Verbod op Duits verzamelen

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door koe op zolder »

Graaff heeft een mening die gebaseerd is op voornamelijk emotie, wat het enorm lastig maakt iemand te overtuigen. De emotie is waarschijnlijk de zucht naar aandacht en het kampverleden van zijn familie.
Begrijpelijk. En ik verbaas me ook als forumleden doodskoppen als avatar hebben, of een quote van een Duitse generaal. En ook ik word misselijk van "foute figuren" die op een beurs rondlopen, en mokken, neppe bustes en T-shirts die totaal niet op een beurs voor historische militaria thuishoren.

Toch ben ik absoluut niet tegen het verzamelen van originele items van alle partijen, en ik moet zeggen dat Graaff de eerste nabestaande van een kampslachtoffer is die niet enthousiast word van wat ik doe. Mijn beste vriend is zo Joods als de baard van Mozes en ook hij heeft Duitse helmen en petten in zijn collectie in zijn huiskamer staan. Familie-leden en geïnteresseerden vinden het geweldig hoe wij verzamelaars bezig zijn en verkopen of doneren vaak mooie items aan collecties. Ik heb laatst zelfs Jappenkampdocumenten van een overlevende zelf gekocht. Geen wonder dat kleine musea/opengestelde collecties als paddestoelen uit de grond schieten.
Musea die nu groot zijn zijn vroeger ook zo begonnen; als kleine collecties. En nog steeds zijn ze erg afhankelijk van amateurhistorici en verzamelaars. Niet handig en ondankbaar ook dat velen nu de verkeerde partij kiezen vind ik.

Als Graaff, hoe getraumatiseerd ook, denkt mij als verzamelaar/handelaar (ik verkoop/ruil ook wel eens iets) onder de categorie neonazi/fascist te moeten indelen dan reageer ik daar zeker op, ook al is hij niet te overtuigen. Wij zetten ons elke dag met veel inzet en passie in om een juist historisch beeld neer te zetten, dan lijkt het me zeker niet raar om ons te verweren. Buiten het feit dat iedereen kan zien/horen dat we geen nazi's zijn, als we onze collecties tonen en erbij vertellen.
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Fons
Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 aug 2004, 23:16
Locatie: Huizen

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door Fons »

Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door uniformverzamelaar »

Ook wat men beweerd in een ander topic dat dit wel zal stoppen na een tijdje, denk ik dat die mensen niet goed de intenties van de heer Graaff doorhebben.

Hij zal pas stoppen als "alle" (in zijn ogen) nazi spullen niet meer op beurzen zullen verschijnen en de handel (ook in echt materiaal) zal stoppen.

Want volgens hem horen deze thuis in musea en niet in privé collecties.

Het grote probleem is dat hij van beurs naar beurs gaat, van evenement naar evenement gaat en de politici zo weet te bespelen dat ze zwichten voor die chantage die de man pleegt door hen politiek een slecht gevoel te geven. (Wat dit ook mogen zijn ??, maar dit ligt zeer gevoelig bij de politici !!)

Zoals al meermaals gezegd ik verzamel geen Duits, maar zoals al geschreven door mij en ook door andere ben ik niet gediend met zijn uitspraak dat al de mensen die zulke beurzen bezoeken Neo-nazi zijn en zeker ook tegen het verbod op verzamelen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Iwan
Lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 18 feb 2013, 20:34

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door Iwan »

Eerst de beurzen, reenactment bezigheden en als dit bereikt is wat dan volgen dan de gedenktekens, kerkhoven, prive collecties, musea, films en boeken?? Ik weet trek het even door t in t absurde maar dit is mi uiteindelijk wel waar dhr mee bezig is..Waarom dan dat verbod op zaken uit de periode Hitler Duitsland, foto's uit het gemiddelde oorlogsboek zijn mi veel confronterender dan een paradedolk of Wehrmachthelm.. (misschien een beetje kort door de bocht en lomp uitgedrukt maar wil mijn verhaal niet te lang maken)
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door patrickh »

Wij verzamelaars en handelaars van Duits spul zouden hiermee het nazi-dom verheerlijken, maar dan heb ik toch wel een vraag aan de heer Graaff: Hoe zit het met de joodse handelaars/verzamelaars die ik al jaren ken en Duits spul verhandelen, zijn dat ook verheerlijkers van net nazi-dom? Leg me dat nu eens eventjes haarfijn uit.

Overigens, mijn en mijn medeverzamelaars kennis en expertise van zaken is al enkele malen door musea en uitgevers gevraagd, deze kennis zou verloren gaan, musea kunnen niet zonder onze kennis. Sorry dat ik het zeg, maar de heer Graaff is met zijn kruistocht tegen de verkeerde mensen bezig, maar tegen mensen met obsessies valt helaas niet te discussiëren.
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door arie »

Heer Graaff draait door wil boven de Nederlandse wet staan met regeltjes opleggen, zoals in een dictatuur. :zapped:
Het is gewoon een heel gevaarlijk mannetje wat rond loopt in ons vrij Nederland. })
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Gebruikersavatar
Gewoon_Gerard
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 feb 2015, 19:30

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door Gewoon_Gerard »

En toch, vanuit re-enachtment gezien. Het is nu 70 jaar geleden, wat is er mis mee als men een vlag met swastika ophangt puur en alleen voor het evenement. Ik zie daar zelf het probleem niet van in. Het heet niet voor niks re-enactment, de Duitsers liepen toen toch echt met dit soort beeldmateriaal rond. Dat er individuen rondlopen met Neo Nazi gerelateerd gedachtegoed, ok, en dat het bij hun strafbaar blijft, prima (als dat zo is, ben niet bekend met regelgeving).

Maar iemand die oprecht een Duitse eenheid wil naspelen of het nou Wehrmacht, SS of wat voor eenheid dan ook is. Als toevallig je interesse er legt, waarom niet. En waarom dan niet met die vlaggen. Mag toch verwachten dat men 70 jaar later wel het verschil kan zien tussen een oprechte liefhebber en een doorgeslagen fascist.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door Erik »

Gewoon_Gerard schreef:En toch, vanuit re-enachtment gezien. Het is nu 70 jaar geleden, wat is er mis mee als men een vlag met swastika ophangt puur en alleen voor het evenement.
De duits-uitbeeldende groepen hebben zelf in een schrijven naar het LPLG concessies gedaan in hun uitbeelding. Het LPLG, als spreekbuis naar de wetgever, heeft dit document aangenomen en geldt dus nu als een soort huishoudelijk reglement voor uitbeeldingen Duits.

Daarnaast lopen er toch wel mannen rond met vrij rechtse ideeën die toch een goede uitbeelding verzorgen. Zó vreselijk makkelijk haal je die er niet tussenuit.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Gewoon_Gerard
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 feb 2015, 19:30

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door Gewoon_Gerard »

Ok, die zijn er dan inderdaad lastig uit te pikken. Al is het dan nog de vraag of hij valt onder de noemer Neo Nazi of dat het iemand is die het Arisch geloof aanhangt en daarmee de zonnegod vereert. Naar mijn weten zit daar ook weer een verschil in (De swastika is van oorsprong geen rascistisch symbool en is terug te vinden in oude geschriften).

Dat er een overeenkomst is getroffen tussen wat wel en niet goed te keuren is tijdens openbare feestelijkheden zoals dit tijdens re-enactment te zien is. Alleen maar te prijzen denk ik!
Ooit rondgelopen in paratrooper pak in Normandië, mooie ervaring, maar voor mij verder niet weggelegd (met mijn huidige lichamelijke klachten :P ).
van loon
Lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 mar 2013, 15:07

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door van loon »

Ik verzamel reeds jaren Ned voor 1940.
Ik heb het plan om in de toekomst een Wehrmacht soldaat(gekleed 1939/1940) erbij te zetten omdat ik van mening ben
dat dat een collectie compleet maakt.
Vriend en vijand.
En als Hr Graaff daar moeite mee heeft mag hij uitleggen waarom.
Lijkt me ook wel interessant om de beweegredenen van die meneer te weten te komen.
Met vriendelijke groet
van Loon
Verzamelaar Ned voor 1940 en Oorlogszakboekjes.
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door uniformverzamelaar »

Denk als je al de topic over de heer Graaff gaat doorlezen dat je het wel zal inzien.

Hij heeft gewoon een trauma door het leed dat aan zijn familie werd aangedaan door de Duitsers in de bewuste periode. Daarom is hij tegen al wat Duits is, ongeacht de beweegreden van andere personen.

Maar hij zou dit probleem moeten bespreken met professionele hulpverleners zodat ze hem van dit trauma kunnen afhelpen.

Het grootste probleem is dat de heer Graaff dit zelf niet inziet.

Maar mijn vraag gaat verder.

Hakenkruisen mogen niet getoond worden (schijnt een wet te zijn :yes: ).

Maar als ik bv naar verkoopsites zie ebay, 2de hands en zoveel andere dan zie in toch overal de postzegels uit die tijd staan waar het hakenkruis niet is op afgedekt.

Zijn de postzegelverzamelaars dan de volgende slachtoffers van het trauma van de heer Graaff ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Gewoon_Gerard
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 feb 2015, 19:30

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door Gewoon_Gerard »

uniformverzamelaar schreef:
Hakenkruisen mogen niet getoond worden (schijnt een wet te zijn :yes: ).
Toch blijf ik dat een vreemd verhaal vinden. Natuurlijk, er zijn mensen met trauma's door wat er tijdens wo2 gebeurd is. Alleen zijn die misdaden zowel door geallieerden als asmogendheden gepleegd. Mijn oma is bijna platgebombardeerd tijdens het Engelse bombardement op het Bezuidenhout. (Zo'n wijk met huizen lijkt natuurlijk precies op stuk haagsche bos :bonk: en het niet overleggen met de Nederlandse regering van tevoren ) En zo zijn er meer van die 'foutjes' geweest.

En helemaal hypocriet vind ik het dat er zo moeilijk gedaan wordt over het hakenkruis terwijl er na de oorlog zovelen zijn geweest (ook vanuit de hogere functies) die gewoon door hebben kunnen leven zowel in Duitsland als in bijvoorbeeld de USA.

Wil ik niet goedkeuren wat de Duitsers gedaan hebben, maar evenmin keur ik goed wat de geallieerden gedaan hebben. (Dresden om een voorbeeld te noemen).

Maar dit zal voorlopig waarschijnlijk nog wel een beladen discussie blijven ben ik bang. :/
Gebruikersavatar
Gewoon_Gerard
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 15 feb 2015, 19:30

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door Gewoon_Gerard »

Hier overigens een link met wat meer informatie onder andere over wetgeving / uitspraken van rechters:

http://www.art1.nl/artikel/1345-Extreem ... _symboliek
Gebruikersavatar
arie
Lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 jun 2004, 00:25
Contacteer:

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door arie »

Weet je wat het is een oorlog kent alleen maar slachtoffer.
En de winnaar schrijft de geschiedenis.

En wat de Nederlanders betreft, die hebben ook bloed aan hun handen, de COV, en wat dacht je van Indië.
Maar daar mag je niet over praten dan alleen maar goeds, dat mag in de doofpot. :r hypocrieten.

Zoals ik al eerder gezegd heb heer Graaff is jammer genoeg doorgedraaid, en een gevaar in onze samenleving :yes: :r
Nederlandse Civiele en Militaire Collaboratie WO 2
https://www.bezetting40-45.nl/
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: Verbod op Duits verzamelen

Bericht door wvd »

Mijn familie heeft ook in de jappen kampen gezeten. Wat daar gebeurde hoor je ook niemand over er werd niet voor niks over gezwegen in onze familie.
Als ik ernaar vroeg waren het korte antwoorden of gewoon geen maar om er over te blijven doorhameren heeft geen zin op die manier blijft haat zegenvieren.
Plaats reactie