Verzekeringen voor verzamelingen en kunstwerken

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Verzekeringen voor verzamelingen en kunstwerken

Bericht door uniformverzamelaar »

Verzamelaars,

Buiten de gewone polissen over boedelverzekeringen kan iedereen die het wil een verzekering afsluiten betreffende alle soorten van verzamelingen en kunstwerken.

bv bij Garrie Fiannce (een van de vele verzekeringsmaatschappijen die een speciale verzekering aanbieden voor de verzamelaars.
Natuurlijk heeft een dergelijke verzekering ook zijn prijskaartje wat soms veel meer meevalt dan sommige denken.

Verzekering voor kunstwerken en verzamelingen
kunstwerk =Als kunstwerken de tand des tijds trotseren is dat omdat de eigenaars alles in het werk stellen om ze te beschermen tegen datgene dat ze bedreigt. Ze in een vitrine plaatsen, ze beschutten tegen licht, warmte of vochtigheid, ze goed bevestigen, hun transport verzekeren of ze op een veilige plek bewaren: stuk voor stuk maatregelen die zorgen voor het voortbestaan van kunstwerken.

BARRIE FINANCE weet beter dan wie ook dat de voornaamste bekommernis van de eigenaars van waardevolle kunstwerken erin bestaat de goederen die hen dierbaar zijn te vrijwaren van alle risico's.

Naast louter kunstwerken dekt deze verzekering ook verzamelingen. Het kan gaan van een verzameling postzegels of munten tot een verzameling jachtwapens of tapijten. Deze voorwerpen kunnen verzekerd worden in een alle risico verzekering.

De verzekering kunstwerken is een verzekering van het type «Alle Risico's Behalve». Het grote voordeel van een dergelijke type verzekering is dat alle gevaren gedekt zijn, met uitzondering van enkele gebeurtenissen die duidelijk in de algemene voorwaarden vermeld zijn.

Uw voordelen:
Uitgebreide dekking: deze verzekering biedt dekking tegen diefstal, verdwijning, materiële beschadiging van alle voorwerpen die de verzekerde ons heeft aangegeven, zelfs tijdens het transport, en dit eender waar ter wereld.
.
Keuze van vergoeding: indien het voorwerp gedeeltelijk beschadigd is, heeft de verzekerde de keuze tussen herstelling, vervanging of betaling van de tegenwaarde in geld.
.
Betwistingen zijn zeer uitzonderlijk: in geval van totaal verlies of verdwijning, betaalt deze verzekering zonder enige discussie de verzekerde waarde.
.
Geen vrijstelling/franchise


Blangrijk:
Indien een voorwerp dat wij hebben vergoed wordt gerecupereerd, beschikt de verzekerde altijd over de mogelijkheid om er opnieuw eigenaar van te worden door hetzij het bedrag van de schadevergoeding, verhoogd met intrest, hetzij de billijke marktwaarde op het moment van de recuperatie te betalen

Bron = site van deze verzekering.
http://www.barriefinance.be/nl/verzeker ... gen-50.htm

Wat hier ook van toepassing is dat men dergelijke speciale verzekeringen met elkaar moet gaan vergelijken en indien nodig tegen elkaar uitspelen om de beste voorwaarden te verkrijgen. (wat een recht is van de consument)

Nu in tegenstelling tot wat ik in andere posten heb gelezen kan men zelf en in samenspraak met de verzekering de waarde van het verzekerde item bepalen en hoeft er niet noodzakelijk een "expert" aan te pas te komen.

Het is ook logisch dat men hier spreekt over verzamelingen die een hogere prijsklasse vertegenwoordigen, maar dit bepaald de verzamelaar zelf natuurlijk.

Op dit punt denk ik niet echt dat er een verschil zal zijn tussen Nederland en België.

Ok mensen van tentoonstelling kunnen deze verzekeringen aanspreken en een verzekering afsluiten voor de duur van hun tentoonstelling.

Heeft er iemand ervaring met dergelijk verzekering ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Verzekeringen voor verzamelingen en kunstwerken

Bericht door patrickh »

Heb er geen ervaringen mee, maar mss een domme vraag,:gelden er voor Nederland de zelfde verzekeringsvoorwaarden als voor België? En ook belangrijk, verzekeren kun je alles, uitkeren bij schade/diefstal is een tweede...
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Verzekeringen voor verzamelingen en kunstwerken

Bericht door uniformverzamelaar »

Patrick

Ik denk dat dergelijke verzekeringen losstaan van de gewone boedelverzekering die bijna iedereen heeft.
Deze overeenkomsten of polissen zijn dus niet landgebonden veronderstel ik. Maar daarom moet je als Nederlander het navragen bij de gekenden maatschappijen die deze verzekeringen ook in Nederland aanbieden.

Als je een overeenkomst sluit dat er volledig wordt uitgekeerd bij totaal verlies (bv. door diefstal) is de verzekering verplicht om dit bedrag uit te betalen anders is dit gerechtelijk afdwingbaar.

Ook als de zaken zo vernielt zijn dat men kan spreken van een totale lost van het item. Indien het stuk op een professionele wijze en zonder enig spoor kan hersteld worden zal de verzekering deze tussenkomst ook dekken (natuurlijk zal ook een verzekering de 2 zaken overwegen een totale lost of de prijs van een restauratie die voor bepaalde stukken hoger kan zijn dat het bedrag van het verzekerde stuk. Indien dit zo is zullen ze wel kiezen voor de totale lost)

Men moet goed inschatten voor welk bedrag je een overeenkomst wil sluiten met de maatschappij die deze verzekeringen aanbieden.

Het is natuurlijk ook zo dat aan alles een prijskaartje hangt. Hoe meer je verzekerd zal zijn hoe hoger de premies zullen zijn.
Wat een normaal marktgegeven is.

Is een dergelijk verzekering nodig ?
Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen, maar als je al enkel jaren verzamelt op een serieuze wijze zal Uw gewone inboedel verzekering niet van die aard zijn dat ze alles zullen dekken aangezien in deze verzekering nog andere zaken als meubelen end... zijn opgenomen.
Het is natuurlijk de vraag of je verzameling in zo'n globale verzekering dan voor een reële marktwaarde verzekerd zijn ?
Ik denk niet dat in dergelijke polissen alles tot in de puntjes staat beschreven.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Verzekeringen voor verzamelingen en kunstwerken

Bericht door uniformverzamelaar »

Effen via Google
De eerste die ik tegen kwam (in Nederland :) )

https://meeus.com/verzekeringen/kostbaa ... tAodTh4AXQ
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Tim98
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 jul 2013, 00:14

Re: Verzekeringen voor verzamelingen en kunstwerken

Bericht door Tim98 »

Heeft u een idee hoeveel je per maand moet betalen om je collectie te verzekeren?
Gezocht spullen en foto's uit omgeving Deventer ook informatie over waar ik met de detector zou kunnen zoeken
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Verzekeringen voor verzamelingen en kunstwerken

Bericht door uniformverzamelaar »

Hangt van de waarde van je verzameling af.

Dus dat zal voor iedereen anders zijn vermoed ik.

Maar ik ben geen voorstaande van maandelijkse premies

Ik heb al van collega's verzamelaars al gehoord dit dit best meevalt.

Maar voor de ene zal 50 euro veel zijn en voor de andere zal 250 of meer euro niet veel zijn.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Verzekeringen voor verzamelingen en kunstwerken

Bericht door patrickh »

Maar zoals zo vaak doen verzekeringen als puntje bij paaltje komt héél moeilijk bij uitkeren bij verlies ed. Heeft iemand daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Verzekeringen voor verzamelingen en kunstwerken

Bericht door zjopske »

Tim98 schreef:Heeft u een idee hoeveel je per maand moet betalen om je collectie te verzekeren?
(Dit heeft betrekking op NL)

Je zult het onderscheid moeten maken tussen een binnenhuis en buitenhuis dekking.

Als de verzameling enkel in huis ligt kun je deze het beste laten aantekenen op de inboedelverzekering, de kosten vallen erg mee (ca. 2 promiel van de verzekerde som, hangt van de premietabellen bij de maatschappij af).

Als de verzameling geregeld buitenhuis komt is een zogenoemde kostbaarheden verzekering met buitehuisdekking, de dekking van deze verzekeringen is zeer ruim. Uiteraard moet wel alles getaxeerd zijn of een akkoord met de verzekeraar gesloten zijn over de waarde van de zaken. Deze verzekering is wel wat duurder door de ruimere dekking.

Maar ben verstandig en bel een onafhankelijk tussenpersoon, laat hem uitzoeken wat je wilt en welk product daar op aansluit, dan weet je dat je goed zit.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
ArnoldKwijt
Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 07 dec 2012, 12:18

Re: Verzekeringen voor verzamelingen en kunstwerken

Bericht door ArnoldKwijt »

In het algemeen geld dat verzamelingen tot 5000,- onder de inboedelverzekering vallen. Daarboven is er een aparte verzekering nodig.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Verzekeringen voor verzamelingen en kunstwerken

Bericht door michiel01 »

in het vervolg graag topics openen in het juiste forumonderdeel.
Gebruikersavatar
Tim98
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 jul 2013, 00:14

Re: Verzekeringen voor verzamelingen en kunstwerken

Bericht door Tim98 »

Oke maar stel ik wil mijn collectie gaan verzekeren hoe moet ik dat aanpakken?
Wordt het dan getaxeerd?
Gezocht spullen en foto's uit omgeving Deventer ook informatie over waar ik met de detector zou kunnen zoeken
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Verzekeringen voor verzamelingen en kunstwerken

Bericht door uniformverzamelaar »

Het is een van de taken van een moderator om de zaken die verkeerd staan in de juiste rubriek te plaatsen.
Niet meer en niet minder in dit geval.

Patrick,

In een inboedel verzekering wordt niet alles beschreven, maar enkel geschat naar een globale waarde van de inhoud van je huis.

Je mag van mij aannemen dat dit meestal onder de echte waarde wordt gedaan (het is daarom ook dat er zoveel problemen zijn bij brand ed....) De mensen verwachten dan een volledige vergoeding, maar fotoalbums, huisgerei, kleding en al wat er van roerende goederen in de eigendom steekt wordt vergoed tot de grens van het verzekerde bedrag is bereikt.

Bij een verzamelverzekering zal je de stukken dienen te fotograferen en deze te beschrijven en samen met de makelaar of de verzekering een waarde bepalen.

Ik kan zo uitmaken aan de reacties dat Nederlandse maatschappijen een onderscheid maken tussen thuis of niet. Bij mijn eerste voorbeeld horen BEIDE in de polis thuis.

Ik heb zo de indruk dat Nederlanders altijd moeilijk trachten te doen. :?
Of zijn de Belgen te simplistisch :)

Nu een Nederlander kan evengoed in België een verzekering afsluiten dan een Belg in Nederland (Europa weet je nog, vrij verkeer van goederen en diensten :!: )

Men moet goed weten dat een overeenkomst over een beschreven zaak (met foto's en duidelijke beschrijving) iets heel anders is dan een inboedel verzekering waar alles op een hoopje wordt gegooid en niets specifiek omschreven staat.
Een overeenkomst die door beide partijen is ondertekend en waarvan beide partijen de voorschriften dienen van te volgen(bedoel hier het betalen van de premie door de verzekerde) dan zijn de overeenkomsten wettelijk afdwingbaar.
Indien daarover een discussie gaat ontstaan zal de rechter het pleit gaan beslechten.

Men mag ook zeker niet vergeten dat verzekeringsmaatschappijen geen liefdadigheidsinstellingen zijn.

Maar nogmaals het is aan de verzamelaar om uit te maken dat hij met de gedekte bedragen in zijn inboedelverzekering zal toekomen mocht hij geen speciale verzekering voor de stukken van zijn verzameling hebben indien er iets zou gebeuren.

En daar denk ik persoonlijk dat iemand die al een behoorlijke verzameling heeft er moet over nadenken op welke manier hij dit best dient te regelen.
Na een tegenslag met tamelijk lege handen blijven staan betreffende de verzameling en de inboedelverzekering) of toch nog een redelijke geldelijke vergoeding voor zijn verdwenen stukken te krijgen (dit bij een speciale verzameling verzekering).

Ik blijf er natuurlijk ook bij dat een verzekering voor gelijk wat een noodzakelijk kwaad is.

Heb je ze niet nodig was het verloren geld, had je ze wel nodig dan ben je toch blij dat je ze toch had.

Aan Tim

Tracht eerst te vinden welke maatschappijen die willen doen en vraag dan info.
Vergelijk hun voorschriften.(deze kunnen sterk verschillen van maatschappij tot maatschappij, bij sommige moet het lokaal waar de zaken zijn opgesteld of bewaard worden voorzien zijn van de nodige veiligheidsvoorschriften en brandwerende deuren)
Heb je een vaste makelaar dan zou ik met hem daarover gaan praten. (maar meestal komen die ook een beetje uit de lucht gevallen als je zoiets vraagt, tenzij je een makelaar hebt die al een degelijke portefeuille beheerd en waar zulke zaken al in zitten)
De taxatie zal hoogst waarschijnlijk een overeenkomst zijn tussen de verzekerde en de verzekeraar.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
ArnoldKwijt
Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 07 dec 2012, 12:18

Re: Verzekeringen voor verzamelingen en kunstwerken

Bericht door ArnoldKwijt »

Kort Door de bocht: vraag het na bij uw verzekering maatschappij. Door op verschillende plaatsen de vraag neer te leggen kun je de prijs en met name de voorwaarden vergelijken. Hierbij geld de regel: goedkoop is vaak fout.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Verzekeringen voor verzamelingen en kunstwerken

Bericht door uniformverzamelaar »

ArnoldKwijt schreef:Kort Door de bocht: vraag het na bij uw verzekering maatschappij. Door op verschillende plaatsen de vraag neer te leggen kun je de prijs en met name de voorwaarden vergelijken. Hierbij geld de regel: goedkoop is vaak fout.
Zeer kort door de bocht. :bonk:

Het is niet omdat de ene goedkoper is dan de andere dat het daarom vaak slechter is. :?

Daarvoor moet men de voorwaarden en de prijzen gaan vergelijken en niet enkel de prijzen.
Denk als slimme consument dat dit ten dage de must is om dergelijke zaken met elkaar te gaan vergelijken.

Idem met elektriciteit.

De goedkoopste leverancier levert immers ook dezelfde elektriciteit als de duurste........ :)

Idem met de lening die men wil aangaan voor het aankoop van bv een huis of appartement.

Men gaat toch ook bij verschillende banken langs om prijzen te vragen en zelfs om deze banken tegenover elkaar uit te spelen wat betreft de percentages van de leningen.
In 99 % van de gevallen wint de consument bij dergelijke vergelijkingen in de confrontaties met de verschillende maatschappijen en hun gevraagde prijzen of procenten.

Dus bij gelijke voorwaarde speelt de prijs toch een belangrijke rol of zie ik dat verkeerd ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Re: Verzekeringen voor verzamelingen en kunstwerken

Bericht door ZEN.45 »

Ik ben al meer dan 20 jaar actief in de verzekeringssector en wil bij deze toch het één en ander uitklaren.

De 'alle risico’s' verzekering waarvan sprake in de openingspost is voor de gemiddelde verzamelaar onder ons niet nodig. Bovendien worden in dit soort verzekering de verzekerde voorwerpen specifiek opgesomd met hun verzekerde waarde. Dus telkens men een item koopt/verkoopt moet de polis worden aangepast. Bovendien zal de verzekeringsmaatschappij voor een collectie steeds om een expertise vragen om de verzekerde waarden te bepalen (Tenzij men beschikt over aankoopbewijzen voor de verzekerde voorwerpen en de verzekeringsmaatschappij deze aanvaardt.) De expertise is natuurlijk op kosten van de verzekeringsnemer.

De meer uitgebreide dekking van zo’n ‘alle risico’s’ verzekering t.o.v. een klassieke brandverzekering (met waarborg ‘diefstal’) heeft eigenlijk ook alleen maar zin als men bvb. deelneemt aan tentoonstellingen.


Voor de meeste onder ons is een goede brandverzekering met waarborg ‘diefstal’ voldoende.

Overleg wel met uw verzekeraar hoe waardebepaling gebeurt. Hier zijn tal van mogelijkheden waarbij sommige formules beter beantwoorden aan de situatie van een verzamelaar.

Mijn eigen situatie als voorbeeld: Mijn inboedel is onbeperkt verzekerd met een maximum van ca. 6.000€ (geïndexeerd) per voorwerp. Collecties zijn (in de algemene voorwaarden van deze verzekeringsmaatschappij) verzekerd tot een limiet van 5x het max. per voorwerp. Dus mijn collectie is verzekerd tot ca. 30.000 €. Indien nodig kan ik de limiet per voorwerp verhogen (en dus ook de dekking voor de collectie).

Het is vooral belangrijk om bij een schadegeval te beschikken over zo veel mogelijk gegevens om een correcte vergoeding te bekomen. Dus,
- Maak detailfoto’s van de collectie.
- Hou eventuele aankoopbewijzen bij.
- Verzamel voorbeelden (bvb bij internet handelaars) van vraagprijzen voor vergelijkbare items.
- Bewaar al deze info op een andere plaats dan in de eigen woning
bv bij Garrie Fiannce (een van de vele verzekeringsmaatschappijen die een speciale verzekering aanbieden voor de verzamelaars.
Natuurlijk heeft een dergelijke verzekering ook zijn prijskaartje wat soms veel meer meevalt dan sommige denken
Dit is geen verzekeringsmaatschappij, maar een verzekeringsmakelaar die de producten van verzekeringsmaatschappijen aanbiedt.
Nu in tegenstelling tot wat ik in andere posten heb gelezen kan men zelf en in samenspraak met de verzekering de waarde van het verzekerde item bepalen en hoeft er niet noodzakelijk een "expert" aan te pas te komen
Maak niet de fout om te denken dat als mijn zijn inboedel heeft verzekerd voor 1.000.000 € , men ook 1.000.000 € krijgt als het spel is afgebrand.
In het algemeen geld dat verzamelingen tot 5000,- onder de inboedelverzekering vallen. Daarboven is er een aparte verzekering nodig.
Onzin, kijk na wat de ‘algemene voorwaarden’ van je brandpolis hierover zegt. Al de rest is cafépraat.
Je mag van mij aannemen dat dit meestal onder de echte waarde wordt gedaan (het is daarom ook dat er zoveel problemen zijn bij brand ed....) De mensen verwachten dan een volledige vergoeding, maar fotoalbums, huisgerei, kleding en al wat er van roerende goederen in de eigendom steekt wordt vergoed tot de grens van het verzekerde bedrag is bereikt
Daarom dat elke verzekeringsmaatschappij verplicht is om een eenvoudig evaluatiesysteem aan te bieden. Dit kan zijn op basis van het aantal plaatsen, totale oppervlakte, maximum per voorwerp, enz.
Daarvoor moet men de voorwaarden en de prijzen gaan vergelijken en niet enkel de prijzen.
Denk als slimme consument dat dit ten dage de must is om dergelijke zaken met elkaar te gaan vergelijken
.

Absoluut !
Men moet goed weten dat een overeenkomst over een beschreven zaak (met foto's en duidelijke beschrijving) iets heel anders is dan een inboedel verzekering waar alles op een hoopje wordt gegooid en niets specifiek omschreven staat.
Als je verzekeringsmaatschappij daartoe bereid is kan je steeds vragen om vergoedingslimieten van de collectie en de inboedel apart te vermelden in de ‘bijzondere voorwaarden’ van de polis. Bvb. “De inboedel is verzekerd tot een bedrag van 200.000 waarvan 50.000 voor een collectie militaria”. Op die manier wordt niet “alles op een hoopje gegooid”.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Plaats reactie