poging 2 voor de nahkampfmesser...:)

Vaststellen van echtheid en de waarde van asmogendheden militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ullemans
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2015, 16:56
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

nahkampfmesser....vraagje

Bericht door ullemans »

Hoi,

Ik ben nieuw hier op het forum en plaats maar meteen even een berichtje. Ik verzamel al jaren en ben een nahkampfmesser tegengekomen voor een zacht prijsje :) . Heeft iemand hier meer kijk op en kan mij vertellen welke WaA maker dit is (WaA14), op het lemmet staat ook een markering. Kan iemand me ook vertellen wat de waarde is van een nahkamfmesser als deze?
Hierbij de foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dank alvast
Groet Bjorn
they were like angels, falling from the sky
Gebruikersavatar
ullemans
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2015, 16:56
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: nahkampfmesser....vraagje

Bericht door ullemans »

geen idee of ik dit goed heb gedaan zo... zie zelf alleen de afbeelding door rechtermuisknop te klikken en te kiezen voor afbeelding bekijken...
sorry daarvoor mocht dit niet de correcte wijze zijn.

Bjorn
they were like angels, falling from the sky
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: nahkampfmesser....vraagje

Bericht door Kugelblitz »

Ik kan ze niet zien, je kunt ze uploaden vanaf je pc via het forum, onder het kader waarin je je post typt.
Heb lang geleden zelf een Nahkampfmesser gehad, dat was enkel gemarkeers met een nummer 5 in het lemet geloof ik.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
ullemans
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2015, 16:56
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: nahkampfmesser....vraagje

Bericht door ullemans »

heb de foto's geupload met de {img} tekens ervoor en erna...wat doe ik verkeerd??
Deze nahkampfmesser is gemerkt op t lemmet met WaA14 op de lemmet met een H met een zwaard erdoor
they were like angels, falling from the sky
Gebruikersavatar
ullemans
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2015, 16:56
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: nahkampfmesser....vraagje

Bericht door ullemans »

sorry op de handgreep met WaA14
:)
they were like angels, falling from the sky
Gebruikersavatar
ullemans
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2015, 16:56
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: nahkampfmesser....vraagje

Bericht door ullemans »

zie je de foto's ook niet door met rechtermuisknop te klikken op afbeelding en dan afbeelding bekijken
they were like angels, falling from the sky
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: nahkampfmesser....vraagje

Bericht door Kugelblitz »

Nee, zie ze niet.
Jee moet niet dat [img] gebruiken, maar onder het tekstvak (waarin je je bericht typt) heb je een knop waarmee je een bestand kunt toevoegen. Dit kan dus ook een foto zijn vanaf je pc. Vervolgens klik je daarna op 'invoegen'.
Kijk hier voor extra info: viewtopic.php?f=30&t=24128

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
ullemans
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2015, 16:56
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

poging 2 voor de nahkampfmesser...:)

Bericht door ullemans »

nahkampfmesser....vraagje
poging 2 dus....

Hoi,

Ik ben nieuw hier op het forum en plaats maar meteen even een berichtje. Ik verzamel al jaren en ben een nahkampfmesser tegengekomen voor een zacht prijsje :) . Heeft iemand hier meer kijk op en kan mij vertellen welke WaA maker dit is (WaA14), op het lemmet staat ook een markering. Kan iemand me ook vertellen wat de waarde is van een nahkamfmesser als deze?
216 bewerkt.jpg
they were like angels, falling from the sky
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: poging 2 voor de nahkampfmesser...:)

Bericht door Kugelblitz »

Ik heb ze zelf nog niet met deze stempelingen gezien, het model ziet er wel Duits uit. Lijkt wel zeer zwaar gebruikt, meestal heeft de schede nog wel zwarte lak en is heft wat lichter bruin.
De originele exemplaren van ongeveer dit model (zonder stempelingen) kosten ca. €350,-.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gast

Re: poging 2 voor de nahkampfmesser...:)

Bericht door Gast »

heb je enig idee welke WaA maker het is? WaA14 bestaan er merdere van maar in combinatie met de markering op het lemmet blijft er waarschijnlijk maar 1 over. Echter heb ik de markering nog niet kunnen traceren icm de WaA markering. Ik denk zelf dat het een nahkampfmesser van Hawig is maar daar ben ik niet geheel zeker van..
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: poging 2 voor de nahkampfmesser...:)

Bericht door Kugelblitz »

Ik durf dat zo niet te zeggen. Nahkampfmesser zijn een ingewikkelde materie, waar volgens mij nog niet al te veel duidelijkheid over is. Met name ook omdat deze messen realtief weinig werden gebruikt en een groot deel ook al uit WO1 komt en een ander deel private aankoop is.
Luftwaffe messen lijken het meeste voor te komen qua WO2 exemplaren, zijn vaak gemarkeerd met een cijfer (5,6,3 etc.) en soms een 'L' ervoor.
Ik vind jouw exemplaar vrij fors gemerkt, maar qua design is het wel wat je zou verwachten, lijkt erg op de LW exemplaren, maar dus wel zeer sterk gebruikt. Alle lak van de schede en het heft is ook wat donkerder geworden. Ook de clip waarmee de schede ergens aan bevestigd kon worden ziet er in mijn ogen wel goed uit.

Over de Waffenamt-stempel durf ik niet zo veel te zeggen. Op bajonetten vind je ze weliswaar ook, maar daar zijn ze wat subtieler aangebracht.

Hopelijk kan iemand anders er meer duidelijkheid over verschaffen.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
ullemans
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2015, 16:56
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: poging 2 voor de nahkampfmesser...:)

Bericht door ullemans »

dank voor je reactie. Ik heb t mes van een antiekhandelaar uit duitsland. Ik woon zelf in groesbeek en heb een tof goedkoop adres net over de grens.
Ik twijfel niet zo aan de originaliteit, hij ziet er wel echt authentiek uit. De markeringen zijn wel echt scherp, geen klooierij wat mij betreft. Alles netjes en exact in t midden, wat betreft de heft, deze lijkt wat aan de donkere kant op de foto maar is in werkelijkheid wat lichter. De schede is naar mijn idee nooit zwart geweest bij dit exemplaar... er zit nergens een restjhe op. Wel lijkt ook deze origineel te zijn. Heeft ook wat gebruikssporen in de vorm van een piepklein haarscheurtje waar de klip opgetild word om m over de laars te schuiven, en de binnekant is behoorlijk verweerd.
Uiteraard ben ik benieuwd naar mensenkennis over dit item....Mocht iemand meer weten.... kom maar op
Uiteraard kan ik meer foto's leveren :)

Groet Bjorn
they were like angels, falling from the sky
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: nahkampfmesser....vraagje

Bericht door rood »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
robindejong1993
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 aug 2014, 21:07

Re: poging 2 voor de nahkampfmesser...:)

Bericht door robindejong1993 »

Een expert ben ik niet, maar ik zou er voorbij lopen.
Dit is het eerste nahkampfmesser waarin ik in het hout een WaA makering zie.
Tevens ken ik 0 makers met dat makers logo.
Naar mijn weten is dit zeer onwaarschijnlijk.
Wellicht plaatsen op het waf forum, een aantal heren hebben daar redelijk verstand van nahkampfmesser.
Kan je een miskoop of juist een goede aankoop bevestigen!
Plaats reactie