Granaathulzen Slag om Arnhem

Identificatie van munitie, waaronder ook bodemvondsten indien herkenbaar als munitie.
Plaats reactie
msyellow
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2015, 13:19

Granaathulzen Slag om Arnhem

Bericht door msyellow »

Beste allemaal,

Bij het opruimen van m'n vader zijn spullen kwam ik de vele hulzen die hij als tiener op het slagveld rond de Slag om Arnhem had verzameld, tegen. Voordat ik ze definitief opruim (verkoop), ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig wat het voor hulzen zijn, en ik hoop op jullie kennis en achtergrondverhalen (mijn vader kan ik het helaas niet meer vragen).
image.jpg
Ik heb geprobeerd de codes te ontcijferen, wat gezien de toestand (origineel, ongerestaureerd) niet altijd makkelijk is, en soms open is voor interpretatie. Een 7 kan soms een 4 blijken, en een I zou ook een / of L kunnen zijn. Sommige tekens (sterretjes, vogels, pijltjes) zijn op een forum moeilijk uit te beelden, maar ik doe m'n best - vraag me als er onduidelijkheid is, als ik extra info (bv van de zijkant van de huls) kan geven, of een detailfoto duidelijk maakt hoe de kenmerken t.o.v. elkaar staan.

Van hoog naar laag, beginnend linksachteraan en dan van rechtsvooraan naar linksvoor:
  • 1. LOT 737 10L 1943 6PR 7CWT ECC
    2. (weinig info, kleine letters/cijfers, maar wel een duidelijke vogel met horizontale vleugels/verenstrepen op een bol, met in die bol een (haken?)kruis?) 82 ... aw ... 42 ... 5c Pal
    3. Twee hulzen met cijfers, en Russische tekens.
    3.a: 106 s.m.a. 528 1916 (in het midden: ) m 13/39 (in wittige letters: ) SPRGR
    3.b: C lot 24 7-7-1916 (in het midden: ) 3m 7/39 (in wittige letters: ) SPRGR
    4. Vier hulzen
    4.a 75 DEC MGM 49/L 18BX
    4.b 75 DEC FR18 16X TX (en een vijfpuntige ster met cijfer 1 ervoor)
    4.c 75 DEC MGM 62 16 USA (en een vijfpuntige ster met cijfer 1 ervoor)
    4.d 75 P PK 9P 27 DZ (en een vijfpuntige ster met met cijfer 1 ervoor en omcirceld: 0F)
    5. LOT II 346 1942cf EWB 25 Pr
    6. 75MM M5AI TYPE II 1943 LOT 23 45
    7. Vier hulzen: 3x P152, 1x P456. 6331 met een asterisk (sterretje) met acht punten. Vogel met schuine vleugels, verenstrepen schuin naar beneden aflopend. Wa A75 3,7cm PAK.
    8. Drie hulzen: P131. 2x 1936, 1x 1938. 6348. Vogel met schuine vleugels, verenstrepen schuin naar beneden aflopend. WA270. Zijkant huls: o.a. 0,192 kg
    9. 40M/M III LOT 858 PP/C 1943 CF 9 en drie pijltjes wijzend naar boven, in verticale lijn, met een E ertussen.
    10. 37MM M16 (weinig details verder, maar op het slaghoedje staan nog wat karakters en: 1943).
    11. Kleine huls vooraan: weinig, alleen: 4 T W
Ik hoop op jullie collectieve wijsheid en kijk uit naar de achtergrondverhalen. Zo vraag ik me af hoe mijn vader aan de Russische hulzen komt, en die uit de Dertiger jaren. Komen die ook uit de Slag om Arnhem (en hoe dan), of zijn dat wellicht oudere trofeeën, misschien van zijn vader zelfs?

Alvast dank!
GBL
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 apr 2015, 14:28

Re: Granaathulzen Slag om Arnhem

Bericht door GBL »

De voorste rij hulzen zijn van links naar rechts US 37mm, 40mm bofors Brits/Us, 3,7cm flak Duits, 3,7cm pak Duits, (Ik denk) Brits 25ponder. Die kleinste huls in een .50 US/Brits.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Granaathulzen Slag om Arnhem

Bericht door ammo »

De Russische hulzen kunnen gewoon bij de slag om Arnhem zijn gebruikt, door de Duitsers. (beute munition)
Nemo Me Impune Lacessit
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Granaathulzen Slag om Arnhem

Bericht door ammo »

Doe me even de maten van de Russische hulzen lengte en doorsnede precies.
Nemo Me Impune Lacessit
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Granaathulzen Slag om Arnhem

Bericht door ammo »

GBL schreef:De voorste rij hulzen zijn van links naar rechts US 37mm, 40mm bofors Brits/Us, 3,7cm flak Duits, 3,7cm pak Duits, (Ik denk) Brits 25ponder. Die kleinste huls in een .50 US/Brits.
40 mm is Canadees , .50 huls is Amerikaans TW - Twin Cities Ordnance Plant uit 1944
Nemo Me Impune Lacessit
msyellow
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2015, 13:19

Re: Granaathulzen Slag om Arnhem

Bericht door msyellow »

ammo schreef:Doe me even de maten van de Russische hulzen lengte en doorsnede precies.
De Russische hulzen zijn 38cm hoog. Doorsnede aan de voet is ongeveer 89mm, en aan de top ongeveer 78mm.
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Granaathulzen Slag om Arnhem

Bericht door ammo »

msyellow schreef:
ammo schreef:Doe me even de maten van de Russische hulzen lengte en doorsnede precies.
De Russische hulzen zijn 38cm hoog. Doorsnede aan de voet is ongeveer 89mm, en aan de top ongeveer 78mm.
76x385R hulzen gebruikt in verschillende Russische veldkanonen en zeker ook gebruikt door de duitsers
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Granaathulzen Slag om Arnhem

Bericht door patrickh »

Mooie hulzen, en vooral de Duitse zijn geliefde verzamelobjecten!
luuk584
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 jun 2010, 22:35

Re: Granaathulzen Slag om Arnhem

Bericht door luuk584 »

Is inderdaad een erg mooie collectie.
msyellow
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 mei 2015, 13:19

Re: Granaathulzen Slag om Arnhem

Bericht door msyellow »

Beste allemaal,

Dank voor de vele reakties, leuk ook om te horen wat de achtergrond van die hulzen is. Nooit zo beseft dat de Duitsers (in de nadagen van de oorlog) met buitgemaakt materieel van de Russen en Fransen, maar ook met eigen materieel zoals de Tiger tank, naar Arnhem waren getrokken om daar met de Engelsen, Canadezen en Amerikanen te worden geconfronteerd. Het plaatje boven, van het rijtje hulzen, vertelt - met behulp van jullie informatie - dat verhaal.

Ik heb ook veel reakties voor belangstelling voor die hulzen, maar vaak voor een gedeelte ervan (en dan met name de Duitse hulzen). Alhoewel ik jullie bijdragen heel erg waardeer en iedereen blij zou willen maken met één of meerdere hulzen, zou ik het - in de geest van mijn vader die ze op loop- en fietsafstand van zijn huis in Wageningen heeft verzameld - het liefste als één geheel aan een liefhebber willen verkopen.
Op het moment dat je de verzameling opsplitst, verlies je een gedeelte van het totaalverhaal dat de hulzen over de slag om Arnhem vertellen.
Ik zal een advertentie zetten op het daartoe bedoelde forum, en hoop op een marktconforme bieding (waarmee ik de kans op doorverkoop en splitsing - in ieder geval voor de nabije toekomst) probeer te voorkómen.

Nogmaals dank!

<update> lidmaatschap voor de marktplaats sectie nu aangevraagd...
Plaats reactie