Brits ter determinatie

Vaststellen van echtheid en de waarde van geallieerde militaria
Plaats reactie
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Brits ter determinatie

Bericht door michiel01 »

Graag wil ik weten, wat uit welke periode stamt en of ik de determinatie juist heb.
Afbeelding
Afbeelding

R Signals = Royal signals embleem voor op het schouderstuk. Na wo1?
RGA = Royal garisson Artillery, ronde oogjes pre wo1?
RA = Royal artillery, met rastertje, hoort dat erbij?
Officiers granaatje, plastic, voor tropen/khaki tenue? datering? Is maker gemarkeerd op de achterzijde.
Kings own Yorkshire Light Infantry capbadge, metaal dus wo1?
One and All badge, The duke of cornwall.... datering?


Deze tas, patroontas vermoed ik, gemaakt in 1897 door George Sheldon, maar WD 1916 met broad arrow gestempeld. Kijker of patroontas?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
de pouch deed me denken aan de pre 1900 patroontassen, alleen daarvan ken en zie ik alleen versies waarbij de sluitknop op de voorzijde zit.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Brits ter determinatie

Bericht door Erik »

R Signals = Royal signals embleem voor op het schouderstuk. Na wo1?
Waarschijnlijk ook tijdens. Gebruikt tot eerste jaren WO2 en toen vervangen door de shouldertitles.
RGA = Royal garisson Artillery, ronde oogjes pre wo1?
Kan maar hoeft niet noodzakelijkerwijs. Ronde oogjes wijst eerder op het gebruik: collar of shoulder.
RA = Royal artillery, met rastertje, hoort dat erbij?
onbekend
Officiers granaatje, plastic, voor tropen/khaki tenue? datering? Is maker gemarkeerd op de achterzijde.
plastic/kunststof aanmaak is economy en hoeft niet direct te maken te hebben met tropendiensten. Uit mijn hoofd: vanaf midden 1944.
Kings own Yorkshire Light Infantry capbadge, metaal dus wo1?
Nee, interbellum en WO2, bedoeld voor field service cap en field beret. WO1 had gesoldeerde lugs achterop. De WO1 exemplaren met slider waren geheel van messing (dus ook de Yorkshire Rose) Afgebeelde embleem was bi-metaal en populair omdat je 't kon poetsen, i.t.t. de economy issue van plastic
One and All badge, The duke of cornwall.... datering?
Nope, you lost me!

Tip:
British Army Cap Badges of the First World War
By Peter Doyle, Chris Foster.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Brits ter determinatie

Bericht door michiel01 »

thanks Erik, kan ik zeker wat mee!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Brits ter determinatie

Bericht door Jim »

R- signals zeker na wo1. Ze zijn opgericht in 1920. Tijdens wo1 waren het de Royal engineers die de verbindingen verzorgden.
gedragen tot begin wo2. Eerst nog vervangen of tegelijk (?) door stoffen varianten slip-ons. Maar daarna door shouldertitles

Het granaatje. Royal artillery Inderdaad een war economy uitvoering om koper te besparen. Deze war economy (alleen wo2 gemaakt) waren echter niet bedoelt om de metalen uitvoeringen geheel te vervangen. Per 6 maanden leverde dat meer als 19 ton aan bespaard koper op!
De productie voor sommige eenheden begon al 1942. knopen (met embleemen), rang pips en kroontjes werden ook in plastic uitgevoerd.

Kings own Yorkshire Light Infantry capbadge Er zijn ook geheel messing uitvoeringen. Ik heb verhalen gelezen en gehoord dat de bi-metalen uitvoeringen voor hogere rangen bedoelt waren. (?) Er zijn eenheden waar de officieren bronzen badges (chocolade bruin) hadden . wo1 en wo2 aanmaak varianten in deze heb ik geen verstand van.

One and All badge, The duke of cornwal heeft collar badge. ik ken een variant met geheel andere kroon.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Brits ter determinatie

Bericht door Erik »

Jim schreef:Kings own Yorkshire Light Infantry capbadge Er zijn ook geheel messing uitvoeringen. Ik heb verhalen gelezen en gehoord dat de bi-metalen uitvoeringen voor hogere rangen bedoelt waren. (?) Er zijn eenheden waar de officieren bronzen badges (chocolade bruin) hadden . wo1 en wo2 aanmaak varianten in deze heb ik geen verstand van.
KOYLI is wat moeilijk vanwege de verscheidenheid. Ik verzorg zelf een uitbeelding als WO2 KOYLI en heb ook contact met het museum aldaar. Maakt mij geen expert maar ik kan er wel wat van vertellen.

De bi-metalen was voor iedereen bedoeld, niet alleen officieren.
De geheel messing exemplaren komen uit de economy issue 1916. Begrijpelijk dat officieren natuurlijk probeerden een bimetalen te bemachtigen! Misschien dat zo beeld werd gevestigd dat bi-metaal des officiers was.
De bronzen badge (inderdaad voor officieren) is WW2, later verschenen deze (2e helft jaren veertig) ook in spiegelende paren voor op de revers (kraag)
De koperen exemplaren zijn ergens in de tijd vervangen door aluminium exemplaren, ge-anodiseerd: verzilverd. Ook de plastic exemplaren kregen een zilverlaagje. Dit alles volgens mijn herinnering begin jaren 50.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie