wo2 kogel met inhoud

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
harrydeleeuw
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jan 2012, 20:22

wo2 kogel met inhoud

Bericht door harrydeleeuw »

Beste lezer, in omgeving Tilburg vond ik met metaaldetector enkele niet afgevuurde hulzen+kogels (ipv goud). Bij verwijderen kogel uit huls brak de kogel op het uiteinde van de huls waarbij schoon koperkleurig oppervlak bloot kwam. Verder afpellen van de loden kogel leidde tot een koperen tonnetje in het achtereind van de kogel. Op het stuk dat in de huls stak zat een roodkleurig lak-achtige afdichting. Is dit lichtspoor munitie?
Groet, Harry
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: wo2 kogel met inhoud

Bericht door racefiets »

Dat zal inderdaad het lichtspoor element zijn. Vermoed dat je een Duitse SmK L'spur patroon gevonden hebt.
harrydeleeuw
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jan 2012, 20:22

Re: wo2 kogel met inhoud

Bericht door harrydeleeuw »

racefiets schreef:Dat zal inderdaad het lichtspoor element zijn. Vermoed dat je een Duitse SmK L'spur patroon gevonden hebt.
Foto van de uit elkaar gehaalde kogel, helaas beetje wazig.
Dat busje achter de punt was omgeven door lood en achterop dus dat rood gelakte dekseltje. In het busje zit wit spul.
100_5838.JPG
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: wo2 kogel met inhoud

Bericht door racefiets »

In het voorste deel zal je nog een gehard stalen kern tegen komen. Het is trouwens niet slim om bodemvonsten uit elkaar te gaan halen. Voor hetelfde geld heb je er eentje met en fosfor of explosieve lading.
harrydeleeuw
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jan 2012, 20:22

Re: wo2 kogel met inhoud

Bericht door harrydeleeuw »

Bedankt voor de info racefiets. Dacht al dat het voorste deel niet erg zwaar was.
Explosief kan dus ook in dit kleine kaliber? Het is echt maar een klein ding, je kan er weinig in kwijt. Dacht dat dat alleen vanaf 20 mm o.i.d. gevaarlijk kon zijn.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: wo2 kogel met inhoud

Bericht door racefiets »

Nee hoor. Google maar eens op B-patrone of PmK samen met 7,92x57.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: wo2 kogel met inhoud

Bericht door Mr Mojo Risin »

Best voorzichtig zijn met dit soort zaken en inleveren bij de politie. Het is niet echt verantwoord dat je zelf maar even aan een scherp patroon van ca. 70 jaar oud gaat prutsen.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

Re: wo2 kogel met inhoud

Bericht door luxdil »

Vanf 20 mm gevaarlijk. Wat dacht je van 13 mm duits vliegtuigmunitie. Loop ik het liefst met een boogje omheen.
harrydeleeuw
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jan 2012, 20:22

Re: wo2 kogel met inhoud

Bericht door harrydeleeuw »

Mr Mojo Risin schreef:Best voorzichtig zijn met dit soort zaken en inleveren bij de politie. Het is niet echt verantwoord dat je zelf maar even aan een scherp patroon van ca. 70 jaar oud gaat prutsen.
Prutsen ... die omschrijving van mijn vaardigheden pik ik eigenlijk alleen van mijn vrouw :P

Kruit is opgebrand, uit de huls gehaald en in de fik gestoken, en de huls ligt (leeg) in de grijze bak. Nog geprobeerd het slaghoedje te ontsteken (lege huls) maar daar zat geen leven meer in. Kruit was ook klonterig van vocht oid, het brandde heel langzaam.
Kan mij voorstellen dat met zo'n 70 jaar oude brakke huls de spetters om je oren vliegen in het geval dat het kruit ontbrandt door het slaghoedje. Anderzijds lijkt mij die kans heel erg klein gezien de staat van de munitie.

Wat doen jullie eigenlijk met geweer munitie, gewoon laten liggen? Verzamelen en diep herbegraven? Of meenemen en inleveren/ zelf onschadelijk maken? Ik ben in het gebied waar ik zoek vrij gericht zoekend naar familiestukken begraven voor de oorlog, maar stuit af en toe (2x) op geweer munitie.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: wo2 kogel met inhoud

Bericht door ammo »

Ik hoef ze niet onschadelijk te maken, en wat racefiets al aangaf goed met duitse 7,92 liggen klooien tot er een fosfor of beobachtung,
tussen zit.en dan zijn de rapen gaar!!!
Nemo Me Impune Lacessit
harrydeleeuw
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jan 2012, 20:22

Re: wo2 kogel met inhoud

Bericht door harrydeleeuw »

Als je wat vindt wat doe je er dan mee?
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: wo2 kogel met inhoud

Bericht door wvd »

Begraven (voor het geval een ander denkt he das leuk) plek markeren en politie bellen die zorgen dat de eod het opruimt.
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: wo2 kogel met inhoud

Bericht door Mr Mojo Risin »

wvd schreef:Begraven (voor het geval een ander denkt he das leuk) plek markeren en politie bellen die zorgen dat de eod het opruimt.
De enige juiste handelswijze wat mij en de rest van de staff betreft!
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Plaats reactie