
Always be happy!! :)
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re:

Bericht door Uncle Goose »

seabee schreef:Vergeet geen talkpoeder na het schoonmaken :wink:

Ik hoop dat dit sarcastisch was, talkpoeder is wel één van de slechtste dingen om aan een gasmasker te doen. Op lange duur vreet de talkpoeder zich in de rubber en krijg je een witte laag die je er nooit meer afkrijgt. Heb ooit zo eens een paar Italiaanse gasmaskers gezien die 40 jaar lang in de talk gezeten hadden, het was triestig om te zien en de maskers waren een hoop waarde kwijt.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: schoonmaken gasmaskers

Bericht door Kevinbes »

Dit is mijn tip:Je gaat naar een beetje autospeciaalzaak en vraagt naar Bumpercare van Autoglym. Met een sponsje goed opbrengen en alles van rubber zal weer soepel zijn.
groeten Kevin
Always be happy!! :)
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: schoonmaken gasmaskers

Bericht door Uncle Goose »

Het beste is niets op het rubber aan te brengen, geen talkpoeder en ook geen andere producten. Er zijn heel veel verschillende soorten rubber en latex waar gasmaskers van gemaakt zijn en zomaar dingen erop smeren is geen goed idee omdat bepaalde producten slechts gemaakt zijn voor 1 specifieke soort kunststof. Het beste voor gasmaskers is bij de aankoop controleren of er geen sporen van droogrot (dit is eigenlijk te wijten aan de afbraak van de polymeren in het rubber) en de maskers te bewaren in het donker en op stabiele kamertemperatuur. De grootste vijand van rubber is UV stralen, tegenwoordig wordt in het het rubber speciale additieven gedaan om de effecten van UV stralen op rubber te verminderen maar vroeger had men de kennis daarvan nog niet en dus is het beste om gasmaskers in het donker te bewaren of verlichting gebruiken die geen UV uitstraalt (zoals gewone gloeilampen).
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: schoonmaken gasmaskers

Bericht door hajos »

Benzine,..

Klinkt vreemd maar ik heb die tip gekregen en geprobeerd.
Mijn G-gasmasker welke ik gebruik voor mijn 1940 uitbeelding was pikzwart. Met een doekje met benzine heb ik deze volledig schoon kunnen krijgen.
Gasmasker gebruik ik nu al z'n 5 jaar (in de tas uit de tas etc) en geen schade aan het rubber te vinden.
Geen rare middelen etc gewoon bezine.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: schoonmaken gasmaskers

Bericht door uniformverzamelaar »

Hajos,

Klein vraagje.

Heb je dit ook geprobeerd op een andere soort gasmaker of enkel op hetgene dat U gebruikt ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie