Ontroest Verkleuring tegen gaan

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Ontroest Verkleuring tegen gaan

Bericht door Kevinbes »

Hallo,
Ik heb Duitse hulzen. Bodemvondst ze waren roestig dus heb ik ze in azijn gelegt, ter ontroesting. Maar er komt wat verkleuring op. Normaal zijn ze koperkleur maar nu zijn ze roze. Dat maakt niet uit maar toch jammer hoe kan ik zorgen dat de kleur terug komt of tegen gaan van de verkleuring?

Groeten Kevin
Laatst gewijzigd door Kevinbes op 21 jun 2015, 19:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Ontroest Verkleuring tegen gaan

Bericht door Haplo »

Kleur krijg je niet terug.
Korter in het azijn leggen is de tip.
Dus vaker kijken.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Ontroest Verkleuring tegen gaan

Bericht door Erik »

Klopt. Het zuur heeft te lang ingewerkt. Nadeel is ook dat de huls nu broos is geworden. Komt niet meer goed. Zet maar in je vitrinekastje "geleerde lessen"!
Tip:
Azijn is echt zuur. Verdun het met de helft. Wat ook goed helpt en niet 'inbrandt' is cola. Kun je de hele nacht laten staan!
Hulzen zijn in de regel van messing. Als er echt roest op de huls zit is-ie waarschijnlijk van ijzer o.i.d. Probeer het er dan af te halen met fijn schuurlinnen. Zuur zal metaal verbrozen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: Ontroest Verkleuring tegen gaan

Bericht door Kevinbes »

Oke, bedankt voor de tips.
Plaats hier ook je tips voor ontroesten

Kevin
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Ontroest Verkleuring tegen gaan

Bericht door Erik »

Beste tip lijkt mij dat je er voor zorgt dat het niet kan roesten!
Zorg voor een opslagruimte die niet vochtig is en voldoet aan de vochtigheidsgraad zoals voor papieropslag wordt gebruikt: tussen de 45 en 60 procent.
Metalen die graag en snel roesten zijn vooral op wapens terug te vinden. Ook je vingerafdruk! Zodra je met een wapen bezig bent geweest, zorg dat het weer wordt afgeveegd, drooggemaakt en heel lichtjes in de wapenolie wordt gezet.
Bij aanslag op koper, messing e.d. (geelmetalen) helpt cola erg goed (of azijn-water 50:50)
Bij magnetische metalen: met heel fijn schuurlinnen de roest verwijderen, dan heel licht olieen.
zg. 'Weervlekken' in blanke metalen zoals bajonetten krijg je zowat niet weg. Ook hier: fijn schuurlinnen en een avond niets te doen. Ik hoop echt dat iemand een goede methode weet.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
martinus
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 mar 2009, 17:48
Ontvangen: 9 keer

Re: Ontroest Verkleuring tegen gaan

Bericht door martinus »

Probeer je hulzen een beetje op te schuren. Vaak zijn de roze plekken slechts aan de oppervlakte en ligt "eronder" nog de gewone messinglaag". Bij kleinkaliber hulzen zal dit niet meevallen maar met de dikkere grootkaliber hulzen kun je deze laag er gewoon afschuren.
Plaats reactie