Helaas winst voor Graaf

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: Helaas winst voor Graaf

Bericht door wvd »

Heer Graaff gaat zondag weer kijken zo te lezen. Zal hij net als de vorige keer ook nazi spullen kopen want ja dat heeft hij gedaan!
Maar dat is natuurlijk alleen als bewijs :+
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Helaas winst voor Graaf

Bericht door uniformverzamelaar »

Het gemeente bestuur van Huizen moest deze man dagvaarden voor het verstrekken van leugenachtige berichten.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
brastra
Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 aug 2010, 09:08
Gegeven: 1 keer

Re: Helaas winst voor Graaf

Bericht door brastra »

Dhr,. de Graaf wordt vervelend !
Ik heb gehoord dat deze heer ook foto's neemt van verzamelaars en standhouders met
verboden artikelen !
Heb helaas ook wat last gehad met deze persoon.
Natuurlijk is het zo dat figuren die het Nazidom aanhangen of anderzijds aanprijzen niet de verzamelaars zijn
waar wij het over hebben en derhalve ook niet de juiste instelling hebben.

Prima dat daar tegen op wordt getreden daar heb ik niks tegen en moet ook vindt ik zelf !
Echter uit oogpunt van geschiedenis en verzamelaars optiek zijn dit twee dingen die je moet scheiden !

Brastra
Laurens van D.
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 03 apr 2014, 14:17

Re: Helaas winst voor Graaf

Bericht door Laurens van D. »

Gemeente en politie controleren zondagochtend of organisator Joop de Blij zich houdt aan de aangescherpte vergunning voor de militariabeurs in sporthal De Meent in Huizen.

Door Eddie de Paepe - 29-5-2015, 15:37 (Update 29-5-2015, 15:49)
In de woensdag afgegeven vergunning heeft de gemeente een reeks extra voorwaarden opgenomen. Dit naar aanleiding van de commotie die rond de vorige beurs in maart ontstond. De AFVN/bond van Antifascisten sloeg alarm omdat er onder meer een exemplaar van Mein Kampf en nazidolken te koop werden aangeboden. Huizen heeft nu duidelijk omschreven welke artikelen niet door de beugel kunnen omdat ze op een of andere wijze verbonden zijn aan (rechts)exrtremisme of (neo)nazisme. Bij een overtreding wordt direct ingegrepen.

Verontwaardigd

Organisator Joop de Blij is nog steeds zeer verontwaardigd over de ophef die in maart ontstond rond de militariabeurs in Huizen. ’Wij zijn bij het grof vuil neergezet.’

De Delftse amateurhistoricus organiseert - samen met zijn vrouw Ria - vijf keer per jaar de beurs in sporthal De Meent. Namens de landelijke stichting Samenwerkende Militariaverzamelaars. ,,In de afgelopen 35 jaar hebben wij over onze beurs - eerst in Bussum en daarna in Huizen - geen enkele klacht gehad’’, benadrukt hij.

De actie van Arthur Graaff van de AFVN/Bond van Antifascisten, een kleine drie maanden geleden, kwam dan ook als een donderslag bij heldere hemel. Graaff zocht de publiciteit in zijn strijd tegen de verkoop van ’nazispullen’ aan de hand van de beurs in Huizen, en deed aangifte tegen de organisator.

Mein Kampf

,,Niemand weet wat er op dat gebied nu eigenlijk wel of niet mag’’, stelt De Blij. ,,Neem Mein Kampf, dat enkele jaren geleden zonder problemen werd verkocht. Tegenwoordig kan iedere sufferd het met één muisklik op zijn beeldscherm tevoorschijn toveren.’’ Toch wil de organisator ’aan de goede kant blijven zitten’. Dat Hitlers boek in maart in Huizen te koop werd aangeboden, dat was echt niet de bedoeling. ,,Maar ja, er glipt wel eens wat tussendoor. Ik kan niet alles zien.’’

De actie van Graaff is bij De Blij stevig in het verkeerde keelgat geschoten. ,,Als je ergens 45 kilometer per uur rijdt, waar je vijftig mag, dan krijg je geen bon. Maar die meneer probeert toch voor elkaar te krijgen. Pure nazi-methoden om ons zo onder druk te zeten. Een leugenachtige campagne, waar jullie als krant zijn ingetrapt.’’

Nazivlaggen

Elke militariabeurs in sporthal De Meent trekt zo’n 275 bezoekers. De zestig standhouders bieden allerlei verzamelobjecten aan, waarvan circa driekwart van doen heeft met de Tweede Wereldoorlog. In de nieuwe vergunning van de gemeente is zo nauwkeurig mogelijk omschreven wat - naast wapens en munitie - niet verkocht mag worden. Het betreft onder meer om artikelen met een ’duidelijk (rechts)extremistisch en/of (neo)nazistisch karakter’ die niet uit de WO II stammen, zoals nazivlaggen en waxinelichtjeshouders met hakenkruizen.

Taboe zijn ook ’fan items’, die ’alleen gemaakt zijn om een groep met bepaalde denkbeelden te bereiken’, zoals SS-stickers en mokken met doodskoppen. Derde categorie zijn echte items uit de Tweede Wereldoorlog zoals Mein Kampf en nazi-dolken. Ten slotte wordt met drie andere voorwaarden een poging gedaan om alles te verbieden wat te maken heeft met het aanzetten tot haat en met discriminatie, (rechts)extremisme, (neo)mazisme en aanverwante zaken. De gemeente heeft dit alles uitgebreid met De Blij besproken.

Ophef

,,Het is inderdaad allemaal ietsje duidelijker gesteld’’, reageert de organisator. De in zijn ogen onterechte ophef heeft zelfs nog iets goeds te weeg gebracht. ,,Je slaapt in de loop van de tijd toch een beetje in. Ik ben nu ook wat scherper geworden.’’

De Blij overhandigt zondagochtend vroeg alle standhouders een ’manifest’, waarin duidelijk staat wat allemaal niet kan en mag, ’op straffe van verlies van uw tafel’. ,,Ik ga morgenochtend, voordat de bezoekers binnenkomen, met twee man de beurs op om alles te controleren.’’

Ook de gemeente en de politie gaan een kijkje nemen. Net als de AFVN/Bond van Antifascisten. ,,Die drie euro toegang moeten we maar over hebben voor de goede zaak’’, meldt Graaff.
Bron:http://www.gooieneemlander.nl/regionaal ... en?lref=R3

Zoals eerder al is gezegd, het gaat alleen maar om naoorlogse rommel.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Helaas winst voor Graaf

Bericht door Kugelblitz »

Het stemt me triest dat alle, door de gemeente nu toegevoegde, verboden items precies van het lijstje van Graaff komen, zonder uitzondering. De vlaggen, de waxinelichtjes, de dolken etc. Precies deze items noemde hij immers zelf in het eerder geplaatste bericht van zijn hand.
De gemeente heeft duidelijk niet zelf nagedacht maar het lijstje klakkeloos overgenomen. Dit geeft dus aan hoe 'gevaarlijk' Graaf wel degelijk kan zijn omdat beleidspersonen schijnbaar geen nee durven te zeggen.

Nu vind ik het persoonlijk een goede zaak dat alle overduidelijk moderne items, die totaal geen historische waarde hebben, zoals nylonvlaggen en bedrukte bekers etc. worden geweerd. Mijns inziens horen die ook helemaal niet thuis op een serieuze militariabeurs en het verbaast me dat daar schijnbaar een goede markt voor is. De link met neo-nazi's of extreem rechts kan ik in dat opzicht ook wel begrijpen.

Ik vind het echter wel opmerkelijk, dat Graaffs wensen schijnbaar heel makkelijk worden gehonoreerd, waarschijnlijk omdat de gemeentelijke contactpersonen zelf (begrijpelijkerwijs) geen flauw benul hebben van militaria en uit veiligheid maar met hem meegaan. Voor je het weet krijg je als gemeente of individu immers onterecht een label opgeplakt, waar je niet meer vanaf komt.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Helaas winst voor Graaf

Bericht door earlymb »

Het probleem is hoe je onderscheid moet maken. Met 'fan items' is het makkelijk, die hebben helemaal niets op een beurs als deze te zoeken. Maar hoe ga je om met 'museale reproducties' cq. re-enactment materiaal, of met een originele dolk? Als verzamelaars weten de meesten hier instinctief wel dat hier een wereld van verschil in zit. Om dit verschil uit te leggen aan iemand van buiten het militariawereldje (zoals een rechter) is echter nog best lastig.

Hoe zou een gemeente een dergelijk onderscheid in een vergunning moeten verwoorden? Huizen heeft het nog niet eens zo slecht verwoordt met 'artikelen met een duidelijk (rechts)extremistisch en/of (neo)nazistisch karakter’. Ik zou daar zelf nog aan toegevoegd hebben 'geproduceerd na 1945', met misschien 'Mijn Kampf' als benoemde uitzondering hoewel ik zelf van mening ben dat originele exemplaren gewoon toegestaan zouden moeten worden. Hetzelfde geldt voor SS- en partij uniformdelen; hoewel die an sich wel aan de definitie van verboden materiaal voldoen heeft origineel materiaal zeker grote historische waarde en is bovendien ruim buiten financieel bereik van de gemiddelde skinhead. Hetzelfde geldt voor originele dolken.

Dit hele gedoe is toch ook wel te wijten aan gemakzucht van zowel beursorganisatie als -bezoeker, door oogluikend toe te laten dat dit soort moderne troep op de tafels verscheen en er niet op te reageren. Hopelijk wordt hiermee de wind uit de zeilen van dat neo-fascistische clubje genomen (hoewel die van een dergelijk onderscheid uiteraard niets willen weten) en verdwijnt de rommel voorgoed. Dan heeft het hele gedoe toch nog een goed resultaat opgeleverd...
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Helaas winst voor Graaf

Bericht door Kugelblitz »

Topic is even opgeschoond!
We begrijpen best dat de acties van de heer Graaff tot ongenoegen leiden, maar laten we ons vooral niet laten provoceren tot persoonlijke aanvallen en/of goedbedoelde grappen.

Door ons objectief en professioneel op te stellen in deze kwestie laten we des te meer zien dat zijn visie over het verzamelen van Duitse militaria niet klopt. Neem daarbij dus ook als individu je verantwoordelijkheid.

Reageren op deze onderwerpen is ok en ook het geven van je eigen mening, maar houd het netjes! :) Dit is dan ook direct een 'waarschuwing' voor de toekomst. We zijn en blijven immers een openbaar forum.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie