Hulp gezocht met foto lijst

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Hulp gezocht met foto lijst

Bericht door Fuglesang »

Hallo,

Ik heb een setje losse bladzijden van een oud fotoalbum in mijn bezit gekregen, met zeer mooie foto's
Deze zou ik in een lijstje aan de muur willen hangen.

Nu zijn de maten van de bladzijden 17,5 CM breed en 25 CM hoog
Ik kan er alleen zeer moeilijk lijstjes voor vinden.
Natuurlijk heb ik de Hema al gechecked :)

Iemand tips waar ik kan kijken om mooie lijstjes in handen te krijgen?
Ik ben niet zo kundig dat ik ze zelf ga maken..
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
matthijsdedie
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 mar 2013, 18:18

Re: Hulp gezocht met foto lijst

Bericht door matthijsdedie »

Heeft ikea niet lijsten?
Anders zou je daar eens moeten kijken?
Altijd op zoek naar duits!
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Hulp gezocht met foto lijst

Bericht door Haplo »

Lijsten nemen die groter zijn en de foto in eenPassepartout plaatsen.
Lijkt ook nog eens mooier.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
nathan2552
Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 07 dec 2013, 02:29
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met foto lijst

Bericht door nathan2552 »

Probeer de kwantum!
"Een sterfgeval is een tragedie, honderd sterfgevallen is een statistiek."

"Vermoord één man en je bent een moordenaar, vermoord er een heleboel en je bent een held."
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Hulp gezocht met foto lijst

Bericht door Fuglesang »

nathan2552 schreef:Probeer de kwantum!
Een oud werkgever. Dat ik daar niet aan heb gedacht :bonk:

Verder zat ik ook aan zo'n passe-partout te denken, maar ik twijfel een beetje omdat het een soort grijsbruinig papier/karton is. Het is een niet echt te definiëren kleur en daarom ook lastig een goede kleur karton voor de passe-partout te kiezen
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
dg1983
Lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 okt 2012, 15:42
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Hulp gezocht met foto lijst

Bericht door dg1983 »

Anders zelf wat maken als je een beetje doe het zelfer ben
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Hulp gezocht met foto lijst

Bericht door asjemenou »

Zoals al eerder wordt vermeld, zoek een grotere lijst waar de fotoalbum bladzijden ruim inpassen. Zoek een mooi stuk (gekleurd) passend papier als achtergrond.
Een passe partout staat uiteraard netter maar het aanbod hiervan welke je in de winkel kunt kopen zijn meestal bedoelt voor standaard fotoformaten en -lijsten. Grote kans dat het niet past. Je zal er dus eentje (of meerdere) op maat moeten laten maken. Zie; http://www.hokaponline.nl/passepartout-c-29.html .
Ook kan je naar een lijstenmaker bij je in de buurt gaan. Dit kost wel wat meer maar het oogt wel veel beter.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Hulp gezocht met foto lijst

Bericht door Fuglesang »

Ik denk dat het ook een passe-partout gaat worden.
In elk geval bedankt voor de tips.
Qua lijst. Zouden jullie gewoon voor een simpele aluminium lijst gaan of eerder een rustiek houtkleurige?
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4871
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Hulp gezocht met foto lijst

Bericht door asjemenou »

Moeilijk om te beoordelen als je de fotobladzijden niet hebt gezien. Als de fotoalbum bladzijden voor jou de moeite waard zijn om in te lijsten dan zou ik naar een lijstenmaker gaan. Deze heeft meestal een ruime aanbieding van passe partouts met verschillende kleurkernen en bijbehorende gekleurde lijsten. Hij/zij maakt het voor je op maat.
Vertel gewoon hoe je het wil. Het kost wel meer maar dan heb je ook een sieraad aan de muur.
Als je van plan bent om dit te doen vraag dan om UV werend glas. Ik meen dat dit bestaat. Foto's moet je sowieso niet in (vol) daglicht hangen. Ze verbleken namelijk omdat fotopapier lichtgevoelig blijft.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
nathan2552
Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 07 dec 2013, 02:29
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Hulp gezocht met foto lijst

Bericht door nathan2552 »

Ik gebruikt de aluminium voor mijn oorkondes, maarja dat is toch wel echt je eigen keuze. verschilt per persoon
"Een sterfgeval is een tragedie, honderd sterfgevallen is een statistiek."

"Vermoord één man en je bent een moordenaar, vermoord er een heleboel en je bent een held."
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: Hulp gezocht met foto lijst

Bericht door Kevinbes »

Xenos heeft ook veel keuze
Always be happy!! :)
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Hulp gezocht met foto lijst

Bericht door Fuglesang »

Wederom hoop ik gebruik te kunnen maken van jullie expertise.

1. Ik heb een dubbelzijdig verkiezingspamflet uit 1933. Het zou mooi in een lijstje staan, maar daar zie je dus de achterkant niet. Het is ongeveer A4 formaat.
Heeft er iemand enig idee hoe ik dit het beste tentoon kan stellen?

2. Als verzamelaar van o.a. foto's heb ik zojuist een behoorlijk fotolot binnen gekregen. Ik dacht aanvankelijk dat het gewoon losse foto's zijn, maar het blijken 46 foto's van verschillende maten (Ansichtkaart tot 4x4cm) te zijn. Deze foto's behoren allemaal tot dezelfde persoon. Ik ben een tegenstander van foto's die bij elkaar horen te scheiden en dus zou ik dat gezamenlijk tentoon willen stellen. Hoe zouden jullie dit doen? 1 grote lijst en het een beetje als "collage" idee indelen of zouden jullie zoiets netjes naast elkaar inlijsten?
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Ray76
Lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 19 jan 2014, 11:44

Re: Hulp gezocht met foto lijst

Bericht door Ray76 »

Voor 1; kan je bv bij de karwei een plaat plexiglas kopen(zijn wel wat prijzig) en deze in 2 gelijke stukken laten zagen.
Zaagkanten voorzichtig ontbramen met een zoetvijl. Platen op elkaar leggen en dan gaten door en door boren.
Ik zou dan hele kleine boutjes en moertjes gebruiken. M4 of zoiets.
Het papier ertussen, boutjes en moertjes erop en je kan het aan beide kanten zien.

Voor 2; wat je zegt. Een collage lijkt mij het mooist. Foto's op een mooie donkere achtergrond en dan natuurlijk in een lijst die bij je overige lijsten past.

Succes :wink: enne foto's van het geheel mag je showen hoor :yes:
Gebruikersavatar
stukaf
Lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 jan 2014, 16:21

Re: Hulp gezocht met foto lijst

Bericht door stukaf »

Al eens op rommelmarkten, eco-winkels en gewoon op internet, gekeken?
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Hulp gezocht met foto lijst

Bericht door Fuglesang »

Ray76 schreef:Voor 1; kan je bv bij de karwei een plaat plexiglas kopen(zijn wel wat prijzig) en deze in 2 gelijke stukken laten zagen.
Zaagkanten voorzichtig ontbramen met een zoetvijl. Platen op elkaar leggen en dan gaten door en door boren.
Ik zou dan hele kleine boutjes en moertjes gebruiken. M4 of zoiets.
Het papier ertussen, boutjes en moertjes erop en je kan het aan beide kanten zien.

Voor 2; wat je zegt. Een collage lijkt mij het mooist. Foto's op een mooie donkere achtergrond en dan natuurlijk in een lijst die bij je overige lijsten past.

Succes :wink: enne foto's van het geheel mag je showen hoor :yes:
1. Dat met die plexiglazen is een net idee. Zo blijft het wel goed bewaard. Het mooiste is het op kunnen hangen. Ik dacht aan die lijsten die je met een draad, door middel van een rail op het plafond op kan hangen, maar erg handig is dat niet. Andere ideeën zijn welkom :)

2. Ik zal even op een tafel alles neerleggen zoals ik denk dat het moet. Dan meet ik dat op, dan zoek ik daar een lijst voor. Ik vind zelf een zwarte/antraciete achtergrond het mooiste. Dat zal het dan ook wel worden.
stukaf schreef:Al eens op rommelmarkten, eco-winkels en gewoon op internet, gekeken?
Voor lijsten? Jazeker. Ik kan nog steeds niet de perfecte lijsten vinden voor die fotoalbumbladen. Heb wat lijsten gehad, maar daar was ik gewoon niet tevreden over. Deze hobby kost een hoop geld en dan wil ik ook dat het er perfect uit ziet.
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
Plaats reactie