Hoe Militaria schoonmaken

Algemeen over het verzamelen van militaria: o.a. beurzen, nieuws, wapenwet, dealer feedback
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Hoe Militaria schoonmaken

Bericht door Kevinbes »

Beste verzamelaars

Hoe maken jullie je militaria schoon en onderhouden jullie dat hulzen, helmen, magazijnen (mag je niet hebben in NL maar handig voor gebruikers uit andere landen) uniformen, etc etc

Groeten Kevin
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Hoe Militaria schoonmaken

Bericht door patrickh »

Ikzelf maak niets schoon aan de militaria, hoogstens de stof. Qua onderhoud zorg dat er geen zonlicht bijkomt, ook niet via raam. Probeer zo veel mogelijk constante temperatuur te houden.
Motbestrijdende middelen zoals mottenpapier of cederhout gebruiken, muizenvallen zetten, muizengif strooien.
Gebruikersavatar
Kevinbes
Lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 03 jan 2015, 15:51
Locatie: Achterhoek

Re: Hoe Militaria schoonmaken

Bericht door Kevinbes »

Hallo,

mijn helmen maak ik schoon met wapenolie, hulzen poets ik op met koperpoets, uniformen hang ik op.

groeten Kevin
Always be happy!! :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hoe Militaria schoonmaken

Bericht door Erik »

Wat ik nog al eens hoor in de verzamelwereld is, dat het ophangen van uniformen (kleding) eigenlijk niet zo'n goed idee is.
Een paar keer per jaar buiten luchten en vervolgens, als het niet in de expositie staat, in een kist bergen met daarin cederhoutjes tegen de mot. Er staat geen spanning op het stiksel en er komen geen diertjes bij!
Niet-roestende metalen (of metalen die nog niet geroest hebben) hoef je eigenlijk niet met olie schoon te maken. Wel als je ze opslaat in een ruimte die vochtig is. Maar dan heb je naast roest ook een probleem met je leren en stoffen binnenbekleding van je helm. Als de helm niet roestig is zou ik 'm gewoon droog bewaren in een ruimte waarin het niet vochtiger is dan 50-60 procent.
Koperpoetsen kan altijd natuurlijk maar houd er dan rekening mee, dat je een heel miniem laagje van het voorwerp afhaalt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie