Nederlandse officierslaarzen voor 1940

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
robindejong1993
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 aug 2014, 21:07

Nederlandse officierslaarzen voor 1940

Bericht door robindejong1993 »

Heren,

Recentelijk een nieuwe aankoop gedaan waarvoor ik schoenen of laarzen van voor 1940 voor zoek.
Nu weet ik dat officieren en manschappen hun schoensel zelf moesten aanschaffen en daar puttees of beenkappen bij droegen.
Werden laarzen ook privé aangeschaft en gedragen?
Ik kan wel enige foto's vinden waarop officieren en hoofdofficieren laarzen dragen.
Zijn de onderstaande laarzen vooroorlogs en waaraan is dat te zien?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Robin
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse officierslaarzen voor 1940

Bericht door Erik »

robindejong1993 schreef:Nu weet ik dat officieren en manschappen hun schoensel zelf moesten aanschaffen en daar puttees of beenkappen bij droegen.
Niet helemaal correct. Manschappen werd toegestaan eigen schoeisel te dragen mits ze er op konden marcheren. Geen schoeisel? De dienst verschaft.
Officieren kregen een eerste verstrekking en moesten daarna in eigen schoeisel voorzien.
robindejong1993 schreef:Werden laarzen ook privé aangeschaft en gedragen?
Ik kan wel enige foto's vinden waarop officieren en hoofdofficieren laarzen dragen.
Ja, laarzen werden ook wel privé aangeschaft. Hoofdofficieren aller wapenen werden gerekend te zijn bereden en moesten zich voorzien van dergelijke uitrusting.
robindejong1993 schreef:Zijn de onderstaande laarzen vooroorlogs en waaraan is dat te zien?
Gezien de wat ouderwetse sluiting zouden deze laarzen inderdaad wel vooroorlogs kunnen zijn maar pas op: het model is door de jaren heen niet zoveel veranderd. Er zijn niet zoveel zaken waaraan je kunt zien of ze zeker-weten voor- of naoorlogs zijn.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
robindejong1993
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 aug 2014, 21:07

Re: Nederlandse officierslaarzen voor 1940

Bericht door robindejong1993 »

Erik, bedankt voor de uitleg.
Het is nogal lastig om hier info op het web of in boeken over te vinden.
Ik ga in mijn zoektocht verder opzoek naar halfhoge schoenen.
Mocht je nog een setje hebben staan :wink:
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse officierslaarzen voor 1940

Bericht door Erik »

robindejong1993 schreef:Erik, bedankt voor de uitleg.
Het is nogal lastig om hier info op het web of in boeken over te vinden.
Je moet je richten op de originele voorschriften, daar staat deze informatie in. Ook de werken van Talens (Met de ransel op de rug) is het e.e.a. wel terug te vinden.
robindejong1993 schreef:Ik ga in mijn zoektocht verder opzoek naar halfhoge schoenen.
Mocht je nog een setje hebben staan :wink:
Jaja, grappenmaker!
De halfhoge schoenen kon wel eens moeilijk zijn, vooral ook omdat het model nagenoeg ongewijzigd is doorgeproduceerd tot halverwege de jaren vijftig. Veel vooroorlogse legerschoenen (die na dienstverlaten niet werden ingeleverd) zijn versleten gelopen en weggegooid.
Succes dus!
Een goede beschrijving van de schoen is in Talens terug te vinden.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie